استقبال اندیشمندان شیرازی از اندیشه های «ابن عربی» در زمان حافظ

خالصی گفت: شواهد تاریخی نشان می دهد اندیشه های «ابن عربی» در زمان حافظ در شیراز به شدت وجود داشته و مورد استقبال اندیشمندان این شهر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدرضا خالصی»، امروز (شنبه ۱۷ مهر) در نشست حافظ شناسی به مناسبت سالروز بزرگداشت حافظ شیرازی در حافظیه شیراز گفت: «ابن عربی» پایه گذار مکتبی شهودی - فکری در عرفان است و دارای اصطلاح پردازی شگفت انگیز در عرفان اسلامی است.

پژوهشگر و حافظ شناس معاصر افزود: مکتب عرفانی «ابن عربی» مبتنی بر سلوک، کشف و تجارب عرفانی است که در یک نظام استوار فکری بنا شده و بدون شناخت این اصطلاحات نمی توان از شناخت افکار وی سخن گفت.

وی اضافه کرد: شواهد تاریخی نشان می دهد اندیشه های «ابن عربی» در زمان حافظ در شیراز به شدت وجود داشته و مورد استقبال اندیشمندان این شهر قرار گرفته است.

خالصی تاکید کرد: «امین الدین بلیانی»، عارف مشهور مورد ستایش خواجه حافظ شیرازی بوده و بسیاری از ابیات وی را مستقیما اقتباس کرده و دیوان خویش به کار برده است.

وی ادامه داد: «خواجوی کرمانی» از معتقدان «بلیانی» است و زبان حافظ با خواجوی کرمانی قرابت دارد و همچنین «سلمان ساوجی»، شاعر مورد علاقه حافظ است که در دربار فرمانروایان فارس و ایلکانان بوده و حافظ از غزل های وی استقبال کرده و اندیشه این 2 شاعر نیز به هم نزدیک است.

خالصی با اشاره به حضور شارحان فصوص در شیراز زمان حافظ گفت: رساله «الاحدیه اوحدالدین بلیانی» تا مدت ها به «ابن عربی» منسوب بوده است و «عزیز الدین نسفی» نیز از بزرگ ترین نویسندگان وحدت وجودی است که در سال 680 هجری و 50 سال پیش از حافظ در فارس و شیراز بوده و در مورد افکار وی در کتاب «مکتب عرفانی شیراز» مفصل سخن گفته شده است.

وی با تاکید بر «عبدالرزاق کاشانی شارح» مشهور به «فصوص الحکم» بیان کرد: در حلقه مشایخ شیراز، «فصوص الحکم» تدریس می شد و «مولانا نورالدین عبدالقادر» معروف به «حکیم» نیز «فصوص الحکم» را در شیراز تدریس می کرد.

کد خبر 1102861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha