اقتصاد تک محصولی در جهرم نگران کننده است

رحیمی گفت: تجاوز به منابع آبی رایگان در سطح جهرم، باعث شده که اقتصاد در این شهرستان تک محصولی به بار آید.

«محمد کاظم رحیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: یکی از بخش هایی که در سراسر کشور به طور اعم و شهرستان جهرم به طور اخص، مهجور مانده است، بخش معدن و ظرفیت های معدنی است.

 

عضو شورای اسلامی شهرستان جهرم با اشاره به اینکه واقعیت آن است که تنوع مواد معدنی در سرزمین پهناور ایران در نوع خود کم‌نظیر است، افزود: قرارگیری بر روی کمربند متالورژیکی باعث شده، کشورمان دارای ذخایر مناسبی از فلزات باشد به گونه‌ای که از بخش معدن ایران به عنوان یکی از ظرفیت‌های خاموش و موثر کشور نام برده می‌شود که در صورت سیاستگذاری صحیح، اصولی و هدفمند، می‌تواند پیش‌برنده اشتغال مولد، زاینده تولید ناخالص داخلی و موتور محرک رشد اقتصادی کشور لقب بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه چنین پتانسیلی زاییده تنوع کانی‌های معدنی در پهنه کشور است به نحوی که نزدیک به هفت درصد از کل مواد معدنی دنیا در ایران قرار گرفته است، بیان کرد: این بدان معنی است که هر ایرانی،  از حیث ذخیره معدنی به طور متوسط هفت برابر ثروتمندتر از هر شهروند دیگری در جهان است.

 

رحیمی بیان کرد: وجود منابع ارزان قیمتی چون نفت در کل کشور و تجاوز به منابع آبی رایگان در سطح شهرستان جهرم، باعث شده که اقتصادمان در هر ۲ حوزه تک محصولی به بار آید.

 

وی با اشاره به اینکه آن‌طور که از گزارشات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بر می‌آید، میزان ذخیره معدنی در شهرستان جهرم ۳۴ میلیون تن برآورد می‌شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم حسی نسبت به این عدد داشته باشیم، برابر تولید ۸۵۰ سال خرمای جهرم، ۲۸۳ سال برداشت لیموی جهرم و نزدیک به ۷۰ سال برداشت لیموشیرین است.

 

به گفته این مدرس دانشگاه اما این ظرفیت بزرگ که در قالب ۱۵ معدن شامل سنگ گچ، سنگ لاشه، خاک رس، مارن، و مواد دیگر می‌گنجد، تنها ۱۰۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است که کارنامه‌ای بسیار ضعیف و ناامیدکننده از روسای ادارات صمت است.

 

وی در پایان گفت: نتیجه آن که اگر قرار است به زبان اقتصاد گوش دهیم، بهتر است روی ظرفیت ها و داشته های‌مان تمرکز کنیم.

 

کد خبر 1101718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha