صدور کد منحصر به فرد مقالات با سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال

دهقانی گفت: سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال امکان ثبت و صدور یک کد منحصر به فرد برای هر مقاله پذیرش شده در نشریات کشور، جهان اسلام و دنیا را به طور استاندارد فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (شنبه 17 مهر) با اشاره به رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) به خبرنگاران گفت:  این سامانه در بهمن ماه سال گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد که امکان ثبت و صدور یک کد منحصر به فرد برای هر مقاله پذیرش شده در نشریات کشور، جهان اسلام و دنیا را به طور استاندارد فراهم می کند.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) افزود: این فعالیت علمی حرکت ارزشمندی برای شناسنامه دار کردن تمام فعالیت های پژوهشی کشور است و منشا تحول اساسی در مستند سازی فعالیت های علمی کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: اطلاعات مستخرج از این سامانه نشان می دهد که تا پایان شهریور 1400 تنها با گذشت کمتر از یک سال از رونمایی سامانه DOR، تعداد 555 نشریه برای دریافت این کد به عضویت این سامانه درآمده و 103 هزار و 419 مقاله کد منحصر بفرد DOR را دریافت کرده اند.

دهقانی اعلام کرد: تعداد نشریات در فروردین برابر با 133 مورد و تعداد مقالات 9 هزار و 824 بوده که رشد چهار برابری در افزایش تعداد نشریات و 10 برابری در تعداد مقالات را در طول 6 ماه گذشته نشان می دهد.

وی ادامه داد: شناسه دیجیتال اشیاعبارت از یک کد منحصر به فرد است که همانند اثر انگشت بوده و کد بین‌المللی DOR به شکلی طراحی شده که به آثار مختلف علمی از جمله مقالات نشریه ها، همایش ها، کتاب ها، پایان‌نامه ها، آثار هنری، نرم افزارها و ... تعلق می ­گیرد و این شناسه مانند یک بارکد برای شناسایی اشیا عمل می ‌کند.

دهقانی تاکید کرد: برای فراهم کردن بستر آسان برای دریافت شناسه DOR برای مقالات، وب ­سرویس مورد نیاز توسط گروه برنامه نویسی استنادی ISC و گروه تحقیق و توسعه ارائه و هماهنگی لازم با شرکت­ های پشتیبانی از سامانه مدیریت نشریات انجام شده است.

وی افزود: در وب ­سرویس ارائه شده، اطلاعات نشریه و مقاله مربوطه دریافت و شناسه به عنوان خروجی ارائه می ­شود، تولید شناسه برای 10 مقاله از زمان کلیک بر روی دکمه درخواست شناسه به طور میانگین سه ثانیه زمان می ­گیرد و دریافت شناسه در حالت دستی (بدون استفاده از وب ­سرویس) نیازمند مراجعه کارشناس به سامانه DOR، ورود به سامانه، ثبت دوره شماره مربوطه، بارگذاری فایل XML یا اکسل مربوطه و نهایی سازی فرآیند بوده که به زمان بیشتری در مقایسه با استفاده از وب ­سرویس نیاز است.

دهقانی اضافه کرد: وب سرویس تعریف شناسه DOR برای مقالات آماده انتشار نیز از سوی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ارائه شده است که نیاز است شرکت های پشتیبانی کننده سامانه مدیریت نشریات با هماهنگی ISC این سرویس را به نشریات ارائه دهند و اطلاعات موجود در سامانه نشان می دهد حدود 90 درصد از کدهای صادر شده از طریق وب سرویس موجود در سامانه نشریات بوده است. 

وی اعلام کرد: ترتیبی فراهم شده که در اغلب سامانه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وب سرویسی تعبیه شده و با ورود کد DOR هر مقاله، اطلاعات کامل کتاب ‌شناختی مقاله از جمله عنوان مقاله، نویسندگان و وابستگی سازمانی آنها، شماره و تاریخ انتشار و ... به طور کاملا اتوماتیک در سیستم وارد می شود که یکی از مطالبات دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در طول سال های گذشته بوده است.

دهقانی تاکید کرد:  این سامانه چند زبانه است و  مورد استقبال کاربران سایر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی نیز قرار گرفته و عضویت و دریافت کد DOR به راحتی با ورود به سامانه با آدرس https://dorl.net، انجام می شود و در حال حاضر این سرویس به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه در اختیار نشریات قرار می گیرد.

خاطر نشان می شود، به منظور همکاری کارشناسان ISC با نشریات در جهت ثبت شناسه برای مقالات، نشریات می توانند درخواست خود را به آدرس info@dorl.net ارسال یا با شماره 36468454-071 تماس حاصل کنند.

کد خبر 1103053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha