ترویج سبک زندگی رضوی نیاز جامعه امروز است

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، بر ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی در جامعه تأکید کرد و گفت: ترویج معارف رضوی در جامعه لازمه ارتقای ارزش ها و نیاز جامعه اشت.

حجت الاسلام والمسلمین «سیداحمدرضا شاهرخی»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع)، اظهارداشت: هجرت امام رضا(ع) یک هجرت سیاسی و اجباری بود.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به امامت بیست ساله امام رضا(ع)، افزود: ده سال در زمان هارون، پنج سال در زمان امین و پنج سال آخر را در زمان مأمون بود.

 

وی عنوان داشت: آن جریان سالم فرهنگی دینی که از امام باقر و امام صادق(ع) در آن زمان به وجود آمد؛ در تضعیف حکومت بنی‌امیه و شکل‌گیری و حکومت بنی‌عباس تأثیر داشت.

 

حجت الاسلام ولمسلمین شاهرخی بیان کرد: این جریان سالم فرهنگی دینی به شکلی تاثیر گذار بود که امام رضا(ع) خودش را علنی به ‌عنوان امام معرفی کردند که بعد از پنج  وصی پنهانی، ایشان خود را به‌عنوان جانشین موسی‌ بن‌ جعفر(ع) به مردم معرفی کردند.

وی با بیان اینکه انقلاب‌هایی که یکی پس ‌از دیگری بر می خواست، همه ناشی از علاقه مندی به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت بود، اظهارداشت: این انقلاب‌ها برای مأمون احساس خطر ایجاد کرد، درنهایت درصدد برآمد که امام رضا(ع) را در نزدیک خود و تحت کنترل داشته باشد لذا ایشان را به‌ اجبار از مدینه به مرو کشاند.

 

امام جمعه خرم آباد ادامه داد: مأمون به‌خاطر اینکه از آسیب‌های تبعید امام در امان باشد و پایه‌های حکومتش را تقویت کند با ترفند ولیعهدی امام را به هجرت اجباری مجبور کرد تا انقلابیون علوی را که قیام کرده بودند،ساکت کند.

 

وی با بیان اینکه نوع حرکت امام از مدینه به سمت نیشابور و مرو به گونه ای بود که همه توطئه‌های دستگاه حکومت مامون را برملا و مشخص کرد که این هجرت اجباری در راستای سند ولایت‌ عهدی نیست، گفت: امام رضا(ع) چندین‌ بار با قبر جدش خداحافظی کردند و به صورت علنی گفتند «این سفری بی بازگشت است و من در این‌جا کشته و دفن می‌شوم».

 

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی اذعان داشتبا بیان اینکه حدیث سلسله الذهب خود گواه روشنی است بر حقانیت ولایت امام رضا(ع) و ایشان با نقل آن از زبان پیامبر(ص) و اجدادش بزرگوارشان(ع) درطول سفر نیت خود را از هجرت اجباری بیان کردند، گفت: امام با بیان این حدیث توحید را به امامت متصل کردند و این نشان‌دهنده جایگاه امامت بود و نشان داد که هرکس به دنبال  قله توحید است باید از مسیر امامت بگذرد.

 

وی تصریح کرد: اما مشخص است که مامون چنین دیدگاهی را نمی‌پذیرد که هر کس بخواهد راه فلاح و رستگاری را طی کند به امام بپیوندد؛ لذا با نشست‌های علمی از دانشمندان مسلمان و سایر ادیان خواست با سؤالات پیچیده‌ای امام را به چالش بکشانند تا با این کار امام رضا(ع) را در میان دانشمندان و مردم تنزل بدهد ولی بیش از پیش بر شکوه و جلال امام افزوده شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه هجرت اجباری برای امام مشکلات زیادی ایجاد کرد، گفت: نتیجه هجرت امام از مدینه به خراسان، موجب شد دو پایگاه مهم در ایران شکل بگیرد که یکی پایگاه قم و دیگری پایگاه مشهد بود که در نهایت با پشتیبانی معنوی و توسل به کریمه اهل‌بیت(س) و امام رضا(ع) بود که ما در مقابل زورگویان ایستادیم و پنجه در پنجه زورگویان عالم زدیم تا جمهوری اسلامی پیروز شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: اخلاق، اصول، معارف رضوی و حب امام رضا(ع) به‌ عنوان نماد اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی ما اثر خودش را گذاشت و نتیجه‌ آن این شکوه و جلال و عظمتی است که در سایه معارف رضوی برای کشورمان حاصل ‌شده است.

کد خبر 1102559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha