تفکر جهادی و انقلابی شیعیان در طول تاریخ اسلامی

الگوی رفتاری شیعیان برگرفته از رفتار امامان معصوم است و شیعیان واقعی با الگوگیری از رفتار ائمه (ع) همواره در هر دوران در برابر ظلم ایستادگی کرده و حق خود را دریافت کرده اند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: کشور ایران افتخار این را دارد که میزبان و مدفن هشتمین امام شیعیان یعنی امام علی بن موسی الرضا (ع) است و بی شک هیچ ایرانی وجود ندارد که این امام همام را ولی نعمت خود نداند و برکات بی حدی که در این کشور هست را از برکت وجود این امام والا مقام می دانیم‌.

 

حضرت امام رضا (ع) از جامعیت شخصیت برخوردار بودند، منظور از جامعیت شخصیت، وجود صفات گوناگون اساسی در شخصیت است، پیشوایان معصوم ما و از جمله امام رضا (ع) واجد خصوصیات مختلف بودند و منظور از وحدت در شخصیت، هماهنگی اجزای شخصیت، حاکمیت اصول معین بر رفتار افراد و یکسان بودن واکنش ها در موقعیت های مشابه است، عصمت پیامبران و امامان معصوم نیز با وحدت شخصیت در آنها رابطه نزدیک دارد.

 

اهتمام به تربیت شاگردان برای ادامه حرکت شیعی

کارشناس دینی مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: امام رضا (ع) همانند اجداد پاکش از جایگاه علمی بالایی برخوردار بودند و این جایگاه علمی در مبانی سایر ائمه اطهار باعث شده امام رضا (ع) را به عنوان عالم آل محمد بدانند.

 

«حجت الاسلام سید محمدرضا طاهری» می‌افزاید: دستگاه خلافت عباسی بارها اندیشمندان سایر ادیان و مذاهب را دعوت کرد و آنان را رودرروی امام رضا (ع) می گذاشتند تا به مناظره به بپردازند، نتایج این مناظرات علمی امام رضا (ع) با دانشمندان سایر ادیان باعث بهره علمی و اعتقادی شیعه شد.

 

وی با بیان اینکه  از ویژگی های برجسته امام رضا (ع) این است که با هر شخص متناسب با زبان خود سخن می گفت و هرگز ادای تفاخر به معرفت علمی نمی کردند ادامه می‌دهد: با توجه به موقعیت زمانی که ایشان در آن زندگی می کردند آثاری همچون سلسله الذهبیه، صحیفه رضا، رساله الذهبیه به ایشان منتسب شده است.

 

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه امام رضا (ع) همواره نسبت به تربیت شاگردانی که مکتب تشیع را ادامه دهند اهتمام داشتند عنوان می‌کند: شخصیت ها و دانشمندان بسیاری بودند که در عصر امام رضا (ع) زندگی کرده و افتخار شاگردی این امام را داشتند که می توان به یونس بن عبدالرحمن، زکریا بن آدم، صفوان بن یحیی اشاره کرد، علاوه بر این شاعر پرآوزاره و نامی خوزستان دعبل خزاعی از جمله شاگردان امام رضا (ع) بوده است.

 

دگرآزاری زبانی ناهنجاری که ائمه به شدت آن را نهی کرده اند

استاد حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: ائمه اطهار (ع) نور واحدی هستند و هرگاه در مورد هر کدام حرفی بزنیم گویی همه آنها را معرفی کرده ایم، اما در خصوص امام رضا (ع) این نکته وجود دارد که ایشان همواره اخلاق نیکویی داشتند که این اخلاق حسنه را به پیامبر (ص) نسبت می دهند.

 

«حجت الاسلام محمد حسن حسن زاده» اضافه می‌کند: اگر بخواهیم صفات اخلاقی امام رضا (ع) را مورد بررسی قرار دهیم یک نکته بیش از دیگر نکات مورد توجه قرار دارد اینکه امام رضا (ع) شدیدا مردم را از زخم زبان زدن برحذر می کردند؛ متاسفانه امروز در جامعه شاهد دگرآزاری به وسیله زبان هستیم که این ناهنجاری شدیدا از سوی ائمه معصومین نهی شده است.

 

وی با بیان اینکه جایگاه سیاسی امام رضا (ع) باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد تاکید می‌کند: دوران حیات امام رضا (ع) دوران خفقان شیعه و اسلام ناب بود زیرا حاکمان بنی عباس با تزویر مردم را فریب داده و از نسبت خود به پیامبر (ص) در جهت منافع شخصی استفاده می کردند، در این زمان امام رضا (ع) اقدامات لازم را برای جلوگیری از سرکوب شیعیان را انجام دادند.

 

استاد حوزه علمیه اهواز تصریح می‌کند: در طول تاریخ اسلامی شیعه همواره مورد ظلم قرار گرفته است، امروزه در بسیاری از کشورهایی که نام اسلام را یدک می کشند شیعیان به صورت ویژه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند که عمده دلیل این شکنجه ها علیه شیعیان تفکر انقلابی و جهادی شیعیان در برابر ظالمان است.

 

الگوی رفتاری شیعیان برگرفته از رفتارهای امام معصوم است، شیعیان واقعی همواره در هر دوران  در برابر ظلم ایستادگی کرده و حق خود را دریافت کرده اند، این اتفاق در دو زمان بسیار نمود خود را پیدا کرد اولی در زمان حکومت بنی عباس که به شدت شیعیان تحت تعقیب بودند اما حرکت های آنها منجر به تشکیل حکومت شیعی نشد، اما اتفاق دوم در دوران حکومت پهلوی بود که بالاخره برای اولین بار یک حکومت شیعی در تاریخ اسلام اعلام موجوددیت کرد.

 

شیعیان همواره تفکر جهادی را در سر دارند، همانگونه که امروز جبهه  مقاومت در سرتاسر دنیا طرفدار داشته و برای پیروزی آن دعا می کنند.

 

کد خبر 1102953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha