تقلیل واقعه عاشورا به آیین فولکلور شگرد دشمن است/آشنایی با رویکردهای پنهان رسانه ها در تحریف عاشورا

حجت الاسلام ابوالحسنی ترویج عزاداری های سکولار،قرار دادن تحریف لابه لای وقایع عاشورا و انتقاد به ظاهر بی طرفانه از عزاداری های را از جمله شگردهای رسانه ای نظام سلطه برای جذب روشنفکران مسلمان دانست.

«حجت الاسلام حامد ابوالحسنی»در موردشگردهای رسانه ای نظام سلطه در داخل و خارج در بازتاب عاشورا و تحریفات عاشورا به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت:این شگردها را می توان در دو سطح کلی طبقه بندی کرد.از منظر پیچیدگی شگرد دسته اول ساده تر است و به صورت مستقیم به ضدیت با اصل نهضت حسینی می پردازد.بهانه قرار دادن عاشورا برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی،نمایش برخی از عزاداری های غلط و استفاده از آن برای اسلام هراسی و متوحش جلوه دادن مسلمانان، رواج برداشت های غلط از واقعه عاشورا،برجسته ساختن حاشیه ها برای دیده نشدن اصل و خرافی و غیر عقلانی جلوه دادن عزاداری از جمله تکنیک های شگرد نوع اول است.

 

رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهادامه داد: شگردی که در سطح دوم است، کمی پیچیده تر است و مستقیم نیست. در حقیقت شگرد نوع دوم که پیچیده و غیر مستقیم است، تکنیک مخصوص خود را دارد. یکی از تکنیک های این شگرد، تقلیل واقعه عاشورا به آیین فولکلور است. در این حالت رسانه های معاند در لباس ضدیت بر نمی آیند بلکه نهضت عاشورا را به عنوان آداب و رسوم اقوام و ملل پایین می آورند ،در صورتی که می دانیم عاشورا یک آیین دینی است اما این افراد می آیند عاشورا را با سیاوشان مقایسه می کنند. در بی بی سی مقالاتی منتشر شد مبنی بر مقایسه داستان رستم و سهراب با قیام عاشورا که این باعث می شود که سطح قیامی اینچنین بزرگ پایین بیاید. می دانیم که واقعه عاشورا یک واقعیت است، یک واقعیتی که ادامه دارد و ما را هر لحظه به قیام علیه باطل دعوت می کند.

 

وی تکنیک دیگر دشمنان اسلام را انتقاد از روش های عزاداری با ظاهری منطقی دانست و افزود: این افراد با کلیت عزاداری مخالفت نمی کنند، حتی سیاه می پوشند و گریه می کنند اما از طرفی مباحثی را مطرح می کنند همچون اینکه باید به جای شور حسینی دنبال شعور بود. هزینه عزاداری باید صرف مسایل بشردوستانه شود و امام حسین(ع) نیازی به این مراسم ندارد در صورتی که نمی گویند که هزینه لوازم آرایش، کنسرت، جشن ها و میهمانی ها به فقرا داده شود.

این پژوهشگر و فیلمساز با بیان اینکه ترویج عزاداری های سکولار تکنیک دیگر رسانه های معاند است، عنوان کرد: در شیعه انگلیسی دین را از سیاست جدا می دانند و نهضت کربلا را از ماهیت عزاداری جدا می دانند. شبکه های شیعه انگلیسی به ظاهر به عزاداری می پردازند اما از مفهوم «قیام علیه باطل» عاشورا دوری می کنند. مصادره محتوای عزاداری و گنجاندن مفاهیم خرافی هدف این دسته است. برخی روشنفکران از قیام عاشورا برای اهداف خود استفاده می کنند. جای حق و باطل را تغییر می دهند و عاشورا را برای حقی که باطل جلوه دادند، استفاده می کنند.

 

سازنده فیلم های مستند  اعتکاف ،  سینمای سلطه ،  بازار امین تبریز  و  چشم ها را باید شست تصریح کرد: شگرد دیگر تسلیت گفتن در رسانه های معاند است. بسیاری از شبکه های خارجی از جمله بی بی سی در عاشورا و اعیاد مذهبی تسلیت و تبریک می گویند. اهداف این شبکه ها جذب مخاطب مذهبی است، اینکه از رنجش و فرار رسانه ای افراد مذهبی جلوگیری کنند.

 

رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیان یک سری واقعیت و قرار دادن تحریف در اطلاعات صحیح را شگرد دیگر معاندان ذکر کرد و گفت: این مسئله را در بی بی سی زیاد می بینیم. کارشناسانی می آورند مسایل و واقعه ای را مطرح می کنند و خود را به ظاهر بی طرف نشان می دهند و با لحن تاریخ گونه مطالب انحرافی را لا به لای سخنان خود تزریق می کنند. این شگرد بسیار ظریف است و هدف گیری آن قشر تحصیلکرده مسلمان است. رسانه های غربی در نظر دارند با تکنیک های رسانه ای، فرهنگ ناب شیعه را برای دست یابی به اهداف خود که دور ساختن شیعه از آرمان ها و همچنین استحاله عزاداری است، مورد استفاده قرار دهند.

 

 

کد خبر 1102878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha