خدمات مومنانه مسجدی‌ها به محرومان با الگوگیری از  امام رضا(ع)

کانون و مسجد رضویه به عنوان قطب فرهنگی با الگوبرداری از سیره امام رضا(ع) و اجرای برنامه‌های فرهنگی،مذهبی و نیز دستگیری از محرومان و اقشار کم برخوردار توانسته کارکرد اصیل و واقعی مساجد را احیاء کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد مردمی‏ ترین پایگاه ارتباط با خدا هستند و همواره به عنوان مدرسه تزکیه و تعلیم دانش،زمینه ساز رشد و تعالی انسان‏ های خداجو و پناهگاه همیشگی بندگان خدا بوده اند. در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت ۳۰ صفر سالروز شهادت امام رضا(ع) به معرفی فعالیتهای مساجد و کانون های فرهنگی هنری همنام با حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می پردازیم.

 

مسجد رضویه خیابان آزادی

مسجد رضویه در محله کارون شمالی و خیابان حسینی واقع شده است و یکی از مساجد فعال در این منطقه محسوب می شود.

 

حجت الاسلام «سید حجت حسینی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و فعالیت های مسجد رضویه واقع در خیابان آزادی خیابان کارون شمالی اظهار کرد: در دوران قبل از کرونا ویژه برنامه های مختلف به جهت مناسبت های ملی و مذهبی از جمله ایام فاطمیه، محرم و صفر و ایام فاطمیه و اعیاد و یادواره شهدا  در این مسجد مورد توجه قرار می گرفت و در مناسبت ها با برگزاری ایستگاه صلواتی و موکب به همراه توزیع غذای گرم و نوشیدنی انجام می شد.

 

 

امام جماعت مسجد رضویه واقع در خیابان آزادی،خیابان کارون شمالی بیان کرد: مشاوره های حقوقی به افرادی که به نوعی به دلیل عدم آشنایی با مسائل حقوقی و عدم توان پرداخت هزینه های وکالت به مسجد مراجعه می کنند، از دیگر برنامه های مسجد رضویه است. علاوه برآن یکی از رویکردهای مسجد تلاش برای حل و فصل مسائل خانوادگی و ایجاد صلح و سازش بین زوج های درگیر است.

 

 

وی با اشاره به برنامه های مسجد پس از شیوع بیماری کرونا تاکنون گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون فعالیت های مسجد در قالب گروه جهادی مسجد برگزار می شود و در این گروه جهادی جمع آوری کمک های مومنانه، مقابله با کرونا و کمک به اهالی محل با توزیع و مواد ضدعفونی کننده و ماسک درب منازل و پیگیری حال عمومی اهالی محله و تامین و توزیع سبد کالا در دفعات متعدد، ذبح حداقل دو گوسفند قربانی هر ماه و توزیع میان نیازمندان و قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه جهت دفع بلا انجام شده است.

 

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به کمک های نقدی ماهانه مسجد به خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت که سرپرست خانواده هستند، گفت: تهیه لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان بی بضاعت، شناسایی نیازمندان آبرومند و تلاش در جهت رفع نیازهای آنها،پرداخت هزینه درمان و تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی،پرداخت هزینه های عمل جراحی و بستری چند مورد بخشی دیگری از فعالیت های مسجد در بحث کمک رسانی به محرومین است.

 

 

امام جماعت مسجد رضویه خاطر نشان کرد: از ابتدای بیماری کرونا تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان صرف کمک های مومنانه در این مسجد شده است.

 

 

 کانون فرهنگی هنری مسجد رضویه افسریه

یکی از این کانون های فرهنگی هنری فعال در استان تهران، کانون مسجد رضویه واقع در منطقه افسریه تهران است که با برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری و نیز دستگیری از محرومین و اقشار کم برخوردار توانسته کارکرد اصیل و واقعی مساجد را احیاء کند.

 

کانون فرهنگی هنری مسجد رضویه با 120 متر وسعت در چهار طبقه و در رشته های مختلف قرآنی، ورزشی، فرهنگی، هنری،نقاشی به کلیه مقاطع سنی خدمات ارایه می دهد. این کانون مسجدی کلاس‌های فرهنگی، احکام، قرآن، ورزش و زبان انگلیسی برگزار می‌ کند و تفریح و بازی هم چاشنی برنامه‌های فرهنگی آن است.

 

 

یکی دیگر از برنامه هایی که در این کانون فرهنگی هنری با استقبال گسترده قبل از بحران کرونا اجرا می شده است، طرح «چهارشنبه های شهدایی» است، که چهارشنبه هر هفته، بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور خانواده‌های شهدا برپا می شد.در این طرح اولویت اول با خانواده‌های شهدای مدافع حرم است، ولی با توجه به مناسبت‌هایی مانندهفته دفاع مقدس و یا دهه فجر از حضور خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب نیز استفاده می شده است. این یک برنامه بلند مدت است  که در طول سالهای آینده هم اجرا می شود.

 

 

«تابلوی بصیرت» از دیگر برنامه هایی است که در کانون فرهنگی هنری مسجد رضویه هر هفته مورد توجه است، در این برنامه هر هفته  در تابلوی اعلانات مسجد، مطالبی در مورد مسایل روز جامعه، مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درج می شود، تا افراد حضور یافته در مسجد و کانون فرهنگی هنری رضویه سطح آموزه هایشان در موضوعات مختلف جامعه ارتقا یابد.کانون فرهنگی هنری مسجد رضویه در حوزه قرآنی نیز فعالیت های گسترده ای برگزار می کند، که با استقبال مخاطبان روبرو است.

 

 

یکی دیگر از رویکردهای این کانون فرهنگی هنری کمک های مومنانه و توزیع بسته های گوشت قربانی میان محرومین است.۸۴ نیازمند تحت پوشش کانون رضویه است و در طول سال در چند نوبت به این افراد کمک های معیشتی صورت می گیرد. همچنین در بحث کارآفرینی نیز در دوران کرونا این کانون با راه اندازی کارگاه خیاطی و تولید ماسک توانست برای اقشار نیازمند کار آفرینی ایجاد کند.

 

 

یکی دیگر از طرح هایی که در این کانون فرهنگی هنری اجرا می شود، طرح «نخبگان امین» است که در قالب این طرح با شناسایی نیروهای نخبه و توانمند از افراد توانمند و نخبه محروم حمایت و وضعیت معیشتی آنها را ساماندهی می شود.

 

کد خبر 1102461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha