بزرگترین تجمع رضوی استان اصفهان در روستای یزدل برگزار شد

نمایش آیینی مذهبی گلباران نمادین پیکر مطهر امام رضا(ع) با تاسی از زنان نوغان با حضور مردم ولایتمدار شمال استان اصفهان در حرم مطهر بی بی زینب(س) خواهر آن حضرت در روستای یزدل از توابع شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، نمایش آیینی مذهبی گلباران نمادین پیکر مطهر امام رضا(ع) با تاسی از زنان نوغان با حضور مردم ولایتمدار شمال استان اصفهان در حرم مطهر بی بی زینب(س) خواهر آن حضرت در روستای یزدل از توابع شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

 

در این مراسم باشکوه که همزمان با سالروز شهادت ثامن الحجج  حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به همت هیات انصار الحسین (ع) یزدل در امامزاده بی‌بی زینب(س) برگزار شد، زنان و مردان دیار ولایتمدار و شهید پرور یزدل با تأسی از شیر زنان نوغان مقدمات عزاداری پرشور برای امام هشتم (ع) را فراهم کرده و در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) با تشییع نمادین پیکر آن حضرت و گلباران آن در حرم بی بی زینب(س) در مصیبت شهادتش به سوگ نشستند.

همه ساله در این مراسم آیینی مذهبی که قدمتش به بیش از یک قرن می رسد، مردم شمال استان اصفهان که در روز شهادت امام رضا(ع) دسترسی به حرم بزرگوار امام رئوف ندارند، خود را به آستان خواهر بزرگوارش رسانده و در این مراسم شرکت کردند.

 

سخنرانی حجت الاسلام آقایی، اجرای نمایش « امان نامه» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حکمت، مدیحه سرایی و مرثیه خوانی توسط مداح اهل بیت(ع) عباد صالحی، دمامه زنی، و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

در زمان هجرت حضرت امام رضا (ع) به خراسان «نوغان» یکی از بلاد چهارگانه توس باستان در نزدیک سناباد بود که طی سال‌ها با گسترش مشهد در آن ادغام شد و اینک در همان مکان خیابانی به نام نوغان در ضلع شمال شرقی محدوده حرم مطهر رضوی وجود دارد.

بر اساس مستندات تاریخی، زنان نوغان هزار و ۲۳۸ سال پیش نخستین عزاداران شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بودند و بر پیکر پاکش حاضر شده و بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند. پس از گذشت صدها سال مردم یزدل هرسال در سالروز شهادت امام رضا(ع) این واقعه تاریخی را بازسازی می کنند.

 

بقعه بی بی زینب(س) روستای یزدل، در ۱۴ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.

کد خبر 1102641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha