کارت شناسایی برای عشایر گیلان صادر می شود

همتی بی بهره ماندن بسیاری از مناطق ییلاقی گیلان از وجود دکل تلفن همراه را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ صدور کارت شناسایی برای عشایر گیلان از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسن همتی» امروز (یکشنبه 18 مهر) در مراسم گرامیداشت روز روستا اظهار داشت: عشایر در سخت‌ترین شرایط و بدون هیچ‌گونه توقعی در حال کار، فعالیت و تولید هستند و باید به این جوامع نگاه ویژه‌تری مبذول شود.

 

مدیر امور عشایر استان گیلان با بیان اینکه مناطقی در کشور وجود دارد که سبزپوشان نیروی انتظامی در آن حضور ندارند تصریح کرد:‌ عشایر با حضور خود در این مناطق امنیت را برای کشورمان به ارمغان می‌آورند و در حالی‌که بسیاری از سودجویان به دنبال تخریب منابع ملی هستند اما عشایر از این موهبت‌ها نگهداری می‌کنند.

 

همتی با تاکید بر اینکه عشایر توقع کمی دارند و این جوامع به جهت نوع زندگی و فرهنگشان مطالبه‌گر نیستند ابراز داشت: عشایر بسیار پرتلاشند و در عین حال بهره‌وری فراوانی هم دارند، از سویی پایداری در زندگی عشایر مثال‌زدنی است و دیدیم که در بسیاری از مشکلات کشور مانند تحریم‌ها استقامت زیادی از خود نشان دادند.

 

وی جدا شدن اداره امور عشایر گیلان از بدنه سازمان جهاد کشاورزی در سال 99 را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: با توجه به تغییر و تحولات به وجود آمده این اداره هم‌اکنون با شش نیروی رسمی و دو نیروی شرکتی در حال ارائه خدمات به عشایر استان گیلان است.

 

مدیر امور عشایر استان گیلان جمعیت خانوارهای استان را هزار و 642 خانوار با جمعیتی بالغ بر شش هزار و 650 نفر در مناطق ییلاقی 10 شهرستان اعلام کرد و گفت:‌ گیلان دارای 210 هزار رأس دام سبک و سنگین است و سالانه بیش از هزار و 200 تن گوشت قرمز و چهار هزار و 150 تن شیر و فرآورده‌های لبنی و در آن تولید می‌شود.

 

همتی از تولید 217 تن پشم و صنایع‌دستی از قبیل گلیم بافی و جاجیم در استان گیلان خبر داد و ابراز داشت: صدور کارت شناسایی برای عشایر از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد به طوری‌که توانستیم از هزار و 642 نفر عشایر گیلان برای هزار و 320 نفر کارت تحویل نهاده‌های دامی صادر کنیم.

 

وی ارائه تسهیلات به 80 نفر از عشایر گیلان برای تولید گوشت قرمز به مبلغ سه میلیارد و 200 میلیون تومان سخن گفت و یادآور شد: در بخش اعتبارات ملی و استانی جهت آبرسانی و همچنین تسریع در بازسازی راه‌های عشایر هم به مبلغ نه میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار جذب شد.

 

مدیر امور عشایر استان گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق ییلاقی استان از وجود دکل موبایل بی‌بهره‌اند تصریح کرد: از مسئولان شرکت مخابرات استان گیلان درخواست داریم برای جبران کمبودها در این بخش هم ورود کنند زیرا در برخی مناطق ییلاقی استان گیلان ما به دکل تلفن همراه نیاز مبرم داریم.

 

همتی ضمن درخواست از شرکت برق گیلان با تاکید بر اینکه برخی عشایر و روستائیان از نعمت برق بی بهره هستند خاطرنشان کرد: انتظار داریم این دستگاه در راستای جاگذاری پنل‌های خورشیدی به اداره امور عشایر گیلان کمک کند همچنین با توجه به در پیش بودن فصل سرما از شرکت نفت هم می‌خواهیم برای تامین سوخت به عشایر کمک کنند.

 

 

کد خبر 1103533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha