احکام بودجه بر مبنای اصلاح ساختار تنظیم شود

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید ما براین است که احکام بودجه بر مبنای شفافیت و اصلاح ساختار تنظیم شود و احکام بر زمین مانده باید به سرانجام برسند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محسن زنگنه در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (19مهر)مجلس شورای اسلامی  پس از ارائه گزارش بودجه توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همان طور که رهبری معظم انقلاب فرمودند در قانون اساسی بر تفکیک قوا و قانون گرایی تاکید شده، شأن قوانین به خصوص شأن عالی‌ترین قانون سالانه باید رعایت شود. در قانون بودجه ۱۴۰۰ احکام متعددی وجود دارد که بخشی از آنها بر زمین مانده است. وجه هزینه‌ای هم ندارد صرفا احکام تکلیفی است که در تبصره‌ها وجود دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تاکید ما براین احکام بر مبنای شفافیت و اصلاح ساختار است. در واقع این احکام بر زمین مانده باید به سرانجام برسند. در دولت قبل یکسری نهادهای موازی در تصمیم‌گیری‌هایی که شأن مجلس بود اقدام به تصمیم‌گیری می‌کردند. متاسفانه امروز نیز این موضوع ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای مثال در خصوص بحث حقوق کارکنان شرکت نفت در یک شورایی تصمیم گیری می‌شود. در حالی که براساس اصل ۵۲ قانون اساسی هرگونه تغییر در جداول بودجه باید به صورت متمم به مجلس شورای اسلامی بیاید. این رویه غلطی است در دولت قبل به بهانه‌های مختلف همچون کرونا و جلسه سران قوا این تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شد و مجلس شورای اسلامی دور زده می‌شد، ولی امروز و اکنون تصمیم‌گیری‌ها باید براساس قانون انجام شود.

همچنین در ادامه حجت الاسلام سید سلمان ذاکر گفت: امروز ما شاهد مشکل معیشت مردم هستیم، افراد کم برخوردار توانایی مالی برای اداره زندگی را ندارند. آقای میرکاظمی شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟منشاء درآمد استان‌ها باید شناسایی و مطالعه شوند. برخی استان‌ها قطب کشاورزی هستند آیا نمی‌توان سرانه درآمدی اینها را با لغو ارز تعهدی مورد توجه قرار داد؟ باید گره‌ها را باز کرد تا سرانه درآمد خانواده‌ها افزایش پیدا کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ساختار بودجه باید تضمین‌کننده درآمد پایدار و تضمین‌کننده ثابت شدن قیمت‌ها باشد، این مقوله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید و برای پایان دادن به رنج تجار در موضوع ارز تعهدی برنامه ریزی کنید.

کد خبر 1103401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha