تروریسم نباید با هیچ مذهب و ملیتی گره زده شود/تحریم ها به مثابه عمل تروریستی است

جمهوری اسلامی در سیاست خارجی نیاز به روابط مستحکم با عراق دارد، تروریسم نباید با هیچ مذهب و ملیتی گره زده شود، تحریم ها به مثابه عمل تروریستی است، فضا را برای تولیدکنندگان داخلی رقابتی کنیم برخی از عناوین اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، جمهوری اسلامی در سیاست خارجی نیاز به روابط مستحکم با عراق دارد، تروریسم نباید با هیچ مذهب و ملیتی گره زده شود، تحریم ها به مثابه عمل تروریستی است، فضا را برای تولیدکنندگان داخلی رقابتی کنیم از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۱۴ مهر است.

جمهوری اسلامی در سیاست خارجی نیاز به روابط مستحکم با عراق دارد

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به عراق با نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

الهیان در توضیح این دیدار با یادآوری مسائل مطرح درباره موضوع تعامل مجلس ایران و عراق و انتخابات پیش روی پارلمان عراق، گفت: آینده عراق در گرو انتخابات آینده پارلمان این کشور است.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم نتیجه انتخابات پارلمان عراق به نفع مردم عراق باشد ‌و مشکلات ملت عراق رفع شود.

وی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه نیاز به روابط مستحکم دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: در این دیدار به جنبه‌های تعامل جمهوری اسلامی ایران با عراق و سفر اربعین نیز پرداخته شد. همچنین صحبت‌هایی درباره سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و تاثیر ایشان در مبارزه با تروریسم مطرح شد.

 

تروریسم نباید با هیچ مذهب و ملیتی گره زده شود

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل این سخنان را به نمایندگی از جنبش عدم تعهد با دستور کار «تدابیر برای امحاء تروریسم بین المللی» در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود:جنبش عدم تعهد تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تروریسم دولتی محکوم و رد کرده و مجددا حمایت خود را از مفاد مندرج در قطعنامه  ۴۶/۵۱ مجمع عمومی ۹ دسامبر ۱۹۹۱ و سایر قطعنامه های مربوط سازمان ملل  در مورد مشروعیت مبارزات مردم تحت سلطه و اشغال خارجی برای آزادی و اعمال حق تعیین سرنوشت را اعلام می کنند.

ارشادی گفت: جنبش عدم تعهد با تایید مجدد این نکته که اقدامات تروریستی نقض آشکار قوانین بین المللی  از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر ، به ویژه حق حیات است و منجر به عدم برخورداری کامل حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم می شود، این نوع اعمال را به مثابه به خطر انداختن تمامیت ارضی و ثبات دولتها و همچنین امنیت ملی، منطقه ای و بین المللی می داند که ثبات ملتها و اساس جوامع را تحت تأثیر قرار داده و پیامدهای نامطلوبی بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی گذاشته و باعث تخریب زیرساخت های فیزیکی و اقتصادی دولتها می شود.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: جنبش عدم تعهد تاکید مجدد خود را بر احترام به حاکمیت ، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی همه کشورها برطبق  منشور سازمان ملل متحد اعلام می کند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد تاکید می کند که تروریسم را نباید با مبارزه مشروع مردم تحت سلطه استعمارگران یا بیگانگان و اشغال خارجی برای تعیین سرنوشت خود و رهایی ملی یکسان تصور کرد. جنبش تاکید می کند سرکوب مردم تحت اشغال خارجی همچنان باید به عنوان شدیدترین شکل تروریسم شناخته شود و استفاده از قدرت دولتی برای سرکوب و خشونت علیه مردمی که علیه اشغالگران خارجی برای رسیدن به حق مسلم خود مبارزه می کنند، محکوم شود.

 ارشادی گفت: تروریسم نمی تواند و نباید با هیچ مذهب ، ملیت ، تمدن یا گروه قومی مرتبط باشد (گره زده شود)  و از آن برای توجیه تروریسم یا اقدامات ضد تروریسم که شامل دخالت در حریم خصوصی افراد است، مورد استفاده قرار گیرد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جنبش عدم تعهد با آگاهی از لزوم اتخاذ تدابیر سریع و موثر برای از بین بردن تروریسم بین المللی، از همه دولتها طبق منشور سازمان ملل متحد، می خواهد تا به تعهدات خود در زمینه حقوق بین الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه در مبارزه با تروریسم ، از جمله پیگرد یا در صورت لزوم استرداد عاملان اقدامات تروریستی عمل کند.

 

تحریم ها به مثابه عمل تروریستی است

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تشریح مواضع جمهوری اسلامی  ایران در خصوص مبارزه با تروریسم پرداخت.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با محکومیت همه اشکال تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی و دارویی تحریم های یکجانبه و اعلام تعهد خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این پدیده شوم، یاد و خاطره قربانیان تروریسم از جمله شهید سپهبد قاسم سلیمانی که توسط اقدام تروریستی آمریکا به شهادت رسید و شهدای دانشمند هسته ای کشورمان را گرامی داشت.

 تخت روانچی تنها راه مبارزه با تروریسم  مبارزه با ریشه های آن از جمله اشغال و مداخله نظامی در سایر کشورها دانست و در عین حال بر حق مسلم مردم فلسطین در اعمال حق تعیین سرنوشت خود و دفاع مشروع در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل با بیان این مطلب که  صرف نظر از اینکه تحریم های یکجانبه توان کشورها در مبارزه با تروریسم را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: نظر به اینکه این تحریم ها مردم عادی را مورد هدف قرار داده و با هدف ایجاد آشوب و بی نظمی در کشورها و تقابل مردم و حاکمیت ها صورت می پذیرد، خود به مثابه عمل تروریستی محسوب می شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد،  فقدان کنوانسیون جهانی جامع  مبارزه با تروریسم و عدم اجماع جهانی در ارائه تعریف واحد از عمل تروریستی را محملی برای سوء استفاده برخی از کشورها در اعمال استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم، تفسیرهای خودرای از آن و تعیین فهرست های یکجانبه با اتهام زنی به سایر کشورها و نهادهای قانون اساسی آنها به عنوان حامی تروریسم دانستند و حمایت ایران را به منظور تدوین کنوانسیونی جهانی و جامع در مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

 

نهادهای‌بین‌المللی فقط ۵درصد هزینه پناهندگان در ایران را پوشش داده‌اند

مهدی محمودی نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته اجرایی سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو که با حضور مجازی ١١٩ کشور و کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریم‌های ناعادلانه و اقدامات قهرآمیز یک جانبه، تاکنون چندین برابر بیش از سهم منصفانه خود، در میزبانی و حمایت از پناهندگان مشارکت کرده و در طی بیش از ۴۰ سال همواره به نحو شایسته‌ای پذیرای خیل عظیمی از پناهندگان بوده  است.

وی در ادامه افزود: بی ثباتی در کشور افغانستان که امروزه شاهد تشدید آن هستیم، محصول دو دهه حضور برخی کشورها به بهانه مبارزه با تروریسم است که نتیجه این اشغال ۲۰ ساله، ویرانی دارایی‌ها، نابودی زیرساخت‌ها، فرار مغزها، بیجاشدگی داخلی و بطور مشخص آوارگی میلیونها مهاجر افغانستانی در خارج از مرزهای این کشور بوده است.

محمودی ضمن اشاره به  شرایط و تحولات کشور افغانستان گفت: برخی از اعضای جامعه بین المللی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هر قدر در مواقع بحران و شرایط اضطراری، با سرعت نسبت به لزوم پذیرش پناهجویان هشدار می دهند، اما در عمل و در زمان فروکش کردن بحران های پناهندگی، متأسفانه از انگیزه و برنامه خاصی در جهت تحقق راه حل پایدار و بازگشت داوطلبانه پناهندگان برخوردار نیستند و کشورهای میزبان را با انبوهی از مشکلات، تنها گذاشته و تعمیق نابرابری میان کشورها را در پذیرش مسئولیت بین المللی و بشردوستانه موجب شده اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین تاکید کرد: بیجاشدگان، پناهجویان افغانستانی، جمهوری اسلامی ایران را  با توجه به ویژگی خاص جغرافیایی خود، به عنوان مسیری برای عزیمت به سمت کشورهای اروپایی می بینند اما تاکنون جمهوری اسلامی ایران که پذیرای بیش از سه و نیم میلیون تبعه مجاز و غیرمجاز است.

محمودی عنوان کرد: در راستای جلوگیری و ممانعت از ورود آنان به کشورهای دیگر با هدف رسیدن به کشورهای اروپایی، متحمل هزینه های گزاف و سنگین برخورد با مترددین غیرمجاز مرزی شده و متاسفانه تاکنون همکاری و حمایت لازم با جمهوری اسلامی ایران به عمل نیامده است به نحوی که مساعدت‌های بسیار اندک سازمان‌های بین المللی و کشورهای کمک‌کننده طی سال‌های اخیر تنها ۵ درصد از هزینه‌ها و نیازهای پناهندگان را پوشش داده است، بنابراین  با این شرایط، دیگر امکانی برای پذیرش جمعیت بیجاشدگان و آوارگان در ایران وجود ندارد.

 

فضا را برای تولیدکنندگان داخلی رقابتی کنیم

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به بحث ممنوعیت واردات لوازم خانگی گفت: همان گونه که ممنوعیت واردات می تواند به تولیدکنندگان داخلی کمک کند در داخل نیز باید فضا برای این تولیدکنندگان فراهم شود و فضا رقابتی شود که تویدکنندگان داخلی با هم رقابت کنند.

 

نایب رییس کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: نباید حمایت ها به گونه ای پیش برود که ما ممنوعیت واردات ایجاد کنیم اما در بازار داخل انحصار ایجاد شود. اگر شرایط را به سمت رقابتی شدن پیش بردیم و زمینه افزایش تولیدات و رقابتی شدن فضا فراهم شود، مصرف کننده ضرر نمی کند ولی اگر محدودیت ایجاد کردیم و فضا انحصاری شد، تولیدکننده منتفع می شود و مصرف کننده ضرر می کند و مشکلات جدی برای مردم ایجاد می شود.

 

وی تاکید کرد: ما باید بخشی از لوازم مورد نیاز مصرفی را از خارج وارد کنیم. وارد کردن قطعه بهتر از این است که ما محصول نهایی را وارد کنیم چرا که آن بخشی که قابل تولید در داخل کشور است می تواند در داخل تولید شود و به تولیدکننده ما کمک کند.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی می توانیم بخشی از کالا را از خارج وارد کنیم و بقیه آن را در داخل تولید کنیم، عقل و منطق ایجاب می کند که ما این گونه عمل کنیم. تحت این شرایط وضعیت ما به گونه ای می شود که با یکی دو پله عقب تر از بقیه می توانیم نیازهای بازار داخل را تامین کنیم.

 

کد خبر 1102187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha