اهدای ششمین نشان درجه‌ یک علمی حافظ ‌شناسی به استادان و مترجمان غیر ایرانی دیوان حافظ

حسنلی گفت: مرکز حافظ ‌شناسی به مناسبت بزرگداشت یادروز حافظ ششمین نشان درجه‌ یک علمی حافظ ‌شناسی را به یکی از استادان فعال و مترجمان غیر ایرانی دیوان حافظ اهدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «کاووس حسنلی»، امروز (دوشنبه 12 مهر) با اشاره به برگزاری ویژه‌ برنامه ‌های مرکز حافظ‌ شناسی در یادروز حافظ امسال گفت:  امسال به دلیل بحران کرونا بسیاری از برنامه‌ های یادروز حافظ تحت تاثیر شرایط کرونا و به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز حافظ شناسی افزود: مرکز حافظ ‌شناسی تلاش می کند در تمام ایام سال چراغ حافظ و حافظ‌ شناسی را با برگزاری برنامه های مختلف روشن نگاه دارد و سالانه روز بزرگداشت حافظ را با یک عنوان خاص برگزار می کند که امسال موضوع برنامه ‌های علمی یادروز حافظ، «حافظ و هنر» است.

مدیر کرسی پژوهشی حافظ با تشریح مفهوم هنر عنوان کرد: مفهوم هنر در متون گذشته‌ فارسی طیفی از معناهای گوناگون را در بر می‌ گرفت و شامل فضیلت، دانایی، استعداد، معنویت و ... بود و در سخنرانی برای پژوهش‌ های امسال بررسی مفهوم‌ شناسانه‌ هنر در اندیشه‌ حافظ، شیوه‌ های بیان هنری حافظ و بهره‌ هنرهای گوناگون از شعر و اندیشه‌ حافظ در نظر گرفته شده که مورد استقبال هنرمندان پژوهشگر قرار گرفته است.

وی با اشاره به ویژه ‌برنامه‌های روز حافظ گفت: برنامه‌های علمی یادروز حافظ از 8 مهر و روز بزرگداشت مولانا با سخنرانی «محمدیوسف نیری»، استاد دانشگاه شیراز با عنوان «مولانا و حافظ، میناگران سلوک الهی»، آغاز شده است.

حسنلی ادامه داد: سخنرانی‌ های علمی بیست ‌و پنجمین یادروز حافظ با سخنرانی در مراسم اختتامیه‌ جشنواره‌ داستانی حافظ  تا 18 مهر با سخنرانی «سعید حسام‌ پور» با عنوان «جهان روایت و شعر حافظ» و «اصغر دادبه» با موضوع «حافظ شاعری اندیشمند، آراسته به چندین هنر» ادامه خواهد یافت.

مدیر مرکز حافظ ‌شناسی اعلام کرد: سایر سخنرانی ‌های علمی و ‌هنری یادروز حافظ از 21 تا 23 مهر، هر شب ساعت 20 تا 22 به‌ صورت مجازی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این سخنرانی‌ ها، خاطرات یا احساس شخصی هنرمندان رشته‌ های مختلف در طرح «حافظ و هنرمندان»، در قالب ویدئوهای کوتاه منتشر خواهد شد.

حسن لی با اشاره به اختتامیه «جشنواره داستانی حافظ» گفت: مرکز حافظ ‌شناسی در بیست‌ و پنج سالگی فعالیت خود این جشنواره را در سال 1400 برگزار کرده است و مقدمات این جشنواره از یک سال پیش آغاز شد و با انتشار متن فراخوان ادامه یافت که شرکت کنندگان تا 15 مرداد فرصت ارسال آثار داشتند و مجموعا 320 نفر با ارسال داستان‌های خود به دبیرخانه در این جشنواره شرکت کردند که نتیجه بررسی آثار در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

وی افزود: رصد فعالیت ‌های حافظ ‌پژوهان در سراسر جهان و ارزیابی آنها از فعالیت‌ های دیگر مرکز حافظ ‌شناسی است و جایزه‌ نشان درجه ‌یک علمی‌ این مرکز تاکنون به پنج نفر از حافظ‌ پژوهان اهدا شده که شامل پروفسور «فوشه‌ کور» از فرانسه، پروفسور «جیووانی درمه» از ایتالیا و استادان «بها الدین خرمشاهی»، «سلیم نیساری» و «سعید حمیدیان» از ایران هستند.

حسن لی اضافه کرد: امسال مرکز حافظ ‌شناسی به مناسبت بزرگداشت یادروز حافظ در ساعت 16 و  30 دقیقه روز 20 مهر در برگزاری مراسم اهدای نشان، ششمین نشان درجه‌ یک علمی حافظ ‌شناسی را به یکی از استادان فعال و مترجمان غیر ایرانی دیوان حافظ اهدا خواهد کرد.

وی اعلام کرد: تمامی علاقمندان به شعر و ادب و حافظ می توانند از طریق نشانی ابر دراک https://derak.cloud/hafez و صفحه رسمی اینستاگرامی مرکز حافظ‌ شناسی  به آدرس @hafezstudiescenter برنامه ها را دنبال کنند.

کد خبر 1101811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha