دو دهه پیاده روی در جاده عشق/جوانانی که امام رضا(ع) مسیر زندگی شان را تغییر داد

سبزه کار با اشاره به تاثیرگذاری پیاده روی مسیر بیرجند به حرم امام رضا علیه السلام بر روی جوانان، گفت: برخی جوانان که به دلیل دوران جوانی، پوشش های خاصی داشتند، امروز همین‌ افراد به برکت این پیاده روی، نماز اول وقت شان ترک نمی‌شود.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ مداحی را از 9 یا 10 سالگی با نوحه خوانی و ستایش اهل بیت علیه السلام در مدرسه آغاز کرده است، اما به صورت رسمی و حرفه ای از سال 75 و در مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) بیرجند زمانی که حدود 20 سال داشت، ستایشگری اهل بیت(علیه السلام) را آغاز کرد. شهرت «مهدی سبزه کار» از یک کار فرهنگی بزرگ در دهه آخر ماه صفر شروع شد، دهه آخر ماه صفر سال 75 او به همراه 17 نفر از جوانان شهر در حرکتی نمادین پیاده عازم مشهد مقدس می شوند. اقدامی بزرگ که سال‌های بعد خیل زیادی از جوانان را در قالب کاروان های مختلف در هیات های استان به سمت مشهد مقدس روانه می کند و برکات معنوی فراوانی دارد.

 

او همواره یکی از مداحان ثابت مجالس شهدا و یادواره های شهدا در شهرستان بیرجند است، این اقدامات ارزشمند و انقلابی مداح صاحب سبک خراسان جنوبی باعث شد تا خبرگزاری شبستان در سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام با او به گفتگو بنشیند.

 

*آقای سبزه کار از چه سالی مداحی را شروع کردید و اولین مداحی شما کجا بود؟ مداحی را یک توفیق بزرگ الهی می دانم، گاهی می بینید که در یک خانواده که چند فرزند دارند، ممکن است یک نفر مداح بشود و یک نفر محب اهل بیت(علیه السلام) و یک نفر هم شاید کلا بر خلاف دیدگاه اینها را داشته باشد، این نشان می دهد که محبت اهل بیت(علیه السلام) چیزی نیست که ما بدست بیاوریم این یک توفیقی است که از ناحیه اهل بیت(علیه السلام) داده می شود.

 

از سال 75 و در مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) کار را به صورت رسمی شروع کردم. آن زمان حدود 20 سال داشتم، اما قبلش در دبستان کار می کردم در حد یک نوحه و یک مداحی در سالی چند بار اما به صورت رسمی از سال 75 در هیات از ابتدا تا انتهای مداحی را اجرا می کردم. الان هم جزو مسئولان فرهنگی هیات روضه الرضا(علیه السلام) هستم و هم مسئول مداحان مسجد امام صادق(علیه السلام). حدود 25 سال است که توفیق نوکری در خونه امام حسین(علیه السلام) را دارم و خرسند که این توفیق را خدا به من داده و خوشحالم که در این تشکیلات آمدم.

 

*اساتید شما آن زمان چه افرادی بودند؟ مداحی قبلا با الان خیلی قالب آن فرق کرده است، آن موقع به این راحتی شعر در دسترس نبود. بچه هایی را می فرستادیم تهران که کلیپ های جلسات حاج منصور ارضی و حاج سعید حدادیان را تهیه کنند. در حسینیه توحید و در انجمن محبین الائمه می گذاشتند و مثل فیلم سینمایی که نگاه می کردیم فیلم را تماشا می کردیم و استاد ما آقای «چهره آسا» تحلیل می‌کرد، هم زبان بدن حاج منصور را و هم سبک بیان و خواندنش. آن زمان آقای صباغی و آقای چهره آسا از اساتید ما بودند و البته چون شخصا حاج «اسدالله نجف زاده» را دوست داشتم و ارتباط های تنگاتنگی داشتیم با ایشان، اخلاقیات و اخلاص را سعی کردم از ایشان یاد بگیرم.

 

*از مداحان کشوری چه کسی الگوی جنابعالی بود؟ هر مداحی نمک خاصی دارد و نمی توان گفت در مداحی حاج منصور تک است، نه حاج منصور الان شاگردانی دارند که از حاج منصور هم در خواندن جلو زدند اما در مداحی یک چیزی است که در خوانندگی نیست و آن اینکه است که کسی که از ابتدا شروع کرده و تا آن کسی که حرفه ای کار می کند، در کار همه یک نمک ریزی و قشنگی هایی وجود دارد، اما منشاء همه اینها حاج منصور است و از حاج منصور چیزهای زیادی یاد گرفتم.

 

*اوج کار شما از کاروان پیاده امام رضا(علیه السلام) شروع شد. درسته؟ بنده جزو موسسین حرکت کاروان پیاده امام رضا علیه السلام به مشهد مقدس هستیم. سال 75 کاروان پیاده روضه الرضا علیه السلام از بیرجند به سمت مشهد پیاده به همراه 17 نفر از جوانان شهر حرکت کرد. یکی از قدیمی ترین کاروان های پیاده سطح کشور را شهرستان بیرجند دارد که الحمد الله یک هیات به نام روضه الرضا علیه السلام تاسیس شد. در مسیر راه اتفاقات عجیب زیادی افتاد. یکی از آروزهای من بود که در حرم مداحی کنم و اتفاق افتاد که از برکات کاروان پیاده بود.

 

*افرادی بودند که در مسیر تغییر کرده باشند؟ بله شدیدا. الان چهار و پنج نفر از بچه های هیات هستند که جزو دست اندرکاران هیات هستند، حدود 10 سال قبل هیات امنا تصمیم گرفتند که باید پاکسازی داشته باشیم و هر کسی را در این مسیر همراه خود نکنیم چون گاها حس می شد که برخی ها سوء استفاده می کنند، اما از همین افرادی که آن موقع زنجیر دور گردن داشتند و یا با کفش پاشنه خوابیده راه می رفتند؛ آمدند و در این مسیر آنقدر تغییر کردند که امروز نماز اول وقت شان ترک نمی‌شود. روضه و امام حسین علیه السلام متعلق به همه است، اگر ما توانستیم زنجیر را از گردن آن جوان باز کنبم، هنر ماست، اینها شدند یکی از کسانی که شدیدا به نماز اول وقت مقید هستند و این مسیر اینقدر روی آنها تاثیر گذاشت. الان شب ها در روضه الرضا(علیه السلام) مراسم داریم و از صفر تا صد کار را همین افراد انجام می دهند.

 

*بهترین خاطره شما از سفر پیاده به مشهد چه هست؟ یکی از بهترین خاطراتی که از مشهد دارم این هست که چندین سال قبل یکی از پزشکان معروف شهر همسفر ما بود و در این سفر ایشان در تپه سلام به من گفت اینجا از امام رضا(علیه السلام) یک سفر کربلا درخواست کن. گفتم شما از نظر مالی خوب هستید و هر لحظه اراده کنید می توانید اما من از نظر اقتصادی ضعیف هستم و یک بار کربلا رفتن هم برای من آرزو هست. دلم گرفت رو به حرم کردم و گفتم از شما کربلا می خواهم. بعد از این موضوع انقدر لطف امام رضا(علیه السلام) شامل حال ما شد که از سال 87 به بعد سالی 5 تا 10 مرتبه به عنوان مداح حج و زیارت با کاروان‌ها به زیارت امام حسین (علیه السلام) می رفتم.

 

*آقای سبزه کار شما اهل ورزش هم هستید؟ کدام ورزش ها رو بیشتر دنبال می کنید؟ قبلا مربی تکواندو بودم و چند سال هم در قرارگاه آموزشی سلمان مربی ورزشی سربازها بودم اما گذشت زمان و گرفتارها و مشکلات باعث شد تا ورزش کمرنگ تر شود، اما پیاده روی را دارم و می روم.

 

*شغل شما در حال حاضر چه هست و از چه راهی امرار معاش می‌کنید؟ مغازه خرازی در بیرجند دارم که این را هم از لطف امام رضا(علیه السلام) می‌دانم. من هیچ گاه کار مداحی را به عنوان شغل نمیدانم چون این یک عشق است، صرفا در برخی جلسات که دوستان به بنده لطف دارند، هدیه ای را به عنوان برکت روضه می‌دهند که قبول می کنم چون این برکت، هدیه ای از طرف حضرت زهرا(سلام الله علیها) است اما هیچگاه نشده که در جایی مجلس رفته باشم و درخواست پول کرده باشم.

 

*چند فرزند دارید و ارتباط شما با آنها چطور هست؟ سه فرزند دارم. من فرزندانم را از کرامات امام رضا(علیه السلام) می دانم، ما چندین سال نتوانستیم فرزنددار شویم و بعد لطف امام رضا(علیه السلام) و اهل بیت(علیه السلام) شامل حال ما شد و خدا به ما فرزند داد. در حرم حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) مجلس روضه ای بود و آنجا درخواست کردم که چنانچه فرزنددار شدیم نامش را هم محمد جواد بگذاریم. پسر بزرگم 9 سال دارد و علافه خاصی به مداحی دارد، او نوحه خوانی را به نحو مطلوب انجام می‌دهد. با بچه ها در خانه بازی می‌کنیم، کشتی می‌گیریم و فوتبال بازی می‌کنیم.

 

*کلیپی از شما در فضای مجازی دیده شد که در تعمیرات هیات روضه الرضا(علیه السلام) در حال کاشی کاری بودید. توضیح میدید؟ روضه الرضا هیچ منبع درآمدی ندارد، برخی از جلسات ما گاها بیش از 500 جوان پای روضه و منبر می نشینند. چون این مجموعه بافت قدیمی است حس کردیم که کف و دیوارها را باید سرامیک کنیم. بنده هم اونجا لحظاتی که فرصت دارم را کمک می کردم به بچه ها و الحمدالله با همت دوستان کار به خوبی پیش می رود.

 

*حرف آخر با جوانان. جوانان هر قدمی که برای اهل بیت بردارند، اهل بیت(علیه السلام) چند قدم برای ما برمی دارند، هر کسی در خانه اهل بیت(علیه السلام) جوانی خود را بگذارد خوشبخت خواهد بود. خوش به حال آنهایی که جوانی خود را برای امام حسین(علیه السلام) گذاشتند. در پایان هم تشکر از خبرگزاری شبستان که بسیار فعال است و نیروهای انقلابی دارند و کار مداحی را حمایت می کند.

هرگز نگویمت که بیا دست من بگیرد  *  عمری گرفته ای زعنایت رها مکن

 

 

 

کد خبر 1102425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha