روستای جوستان طالقان مدفن هارون بن موسی الکاظم (ع) و فرمان شاه طهماسب اول

امامزاده هارون (ع) یکی از اسناد تاریخی قدمت تشیع در طالقان است که در سال ۲۱۱ هجری قمری در سن ۵۱ سالگی در همین روستا به شهادت رسید و نهایتاً در دوره سلاطین صفوی شاه عباس اول و شاه طهماسب اول بقعه این امامزاده را تعمیر کرد.

خبرگزاری شبستان - البرز: اماکن مذهبی استان البرز بخشی از هویت فرهنگی این استان محسوب می شود که هر کدام فصل جداگانه ای از تاریخ گذشته این سرزمین هستند.

 

روستای جوستان واقع در شهرستان طالقان مدفن هارون بن موسی الکاظم (ع) و فرمان شاه طهماسب اول است که بخشی از هویت مردم استان البرز را در بر می گیرد. 

 

داوود اسدی ، البرز شناس و پژوهشگر در این خصوص در یادداشتی آورده است: هارون ششمین فرزند از امام موسی کاظم علیه السلام که در سال ۱۶۰ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، در ۲۰ سالگی به دنبال هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه به ایران او نیز برای تبلیغ شریعت و اشاعه مذهب تشیع وارد ایران شد.

 

 

در شیراز اهواز و قم و سپس در سال ۱۸۴ هجری قمری به دعوت شیخ حسن قزوینی از علمای بزرگ قزوین رهسپار این شهر شد، مامورین حکومت عباسی که به دنبال امامزادگان مهاجر به ایران قصد جان ویران نمودند و به همین دلیل باعث شد تا امامزاده هارون این شهر را به مقصد طالقان ترک و نهایتاً در روستای «جوستان» طالقان مخفی شود.

 

یکی از اسناد تاریخی قدمت تشیع در طالقان را همین موضوع می توان بیان کرد، امامزاده هارون (ع) نهایتاً در سال ۲۱۱ هجری قمری در سن ۵۱ سالگی در همین روستا به شهادت رسید و نهایتاً در دوره سلاطین صفوی شاه عباس اول و شاه طهماسب اول بقعه این امامزاده را تعمیر کردند، سنگ مرمر سفیدی که اینک روی دیوار راهرو در ورودی به این امامزاده نصب است از زمان صفویه می‌باشد که با خط زیبا حک شده گواه این مدعیست که صورت وقفیات و تاریخ تعمیر این بقعه را بیان می‌دارد.

 

 

شاه طهماسب اول به یمن حضور مقبره این امامزاده واجب التعظیم، اهالی مردمان این منطقه را از «پرداخت مالیات » معاف کرده است و سند تاریخی این فرمان شاهنشاه صفوی نیز موجود است، فرمان حاضر در امامزادۀ هارون در قريۀ تکيه جوستان حک شده و مورخ رجب سنة ٩٩٩ است. احتمالا این فرمان در سنة ٨٩١ يا ٩٨٢ صادر شده که آخرين «ايت ئيل » سلطنت شاه طهماسب همين سال بود.

 

این سند تاریخی در سامانه asnad.org موجود است، این بانک اطلاعاتی متعلق به «دانشگاه ماربورگ آلمان » سال‌هاست در حوزه اسناد تاریخی ایران و آسیای مرکزی، اقدام به انتشار اطلاعات مختلف در حوزه ایران‌شناسی و آسیا اقدام می‌کند.

 

آرامگاه امام زاده هارون (ع) در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. 

 

منبع : ابو القاسمى، محمد تقى مير. «دو فرمان در بارۀ طالقان.» فرهنگ ايران زمين ١٢(١٣۴٣): ۲۶۸-۲۷۲. ۲۷۱-۷۲

کد خبر 1102128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha