موقوفات در تربیت جوامع شهری اثرگذار هستند

حجت الاسلام منصوریان گفت: این موقوفات در تربیت جوامع شهری از جمله فضای سبز و بسیاری از مواردی که با نگاه تعالی و کرامت انسانی دیده شده، اثرگذار است و از منظر سیما به گونه ای است که بحث های تربیتی و پرورشی در آن دیده شده است.

حجت الاسلام «حسن منصوریان» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد در خصوص وقف و اثرات آن در جامعه بیان کرد: وقف پیشینه تاریخی دارد که از دو جنبه می توان به آن نگاه کرد، از جنبه دینی و مذهبی وقف به عنوان پشتوانه و کار ماندگار است که علاوه بر اثرات اجتماعی که همه مردم می توانند از آن بهره مند شوند، برای خود فرد نیز اجرا و پاداشی است که حتی بعد از مرگ او و تا زمانی که آن موقوفه استفاده شود، ادامه دارد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: نسبت به جنبه های ظاهری، وقف یک نوع جریان پویای منابع است. بعضی از مخارج نه حکومت ها در نظر به انجام آن مخارج هستند و نه آن شخصی که در نسلهای بعدی می آید شاید توان انجام ن آن آن را داشته باشد لذا با وقف این پویایی صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه وقف دست به دست کردن ها و به دست دیگران رساندن آن اموالی است که می خواهد در مسیر خاصی طراحی و از لحاظ اقتصادی اجرا شود؛ گفت: جامعه چون متغیر است و ثباتی از لحاظ تامین در بعضی از زمینه ها ندارد و نمی توانیم بگوییم همیشه به کودکان نیازمند کمک می شود لذا باید یک وسیله ای این را در مقدار محدود و یا میزان ثابتی از منابع، برای قشر مستضعف ثابت نگه دارد .

 

حجت الاسلام منصوریان تصریح کرد: همیشه دولت ها به دنبال حفظ محیط زیست، عدم شیوع بیماری و مواردی از این قبیل نیستند و یا از عهده آن بر نمی آیند مانند کودکان کار، از اینرو فردی که با وقف، مالی را برای این کار در نظر می گیرد موجب نجات جان انسان ها و طبیعت می شود.

 

وی با بیان اینکه در تمام جوامع بشری و نه فقط جوامع دینی وقف کارگشاست و آن تامین اعتبار را ثابت نگه می دارد؛ گفت: شاید حکومت ها توان خرید زمینی برای ایجاد فضای سبز نداشته باشد و یا نگاه آن حکومت و یا در اولویت های او نباشد ، وقتی وقفی مانند پارک ملت صورت می گیرد، این واقف با این وقف خود حال جامعه را خوب می کند.

 

 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد ، وقف را تنها مختص مسجد و حسینبه نمی داند و معتقد است: وقف می تواند در حوزه های مختلف صورت گیرد و آنچه مهم است این است که همه این وقفها گرههای اجتماعی را باز می کند و ناهنجاریها را از بین می برد.

 

وی بیان کرد: آن چیزی که باعث می شود شهر در توازن خود بماند و دچار مشکل نشود استفاده از منابع وقف در موضوعاتی چون کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، کودکان بازمانده از تحصیل است چرا که حکومت ها نمی توانند تمام هزینه های آن را پرداخت کنند و وقف در این زمینه می تواند بسیار یاری کننده باشد لذا واقف با وقف کردن رقبه ای، مشکلات معیشتی و تربیتی یتیم را حل  می کند.

 

حجت الاسلام منصوریان با بیان اینکه تعالی انسانی و نه صرف تامین معیشت با وقف صورت می گیرد؛ گفت: این موقوفات در تربیت جوامع شهری از جمله فضای سبز و بسیاری از مواردی که با نگاه تعالی و کرامت انسانی دیده شده، اثرگذار است و از منظر سیما به گونه ای است که بحث های تربیتی و پرورشی در آن دیده شده است و می تواند آینده خوبی برای نسلهای بعدی ترسیم نماید.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: برا ی گسترش فرهنگ وقف باید توسط اوقاف خوبی های آن به صورت مصداقی نشان داده شود و مردم اثرات واقعی آن را ببینند مانند پرورشگاه یا شیرخوارگاهی که ایجاد شده اثرات واقعی آن نشان داده شود. واقفین گذشته باید شناسایی ، معرفی و تقدیر شوند و به عنوان یک الگو در کتابهای درسی ثبت شوند و در صدا و سیما نام آنها برده شود و واقفینی که در قرن های گذشته وقفی را انجام دادند معرفی شوند تا ماندگاری نام و موقوفات آنها را مردم ببینند.

 

وی بیان کرد: این اتفاق در مورد مگا پروژه های شهری می تواند صورت گیرد تا مردم سازنده را بشناسند و اینها برای نسل امروز ما ضروری است.

 

کد خبر 1103548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha