لزوم توجه به آیین های سنتی مناطق کشور

بی شک توجه به آیین های سنتی در کشور باعث اتحاد و همدلی بیشتر مردم شده و عمق تاریخی این کشور را بیشتر به نمایش می گذارد، بنابراین یکی از خواسته های فعالان مدنی شناسنامه دار کردن آیین ها سنتی مناطق به ویزه آیین سنتی فرحه الزهرا است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: مردم عرب خوزستان همه ساله در پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول به خوشحالی پرداخته و آغاز ربیع الاول را جشن می گیرند، اهمیت این روز در سنت های عربی خوزستان کمتر از اعیاد بزرگ دینی و مذهبی نیست.

 

اما واقعیت در این خصوص چیست، این روز در میان خوزستانی ها به عنوان فرحه الزهرا (خوشحالی حضرت زهرا (س)) معروف است، به صورت دقیق ماهیت واقعی این داستان وجود ندارد اما بر اساس روایت ها و منقولات از گذشتگان ماهیت این روز بدین عنوان است که به حضرت زهرا (س) خبر رسید که پدرش در روزهای پایانی صفر به رحمت خدا خواهند رفت و هرگاه که ایشان از ماه صفر خارج می شدند از اینکه پدرش در قید حیات بودند خوشحال می شد.

 

اما مردم عرب خوزستان در این چه کارهایی انجام می دهند، یکی از مهمترین کارهایی که در آخرین روز ماه صفر انجام می دهند خانه تکانی و درآوردن لباس عزای اهل بیت است که این کار با ظرافت و رسومات خاصی توسط مادربزرگ ها در منازل انجام می شد.

 

اگر در روزهای پایانی ماه صفر به خوزستان و به ویژه شهرهای جنوبی این استان صفر کرده باشید قطعا تکاپوی موجود در این شهرها برای فرارسیدن فرحه الزهرا را شاهد خواهد بود.

 

اسلام دین شاداب و سرزنده ای است

کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: برخلاف آن چیزی که دشمنان به دین اسلام نسبت می دهند این دین الهی یک دین شاداب و سرزنده ای است که  همواره روحیات نشاط و امید را به مردم ارزانی کرده است.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» می افزاید: اسلام آیین های مذهبی فروانی دارد که همبستگی و اتحاد را میان مسلمانان بیشتر می کند، یکی از این مراسم آیین سنتی فرحه الزهرا است، شاید نتوان به صورت رسمی این جشن را دینی نامید اما باید عنوان کرد یکی از جشن هایی است که همواره در میان مردم خوزستان مورد استقبال ویژه قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه جشن های سنتی مناطق و شهرها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند تصریح می کند: در کشور ایران آیین های سنتی فراوانی دارند که آموزه های بسیاری زیادی برای مردم دارند، چه خوب است که این ایین ها و جشن های محلی مشخص شده و شناسنامه برای آنها ایجاد شود.

 

«حاج عبدالحسین سلامی» یکی از افرادی است که همه سال با آغاز ماه ربیع الاول مراسم جشنی را برگزار می کند، وی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: فرحه الزهرا مراسمی است که ما با آن رخت عزای اهل بیت را در آورده و زندگی عادی خود را در جریان می کیریم هرچند که عزای اهل بیت هیچ وقت پایان نخواهد یافت.

 

وی درباره آیین فرحه الزهرا عنوان می کند: یکی از سنت هایی که از دیرباز شاهد آن بودم برگزاری مراسم فرحه الزهرا است، این مراسم با شعرخوانی، مولودی خوانی، و توزیع شیرینی همراه خواهد بود، در برخی شهرهای خوزستان این آیین تا 17 ربیع الاول که سالروز ولاتدت پیامبر (ص) است، ادامه دارد.

 

آیین های سنتی هویت هر منطقه است که باید به صورت ویژه به آن اهتمام ورزیده شود زیرا تاریخ و آیین های سرزمین نشان از عمق تاریخی آن دارد، در کشوری همچون ایران با آن ریشه و عمق تاریخی قطعا هر گوشه و کنار این سرزمین پهناور یک آیین سنتی وجود دارد که باید بیشتر معرفی شود.

 

بی شک توجه به آیین های سنتی در کشور باعث اتحاد و همدلی بیشتر مردم شده و عمق تاریخی این کشور را بیشتر به نمایش می گذارد، بنابراین یکی از خواسته های فعالان مدنی شناسنامه دار کردن آیین های سنتی مناطق به ویزه آیین سنتی فرحه الزهرا است.

 

کد خبر 1103396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha