دولت سیزدهم همکاری ویژه با همسایگان را به عنوان راهبرد در سیاست خارجی دنبال می کند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم همکاری ویژه با همسایگان را به عنوان راهبرد تمام عیار دنبال خواهد کرد.

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در رابطه با دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم با توجه به بدعهدی هایی که در سال های گذشته از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا شده است و بهای این بدعهدی ها را مردم پرداخته اند به طور منطقی به این جمع بندی رسید که باید نگاه به آسیا و همکاری ویژه با همسایگان به طور راهبرد تمام عیار مور توجه قرار دهد.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ما با 15 کشور همسایه هستیم. بازار بزرگی در این منطقه وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران توانمندی کلی صنعتی، فنی و زیرساختی قابل توجهی دارد. از شمال با چندین کشور مرز آبی دارد، در جنوب نیز به دریای آزاد دسترسی دارد.

 

وی ادامه داد: ما می توانیم به عنوان یک گروه مستقلی که امنیت منطقه را می تواند خودش تامین کند، عمل کنیم. مرزهای ما مرز صلح و دوستی بوده است، هیچ گاه به کشوری تجاوز نکرده ایم. در حال حاضر در بالاترین سطح دفاعی قرار داریم، به همین جهت نگاه ما در دولت سیزهم به سمت نگاه به همسایگان به ویژه آسیا تغییر کرده است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اروپایی ها این موضوع را متوجه شده اند، بارها به عربستان اعلام کردیم باید نقش و رسالت تاریخی خود در جامعه اسلامی مورد توجه ویژه قرار دهند، به همین جهت در دولت سیزدهم مذکراتی با طرف عربستان انجام شده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک کشورهای عربی منطقه با فهم عمیق از ضرورت ارتباط ویژه با همسایگان نسبت به ترمیم روابط و خاتمه دادن به اشتباهات گذشته اقدام کنند.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا دارد تا صلح و امنیت و دفاع از منطقه توسط کشورهای منطقه عملیاتی شود. در حال حاضر برجام بخش اصلی و ویژه سیاست خارجی ما نیست بلکه به عنوان یک موضوع در کنار سایر موضوعات در حال پیگیری است.

کد خبر 1102964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha