ملایر شهر واقفان خیر اندیش با ۱۹۰ موقوفه/ سیف الدوله بزرگترین واقف جهان شهر ملایر

حجت الاسلام عباسی گفت: شهرستان ملایر دارای ۱۹۰ موقوفه بوده و بزرگترین موقوفات ملایر مربوط به شادوران سبف الدوله است.

به گزارش خبرنگار ​شبستان از ملایر، وقف و موقوفات از سنت‌ های پیامبر اکرم(ص) و  ائمه اطهار بوده که در قرآن کریم و روایات اهل بیت نیز به این سنت والا و ارزشمند سفارش شده است.

 بیشترین و زیباترین جلوه های وقف از سوی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار در حوزه‌های مختلف بوده که ثمره توسعه شهرها و همچنین بهره مندی مردم به ویژه نیازمندان از این موقوفات بوده است.

  قرآن کریم نیز آیات متعددی را در حوزه انفاق،  صدقه و احسان و.. دارد و خداوند نیز برکت و فزونی مال را به همه کسانی که اموال خود را در راه خدا وقف و احسان کنند داشته است.

وقف چشمه جاریه و باقیات و صالحاتی  است که  علاوه بر کشورمان در  بسیاری از  کشورهای اسلامی،  نیز نمونه‌های فراوانی از آن  را می بینیم .

با مرگ واقفان  نام و مال فانی وقف شده  جاودان می‌شود  وهر کس از این موقوفات استفاده کرده و خیری را به جامعه و مردم  برساند ثواب آن علاوه بر شخص برای واقف نیز ثبت و ضبط می شود.

یکی از بهترین جا‌هایی که می‌شود ماندگاری وقف را به چشم دید، ملایر است.

به شهرستان ملایر می رویم شهری که امروز دو نشان جهانی  مبل و منبت و انگور را در کارنامه خود دارد اما  تا قبل از این دو نشان شهر واقفان خیر اندیش نام ملایر را پر آوازه کرده و امروز نیز ملایر را بیش از گذشته با نام واقفانش می شناسند

،شهری که بیش 5/63  درصد آن از موقوفه است و با بیش از 190 موقوفه جایگاه اول وقف را در استان همدان و به عنوان یکی از شهرستان های برتر در حوزه وقف در کشور شناخته می‌شود.

 سیف الدوله بزرگترین واقف ملایری

روایتی در کتب تاریخی دوره قاجار ذکر شده که سلطان محمد میرزا ملقب به سیف الدوله، نوه فتحعلیشاه قاجار و حاکم ملایر، در یکی از سفر‌های خود از ملایر به تهران، با خداوند عهد می‌بندند که چنانچه املاک خالصه ملایر از طرف دولت وقت، به وی واگذار شود، برای آبادانی این شهر اموالش را وقف کند.

ملایر در این زمان شهری تازه تأسیس بوده که هنوز آبادانی در آن راه نیافته و مردم از بیماری مالاریا و تراخم در رنج بودند. اماکن عمومی در شهر وجود نداشتند و مردم زندگی را با زحمت می‌گذراندند.

سیف الدوله پس از آنکه موفق به گرفتن اراضی موردنظرش می‌شود، به آبادی ملایر می‌پردازد؛ دهکده‌ها را بازسازی می‌کند؛ قنات می‌سازد و آب را به روستا‌ها و مناطق مختلف ملایر می‌رساند؛ حمام می‌سازد و بیمارستانی با ۱۲ تخت برای درمان بیماران نیازمند به صورت کاملا رایگان بنا می‌کند

وی بازنشسته می‌شود هم در ملایر می‌ماند و پس از آن است که عمرانی بیشتری برای شهر انجام می‌دهد؛ سه نیت اصلی موقوفات سیف الدوله در حوزه درمان، آموزش و روضه خوانی حضرت سیدالشهدا (ع) در شب‌های جمعه و بر سر مزار خودش است.

دو نیت فرعی هم در وقف نامه ذکر شده است؛ با توجه به اینکه ملایر در مسیر زائران عتبات بوده، اولین نیت فرعی برای در راه ماندگان سفر عتبات بوده است. به این شکل که زواری که از این مسیر عبور می‌کنند، اگر مشکلی پیدا کردند از محل موقوفات هزینه سفرشان پرداخت و به آنان لباس و کفش برای سفر داده شود.

 

ملایر شهر واقفان

«حجت‌ الاسلام ابوذر عباسی »در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر ضمن گرامیداشت دهه وقف و یاد و خاطر واقفان خیر اندیش ملایری گفت: شهرستان ملایر در حوزه وقف در استان و کشور سرآمد است و با وجود بیش از 190 موقوفه و وجود واقفان بزرگ در حوزه‌های مختلف موفق عمل کرده است.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر  با اشاره به اینکه بیش از همه نام شادروان سیف الدوله در این میان  واقفان ملایری می‌درخشد  و موقوفات فخر الحاجیه، موقوفات شیخ الملوکی و..نیز از دیگر موقوفات بزرگ ملایر است. بیان کرد: در حال حاضر  بزرگترین و بیشترین موقوفات شهرستان ملایر مربوط به شادروان سیف الدوله است که موقوفات ایشان در حوزه‌های درمانی، آموزشی و فرهنگی، روضه خانی و اطعام دهی بوده و باعث توسعه شهرستان ملایر از چند دهه گذشته شده است.

 

 عمل به نیت واقف  مهمترین اولویت و برنامه اوقاف و امور خیریه

وی بیان کرد: عمل به نیت واقف مهمترین برنامه اداره اوقاف و امور خیریه است و ما تنها می‌توانم در راستای نیت واقف عمل کرده و یا با کسب مجوز از سازمان در حوزه‌های مختلف هزینه ‍‌های موقوفات را داشته باشیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه برای توسعه بیشتر شهرستان موقوفات بیشتری نیاز است گفت: در این زمینه با توجه به نیازهای شهرستان ملایر به واقفانی که بخواهند وقف جدید داشته باشند مشاوره‌های لازم از سوی کارشناسان ما ارائه می‌شود تا موقوفات خود را با توجه به نیازهای روز داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر نیازهای وقف در شهرستان در راستای کمک به بیماران ، وقف فرهنگی و قرآنی، حوزه‌های اشتغال و کمک به ازدواج جوانان، علوم روز و....... است.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به برنامه‌های  انجام شده اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در حوزه های مختلف در  سال های اخیر گفت: این برنامه ها در راستای نیت اواقف  و کمک به توسعه شهرستان انجام شده است.

 وی هزینه درمانی  برای بیماران سخت درمان  و نیازمند، کمک های بهداشتی وتجهیزات مراکز درمانی  ،در حوزه آموزشی کمک‌های مختلف  به مدارس موقوف ٬  اجرای طرح مهر تحصیلی برای  دانش‌آموزان  نیازمند  ،طی دو سال اخیر  توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان، تجلیل از مدافعان سلامت ، طرح‌های عمرانی و.........  از جمله برنامه های انجام شده اداره اوقاف در حوزه های مختلف در سال‌های اخیر برشمرد.

وی با  اینکه یکی از نیت های مهم واقف بزرگ ملایر سیف الدوله  اطعام دهی بوده است گفت: در طول سال بیش از ۳۰  هزار نفر از نیازمندان شهرستان در شب‌های جمعه و همچنین سایر ایام سال از جمله ایام مناسبتی ماه محرم و صفر و ماه رمضان از محل موقوفات اطعام دهی می‌شوندکه در ایام کرونا اطعام دهی به صورت بسته بندی در بین خانوادهای نیازمند توزیع شده است.

وی به کمک های اوقاف در سایر حوزه‌ها  اشاره کرد گفت: در راستای نیت واقف در برنامه های مناسبتی  ،امور قرآنی و مسابقات، و....نیز اوقاف ملایر کمک های لازم را داشته است

 توزیع بیش از ده هزار بسته معیشتی از ابتدای کرونا

وی با اشاره به برنامه‌های ادراه اوقاف و امور خیریه از ابتدای کرونا تا کنون گفت: از ابتدای شیوع کرونا و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تاکنون بیش از 10هزار بسته سبد کالا از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در قالب کمک های مومنانه  و طرح  شمیم حسینی بین خانواده‌های نیازمند حاشیه شهر و مناطق محروم شهرستان توزیع شده است.

وی به اجرای طرح «مهر تحصیلی» در ملایر  برای نهمین سال  اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز امسال  تعداد یک‌هزار بسته لوازم‌التحریر وکیف از محل نیت واقف خیر اندیش سیف الدوله با مبلغ 300 میلیون تومان  بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

 

 پروژه های عمرانی

حجت‌الاسلام  عباسی در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی انجام شده و در حال اجرای اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در سطح شهرستان افزود: در حال حاضر  سه پروژه بزرگ شامل  پروژه مبل و منبت با 14 هزار متر و برآورد 50 میلیارد اعتبار،  طرح هایپر مارکت با 50 هزار متر و اعتبار 25 میلیارد تومان و پمپ بنزین ملایر  با 20 میلیارد تومان از طرح های در حال اجرا توسط اداره اوقاف و امور خیریه ملایر است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه  نمای امام زاده  ابراهیم طجر سامن نیز با یکصد میلیون تومان در سال گذشته و امسال انجام شد افزود: اجرای ده سوئیت خوابگاهی در دانشکده علوم قرآنی ملایر با 400 میلیون تومان،  لوازم بازی کودکان در پارک بانوان با 250 میلیون تومان،  اجرای طرح‌های تکمیل در استخر سیفیه و اجرای طرح 17 واحدی اداری در همدان با هزینه 150 میلیون تومان  را نیز از دیگر طرح‌های  انجام اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در سال گذشته و سال جاری بوده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح بازسازی فضای بیرونی امام زاده عبد الله ملایر با هزینه 200 میلون تومان و  همچنین بازسازی امام زاده زبیده خاتون با یکصد میلیون تومان و هزینه ده میلیون تومانی در امام زاده سید علی داوبجان از دیگر اقدامات این اداره در حوزه عمرانی بوده است.

 دهه وقف و اجرای بیش از 20 برنامه

وی با اشاره به برنامه‌های دهه وقف در ملایر از برگزاری بیش از 20 برنامه مختلف همزمان با دهه وقف در ملایر خبر داد و تصریح کرد: همزمان با دهه وقف از واقفان خیراندیش شهرستان طی مراسمی تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام عباسی  برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها، دیدار با امام جمعه ومسئولان شهرستان ملایر، برپایی «ایستگاه همه واقف باشیم» در سطح شهر ملایر و... را از دیگر برنامه‌های دهه وقف در ملایر دانست.

وی همچنین از توزیع بیش از 300 بسته معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند شهرستان و حاشیه شهر ملایر با هماهنگی کمیته امداد در دهه وقف خبر داد و تصریح کرد: این طرح در قالب طرح مهربانی محلات با همکاری مراکز افق در بقاع انجام می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر غباروبی بقاع متبرکه و به صورت ویژه بقعه متبرکه امام زاده عبد الله ملایر با حضور جمعی از مسئولان و هیات امنای بقاع ، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه،  تجلیل از خانواده‌های کارمندان اوقاف و همچنین تجلیل از تعدادی از مدافعان سلامت  و تجلیل از مسئولان بقاع که با مراکز افق همکاری داشته را از دیگر برنامه‌های دهه وقف در ملایر برشمرد.

وی در ادامه از تسویه حساب دفتر مشتریان بی بضاعت با حفظ کرامت آنها در تعدادی از مغازه‌های حاشیه شهر ملایر در دهه وقف خبر داد و گفت:برنامه‌های فرهنگی و مذهبی دیگر نیز متناسب با این ایام در سطح شهرستان انجام می‌شود.

عباسی برگزاری برنامه‌های عزاداری در بقاع متبرکه در 28 وصفر و شهادت امام رضا (ع) در بقاع متبرکه با رعایت پروتکل های بهداشتی را نیز از دیگر برنامه‌های این اداره در دهه وقف برشمرد.

 

 

 

کد خبر 1102146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha