جایگاه مدح و ستایشگری عظیم و حفظ آن بسیار مهم است

ارجونی گفت: هر کجا مجموعه های جوامع ستایشگری کنار یکدیگر و بازوی هم بوده اند، پیشرفت کرده است و مجموعه ستایشگری مجموعه ای با سرمایه های عظیم انقلاب، اسلام، اهل بیت (ع)، شهدا، رزمندگان و ایثار گران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «یوسف ارجونی» در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری بسیج مداحان خراسان رضوی بیان کرد: بسیج مداحان دو نقش پیش روندگی و پیش برندگی دارد، پیش روندگی را بیشتر در مجموعه و در نظام‌ سازمانی خود دارد و پیش برندگی را بیرون از مجموعه سازمانی و ساختاری دارد و اگر امروز همه ما در مسیر هدف مشترکی را دنبال می کنیم به دلیل حاکم بودن نگاه، روحیه و تفکر بسیجی در جامعه بسیج مداحان و تا زمانی که این گونه باشد مایه خیر و برکت خواهد بود.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با بیان اینکه هر کجا مجموعه های جوامع ستایشگری کنار یکدیگر و بازوی هم بوده و همبستگی داشتند به شدت پیشرفت کرده است؛ افزود: ما یک مجموعه بسیار سرمایه دار با سرمایه عظیم هستیم، در واقع جامعه ستایشگری و نظام جمهوری اسلامی سرمایه عظیمی به اسم انقلاب، اسلام، اهل بیت (ع)، شهدا، رزمندگان و ایثار گران دارد. این سرمایه های عظیم پس اندازی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و هر کجا انقلاب به این سرمایه ها نیاز داشته، با تکیه بر آنها به برکات بسیار خوبی دست پیدا کرده است.

 

وی گفت: امروز تفکر بسیجی در هزاران کیلومتر آن طرف تر از ایران، در یمن، عراق، بحرین و فلسطین مقابل دشمنان اسلام صف آرایی می کند و حتی بعضی اوقات این تفکر به قلب پیکر استکبار ضربه زده است و این سرمایه نیز در آنجا هم حضور پیدا کرده است به گونه ای که روز عاشورا در نیویورک دسته عزادای امام حسین (ع) راه می افتد و مردم یاد حضرت را به عنوان پرچمدار مقابله با استکبار زنده نگه می دارند لذا این سرمایه را باید حفظ و در جهت تقویت آن باید تلاش کرد و جامعه ستایشگری می تواند این سرمایه را حفظ کند.

 

ارجونی با بیان اینکه شاعران و قلم زنان در حوزه اهل بیت (ع) سرمایه های حوزه ستایشگری هستند؛ تصریح کرد: شعرا و افرادی که در حوزه اهل بیت (ع) قلم می زنند و روح تازه، بشاش و ایثار گری عظیمی به جامعه می دهند،از مهمترین سرمایه های حوزه ستایشگری هستند؛ در واقع هر مداحی که مشهور شده، شعر خوب موجب شهرت او بوده است.

 

وی گفت: جایگاه مدح و ستایشگری عظیم و حفظ آن بسیار مهم است، رهبر معظم انقلاب می فرمایند:" مهمترین سفارش پیامبر امیددادن به مردم در سخت ترین شرایط است" حال ما به چه مقدار در حوزه مد و ستایشگری ورود کرده ایم؟ امروز نظام ما به این امیدآفرینی و خودباوری نیاز دارد.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با بیان اینکه کشور ما نسبت به 50 سال گذشته با وجود مشکلات داخلی و خارجی پیشرفت های خوبی داشته است؛ افزود: ما با سرمایه اهل بیت (ع) حکومت ۲۵۰۰ ساله را ریشه کن کردیم و امروز نیز باید افراد در بخش های مختلف، که با استفاده از این سرمایه مشکلات کنونی در زمینه های مختلف را برطرف کنیم.

 

وی افزود: امروز بسیج در عرصه های مختلف خودنمایی کند و یکی از مجموعه هایی بوده که در یک سال اخیر در کنار سایر مجموعه ها بهترین عملکردها را در حوزه های مختلف از جمله طرح شهید سلیمانی، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و واکسیناسیون داشته است و امروز هم در بحث واکسیناسیون با تمام توان پای کار آمده است چرا که نگاه بسیج این است که هر جا نظام، انقلاب و مردم نیاز پیدا کردند، باید برای یاری رساندن پای کار بیاید.

 

ارجونی با بیان اینکه بسیج مردمی ترین نهاد است، از دل مردم تشکیل شده و با مردم و برای مردم اداره می شود؛ گفت: امروز اگر حضور زائران در مشهد مقدس برای زیارت علی بن موسی الرضا (ع) بیشتر شده به دلیل انجام طرح عظیم واکسیانسیون در کشور است که بسیج سهم عمده ای در آن داشته است. بعضا ماموریت های اصلی سازمان بسیج مداحان، در یک باز زمانی بوده است و کمتر استمرار داشته است اما یکی از کارهایی که بسیج مداحان به دنبال آن هستیم، «نوگلان حسینی و زینبی» است که به شدت در مجموعه کشور تقویت شود.

 

وی بیان کرد: اگر ما می خواهیم در حوزه نخبه پروری، آموزش و تعلیم و ترییت اقداماتی انجام دهیم باید از سنین نوجوانی شروع کنیم و شاید این فرایند ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد، سخت هم باشد اما این اتفاق باید رخ دهد.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور افزود: بحث دعاخوانی برای نوجوانان و جوانان یکی از عرصه هایی است که باید متخصص داشته باشد، دعاخوانی پایه اصلی در حوزه ستایشگری است که باید نیروهای خوبی در این خصوص تربیت کنیم. بحث احیای عزاداری های سنتی که رو به فراموشی است یکی دیگر از ماموریت های بسیج مداحان است و خراسان رضوی در این حوزه ظرفیت موج سازی و جریان سازی در کشور را دارد، بسیاری از سبک های موجود در کشور، از مشهد زمینه سازی آن صورت گرفته است و این می تواند یک نقطه قوت و اوج باشد و مراقبت زیادی شود.

 

وی تصریح کرد: ما به عنوان بسیج احاطه کامل به همه بخش ها داریم، اما نگاه ما و کاری که ما می خواهیم انجام دهیم، جذب همه مجموعه ها است و یکی از ماموریت ما این است که همه گروهها، افراد و طیف ها را جذب کنیم چرا که به شدت جریان های انحرافی در این بخش کار می کنند.

 

ارجونی یکی دیگر از برنامه های بسیج مداحان را نخبه پروری در حوزه شعرا و مداحان دانست و افزود: یکی از کارهای ما چهره سازی انقلابی است، ظرفیتی باید در استان ها با همکاری صدا و سیما صورت گیرد، ما مداحان بسیار خوبی داریم که با همکاری صدا و سیما می توانند چهره ساز شوند همچنین بحث استفاده از مداحان اهل سنت در مجالس یکی از ماموریت های بسیج مداحان است و این یک ظرفیت است، اگر از شاعران اهل سنت در جلسات روضه خوانی استفاده شود اثرگذاری بسیاری در جهان اسلام خواهد داشت.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور بیان کرد: در زمینه محتوا نیز نیازمند همکاری استانها به ویژه خراسان رضوی هستیم، برای تقویت حوزه محتوایی ارتباط خوبی باید با استان ها با توجه به ظرفیت های عظیم استانها صورت گیرد همچنین در حوزه «نوگلان حسینی» نباید این جوانان را رها کنیم، بلکه باید استانها در برنامه های مختلف از آنها استفاده کنند تا قوی شوند.

 

وی گفت: ساماندهی و محتواسازی جریان مداحان و ترحیم خوان، حوزه رسانه و فضای مجازی از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود؛ همچنین برخی از استانها در مراسمات محرم از یک پیشکسوت در پیش از منبر خود استفاده می کردند که کار بسیار خوبی بود، سبک زندگی ایرانی اسلامی، افزایش جمعیت، فرزند آوری، روشنگری و هدایت افزایی بهترین جایگاه آن در هیئت است.

 

کد خبر 1102471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha