گریه های سیاسی حضرت زهرا(س) در فراق پدر

از بی تابی حضرت زهرا(س) در زمان رحلت رسول گرامی اسلام (ص) نقل بسیاری شده است که نشان دهنده بی تابی احساسی و عاطفی آن حضرت نبوده است بلکه حضرت زهرا(س) از تغییر مسیر بعد از نبودن پدرشان، احساس نگرانی و دغدغه داشته اند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی: از مهمترین وقایع تاریخ اسلام، رحلت پیامبر اکرم در ۲۸ صفر است، همچنین شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) نیز که در آخر صفر به وقوع پیوسته به اهمیت ماه صفر افزوده است.

 

خراسان جنوبی در فراق پیامبر خوبی ها به سوگ نشست

مردم خراسان جنوبی همزمان با شب 28 صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) با حضور در حسینیه ها و مساجد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستور العمل‌های بهداشتی به سوگ نشستند.

 

پیامبر رحمت و مهربانی؛ ۵۲ سال قبل از هجرت، در شهر مکه متول و در ۴۰ سالگی، به امر خداوند متعال به مقام بلند نبوت مبعوث شد تا مردم را به سوی خداوند یکتا، عدالت و برادری دعوت کند و امتیازات موهوم قومی، نژادی و طبقاتی را لغو کند.

 

حضرت محمد (ص)، اسلام را در قالب دینی جامع، کامل و جاوید به جهانیان عرضه کرد. اکنون قرن‌ها از آن زمان می‌گذرد، اما دین اسلام همچنان زنده و پویاست و بیش از یک میلیارد انسان از این دین آسمانی پیروی می‌کنند. درباره شخصیت پیامبر اسلام (ص) سخن‌ها و گفته‌های بسیاری از سوی مسلمانان، پیروان ادیان دیگر و حتی آنان که پیرو اندیشه‌های غیرمذهبی بوده اند، مطرح شده است.

 

درباره رحلت پیامبر و نوع فوت ایشان در بسیاری از منابع تاریخی و کتاب های روایی؛ اعم از شیعه و اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد. برخی از آنها شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأیید می نمایند، فقدان و از دست دادن پیامبر اکرم(ص) ضایعه ای جبران ناپذیر بر جامعه مسلمانان وارد کرد، با این وجود در میان عالمان دینی و مورخان تاریخ اسلام درباره کیفیت رحلت آن بزرگوار اختلاف نظر است که اگر ایشان به شهادت رسیده اند، چه شخص یا اشخاصی مسبب آن بوده اند. کتاب های سیره و احادیث، مرگ پیامبر اکرم(ص) را توسط سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند.

 

رحلت پیامبر می تواتند شهادت باشد

حجت‌الاسلام «محمد مختاری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار کرد: نسبت به رحلت حضرت محمد(ص) که احتمالی می رود شهادت باشد، نقل شده در جنگ خیبر یک زن یهودی؛ حضرت را مسموم کرد و این سم مکرر حضرت را بستری می کرد و در نهایت رسول گرامی اسلام بر اثر سم به شهادت رسیدند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) در روزهای آخر عمرشان بستری شدند اما هیچ کس برای حضرت بیماری خاصی را تایید نکرده است، گفت: اگر اینگونه باشد، رحلت پیامبر می تواند شهادت باشد.

 

بی قراری و گریه های سیاسی حضرت زهرا(س) در فراق پدر

حجت الاسلام مختاری در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر مرثیه سرایی حضرت زهرا(س) در زمان رحلت پیامبر(ص) توضیح داد: حضرت زهرا(س) در زمان رحلت مادرشان سن و سال کمی داشتند اما در تاریخ هیچ وقت نقل از بی تابی آن حضرت نشده است، اما در زمان رحلت پدر گرامی شان که، چهار فرزند داشتند به طور طبیعی در این زمان باید صبورتر باشند؛ نقل از بی تابی حضرت زهرا(س) بسیار شده است که نشان دهنده بی تابی احساسی و عاطفی نبوده است لذا پشت رحلت پیامبر جریان هایی بوده که حضرت زهرا از آنها نگرانی و دغدغه داشتند و فریاد می زدند که مسیر دارد تغییر می کند و یا به تعبیر امروزی می توان گفت حضرت زهرا(س) بیشتر در زمان رحلت پدرشان، گریه های سیاسی داشتند.

 

وی ادامه داد: تمام نگرانی حضرت زهرا(س) در زمان رحلت پدر این بوده که راه پدر ادامه پیدا نمی کند و لذا وقتی زن‌های مدینه نزد حضرت رفتند و گفتند چگونه صبح کردید؛ حضرت فرمودند: «صبح کردم بین دو غم، پیامبر از دست رفته و وصی مظلوم واقع شده است». خطبه فدکیه و جریانات بعد از رحلت به خوبی نشان دهنده این است که گریه های حضرت عاطفی نبوده بلکه سیاسی بوده است چراکه پیامبر دری به سوی آسمان و ارتباط جامعه با خداوند متعال بود که از این نظر هم حضرت زهرا(س) خلاء وجود پدر را احساس و ظلم به حضرت علی (ع) و وصیت پدر در خصوص حضرت علی و انحطاط و عقب ماندگی دنیای اسلام را می دیدند و در خطبه فدکیه فرمودند «شتر خلافت را آبستن کرده ولی در آینده جزء خون از آن نخواهد جوشید، سرمایه های شما را به غارت خواهند برد و شما را به بردگی خواهند برد» لذا اینها درد اصلی حضرت زهرا(س) در مرثیه سرایی بود.

 

امامت، مهمترین اختلاف مسلمان در زمان رحلت پیامبر رحمت(ص)

این کارشناس مذهبی با اشاره به اختلاف های بین مسلمانان در زمان رحلت پیامبر(ص)، همانند مسئله فدک، خلافت و امامت افزود: مهمترین اختلاف مسلمانان، تعیین امامت و خلافت بود و شیعی و سنی از اینجا به وجود آمد، اما از قبل پیامبر تعبیر به شیعه علی(ع) می کردند چراکه پیش گویی می کردند که امت من 73 فرقه می شوند؛ اما مسئله شیعه و سنی در زمان پیامبر (ص) آتش زیر خاکستر بود و کسی جرات نمی کرد بر خلاف پیامبر که چندی پیش گفته بودند «من کنت مولا و هذا علی مولا» حرکت کند، این اختلافات بعد از رحلت رو شد و تبدیل به مهمترین اختلاف شیعه و سنی شد.

 

حجت الاسلام مختاری گفت: به اعتقاد ما پیامبر از دنیا رفت در حالی که جانشین خود را تعیین کرده بود نه یک نفر بلکه 12 نفر؛ عقل هم می گوید از آنجاکه پیامبر انسان دلسورز، آگاه، مدیر و مدبر و آگاه از اختلافات بوده است، به طور طبیعی لازم بوده که جانشین تعیین کند، لذا اعتقاد داریم پیامبر جانشین خود را بعد از رحلت معرفی کرده است، پیامبر فرصتی برای تبیین تمام معارف قرآن و دین نداشتند لذا بعد از رحلت، امت تیکه تیکه شد. پیامبر(ص) 12 انسان عالم و معصومی که متاثر از جهالت و شهوات نیستند را تعیین کردند تا اختلافات رفع شود، نقشه ای که پیامبر طراحی کرد بود اگر عملیاتی می شد امروز اسلام؛ دنیا را فرا گرفته بود و این مشکلات کنونی که بهانه ای در دست دشمنان است به وجود نمی آمد.

 

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال اختلاف، تنش و درگیری بین اهل شیعه و سنی نیستیم و برادریم، گفت: قرآن از محکمات مورد قبول همه است و عقل سلیم می پذیرد که پیامبر که انسان مدبر و دلسوزی است جانشین خود را تعیین کرده باشد، نمی توان مقصر تشکیل 73 فرقه را پیامبر دانست؛ این اختلافات بعدها سبب روی کار آمدن بنی امیه و بنی عباسی شد که بعد از قرون اولیه، اسلام رو به افول رفت و امروز به برکت انقلاب قدری هویت اسلام زنده شده و در مقابل مستکبرین احساس قدرت و هویت کرده است.

 

فلسفه بعثت، رحمت خداوند بر جهانیان است

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه در قرآن است که فلسفه بعثت، رحمتی است که خداوند بر جهانیان داشت، ادامه داد: اگر بعثت و نبوت و انبیاء و اولیاء نبودند جامعه در شهوات، اغراض و دنیا پرستی بودند، اگر توحید، معاد و معارف دین را از زندگی بشر بگیریم چیزی جزء نفسانیات نمی ماند که نتیجه آن جنگ، درگیری، فسق و فجور است و افرادی که شرور و فاسد هستند ظالم می شوند و افراد مظلوم، مظلوم تر می شوند، لذا خداوند بر عالمیان رحمت و ترحم کرد و با فرستادن پیامبر رحمت؛ امت را از بن بست خارج و از درب آسمان دربی ازلی و ابدی را به روی مردم باز کرد.

 

پیامبری دربی برای بندگی خاص خدا

وی با بیان اینکه خداوند با فرستادن پیامبر رحمت(ص)، برای مردم درب وسعت و گشایشی قرار داد تا بتوانند به فوز برسند، اضافه کرد: با فرستادن پیامبر، آرمان ها و اهداف دنیا و اخروی پیش روی مردم قرار داده شد تا آنها را از چاه و قفس دنیا خارج کند، لذا فرستادن پیامبر بالاترین رحمت خداوند به مردم است، «بعثت» نعمت بزرگ خداوند به انسان است که ارتباط انسان با ماوارالطبیعه را فراهم می کند، تمام دیگرانی که به اسلام خدمت کردند خدمت های درون زندان و درون قفس داشته اند، اما خدمت نبی اسلام(ص) خدمت رهایی انسان و پیام آزادی از بند نفسانی و انسان های مستکبر است، او همه را به بندگی خدا؛ ارمغان بزرگی داد و خداوند این درب رحمت را به انسان ها باز کرد.

 

حضرت محمد(ص) برترین پیامبر در ارائه شیوه های تربیتی

حجت الاسلام «مجتبی شیدایی» معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) همچون سایر پیامبران الهی نماد رحمت خداوند متعال بر بندگان هستند، رحمت در زبان فارسی به معنای مهربانی و عطوفت معنا می کنیم.


وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم دو واژه غفور و رحیم را زیاد به کار برده اند، گفت: کاستی هایی که برای بشر هست برخی ها معلول رفتار خود بشر است، در زندگی هم خلاء ها، مشکلات و کاستی هایی است که عامل آن خودمان هستیم، گناه کردیم تبعات آن در زندگی وجود دارد که باید استغفار و طلب غفران کنیم؛ اما گاهی ها خلاء هایی هست که نتیجه گناه های ما نیست و ناشی از ضعف ما است و کاستی نیاز به راهنما و پیامبر از این نوع است.


وی ادامه داد: بشریت در زندگی چاله ها و مشکلاتی را بر اساس نیازهایش دارد که اینجا کلمه رحیم به کار برده می شود، در فرهنگ قرآنیِ واژه «رحیم» می گویم که خداوندا کاستی هایی که بر اثر گناه های من هم نیستند، جبران کن؛ با این نگاه اگر به سراغ واژه رحمت و پیغمبر برویم متوجه رحمت خداوند می شویم چراکه بشر نیاز به پیامبر، نماد مهربانی خداوند بر انسان دارد.


این کارشناس مذهبی با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر اینکه آیا بشر با پیشرفت علم و تکنولوژی از پیام پیامبران بی نیاز می شود و یا آیا برای زندگی؛ علم کافی است و یا ایمان همان رهاورد پیامبران الهی هم باید باشد، گفت: هدف اصلی، تربیت بشر و تکامل است، در زمان های دور حکومت های ستمگری بودند که افرادی را به بردگی می گرفتند اما امروز بشر با علمی که به دست آورده از این خصوصیت دست بر می دارد یا نه، در زمان جاری، علم بیشتر سبب می شود بشر ابزار بیشتری برای اهداف و منافع خود داشته باشد.


وی ادامه داد: در بشر تربیت نشده، اگر علم در اختیار او قرار بگیرد این علم همچون چاقو و خنجر تیزی است که اگر این فرد به لحاظ تربیتی رشد کامل نداشته باشد، و علم او پیوست ایمان را نداشته باشد، روی سعادت را نخواهد دید.


این کارشناس می گوید: پیامبران الهی برای جبران خلاء ها و تربیت بشر آمده اند چراکه بشر تنها با پیام پیامبران تربیت می شود. وقتی پیامبران الهی به عنوان الگو و اسوه می آیند و بشیر و نذیر هستند و با عنصر معاد و ارائه الگوهای سالم به تربیت جامعه کمک و از طرفی خلاء ها و کاستی ها را برطرف می کنند که حضرت محمد مصطفی(ص) طبق اسناد اسلامی برترین پیامبر الهی است که در ارائه شیوه های تربیتی هم موفق عمل کرده اند.

 

 

 

 

کد خبر 1102005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha