مسئله تثبیت امامت به دست حضرت رضا(ع) انجام شد

آیت الله علم الهدی گفت:مسئله تثبیت امامت یک بار به دست حضرت زهرا(س) و باری دیگر به دست امام رضا(ع) انجام شد، چرا که مامون با شیطنت بسیار قصد داشت امامت را در خلافت حل کرده و کم کم آن را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «سید احمد علم الهدی» امروز(۱۵ مهر) در ویژه برنامه سالروز شهادت امام رضا(ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) از دو نفر به عنوان «بضعه» یعنی پاره تن یاد کرده‌اند که نخستین شخص حضرت زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع) است، گفت:بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) اقدامات حضرت زهرا(س) و دفاع ایشان از علی بن ابیطالب(ع) به عنوان شخصی که شایسته مقام ولایت بودند، موجب احیاء اسلام و تثبیت مقام ولایت در امت اسلامی شد به همین خاطر نبی مکرم(ص) از ایشان به عنوان پاره تن خود یاد کردند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: مسئله تثبیت امامت یک بار به دست حضرت زهرا(س) و باری دیگر به دست امام رضا(ع) انجام شد، چرا که مامون با شیطنت بسیار قصد داشت امامت را در خلافت حل کرده و کم کم آن را از بین ببرد. وی افزود: مامون فردی زیرک و سیاستمدار بود به طوری که در تاریخ از او به عنوان معاویه بنی العباس یاد شده است، او وقتی دید که اقدامات خلفای بنی امیه و همچنین خلفای عباسی موجب ارادت بیشتر مردم نسبت به این خاندان شده نقشه شومی کشید که بر اساس آن می‌خواست مساله امامت را در دنیای اسلام به کلی از بین ببرد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه او برای عملی کردن نقشه خود امام رضا(ع) را از مدینه به مرو دعوت کرد تا خلافت مسلمین را به ایشان بسپارد و خودش هم ولیعهد امام شود، افزود:مامون قصد داشت بعد از این اقدام، امام رضا(ع) را در مرو که یک نقطه دور مرزی بود به شهادت برساند و خودش که ولیعهد منصوب شده از سوی امام رضا(ع) بود به جای ایشان بنشیند، در این صورت مردم با او که انتخاب شده خود امام رضا(ع) بود مخالفتی نمی‌کردند.

 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: با این اقدام مسئله امامت در خلافت ادغام می‌شد و دیگر مسئله‌ای به نام امامت در امت اسلامی باقی نمی‌ماند، اگر امام رضا(ع) با این انحراف مبارزه نمی‌کردند اسلام ناب سقوط می‌کرد و دیگر جریان امامت در امت اسلامی وجود نداشت.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امام رضا(ع) در این برهه از تاریخ اسلام نقش احیاگر را داشتند و با اقدامات خود نقشه مامون را برای از بین بردن جریان ولایت در امت اسلامی نقش برآب کردند به همین خاطر پیامبر(ص) از ایشان به عنوان پاره تن خود یاد کردند.

 

وی بیان کرد: از وقتی که امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو حرکت کردند تا زمانی که با زهر مامون به شهادت رسیدند دو سال و چهار ماه طول کشید و این مدت امام رضا(ع) مسیر شهادت را طی کردند، به همین خاطر شهادت ایشان طولانی ‌ترین شهادت است.

 

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: امام رضا(ع) قبل از حرکت به سوی مرو برای وداع به کنار مرقد پیامبر(ص) رفتند و بعد از آن نیز به خانواده و همچنین مردم مدینه دستور دادند که سر راه ایشان گریه کنند چرا که برای این سفر بازگشتی نبود و با این اقدام می‌خواستند مردم را از نقشه شومی که مامون در سر داشت آگاه کنند.

 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: بنابراین امام رضا(ع) از همان نقطه آغاز حرکت به سمت مرو مبارزه خود را با مامون آغاز کردند و در طول مسیر با اینکه ماموران خلیفه عباسی تلاش داشتند مانع از ارتباط امام رضا(ع) با مردم شوند ولی آن حضرت از هر فرصتی برای اعلام عدم رضایت خود برای رفتن به این سفر و آگاهی بخشی به مردم استفاده می‌کردند.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در نیشابور نیز وقتی مردم آن شهر از ایشان خواستند که حدیثی برای آنها روایت کنند ایشان حدیث سلسله الذهب را برای آنها خواندند و در آخر هم فرمودند «بشرطها و شروطها و انا من شروطه»، امام رضا(ع) در اینجا نیز بار دیگر اهمیت جایگاه ولایت اهل بیت(ع) را برای مردم یادآور شدند و تاکید کردند که ولایت و امامت من شرط ورود به دژ محکم الهی است.

کد خبر 1102588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha