کانون های فرهنگی هنری مساجد بستری مناسب برای جذب جوانان به مساجد هستند

آیت الله شعبانی گفت: کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد دارای نقاط مثبتی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و از مهم‌ترین ظرفیت‌های آن‌ها، امکان ایجاد بستری مناسب برای جذب جوانان به مساجد است.

خبرگزاری شبستان – همدان:  19 مهرماه سال ۹۱ بود که مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان خراسان شمالی در بخشی از سخنان خود در جمع روحانیون این استان فرمودند « من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید. با سماحت و مدارا».

خطاب اصلی رهبری در این رهنمود به روحانیون و ائمه جماعات مساجد بود تا به عنوان اصلی ترین رکن مسجد، کانون مسجد را با همکاری پایگاه بسیج مؤثر بکند.

 

 

دومین مأموریت مهمی که به ائمه جماعت داده می شود این بود که با فکر و مطالعه، نیازسنجی جوانانی که در مسجد حضور می یابند و مجهز شدن به سلاح معرفت و استدلال به کانون های مساجد ورود کنند و پس از ورود، با سماحت و مدارا پذیرای جوانان باشند.

پس از این فرمایشات از میان سه رکن مورد اشاره در فرمایشات رهبری یعنی امام جماعت، کانون مسجد و پایگاه بسیج، به نظر می رسد کانون های مساجد بیشتر خود را مخاطب این فرمایاشت قرار داد و سعی در گسترش کمی و کیفی برنامه های خود کرد و هر ساله نیز مناسبت ۱۹ مهر را یادآوری می کند.

 

 

 نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان نیز  در جمع مدیران کانون‌های مساجد همدان گفت:نقش هنری کانون های مساجد بسیار مهم و تاثیر گذار است، چرا که هنری که خوب و ارزشمند باشد بسیاری از ارزش های دینی و معنوی را در جامعه گسترش  می دهد.

 

آیت الله «حبیب الله شعبانی» با بیان اینکه امروز باید شرایط حضور جوانان در مسجد را فراهم کنیم، افزود: ابزار هنر برای جذب جوانان و انتقال محتوای معارف دینی در مساجد بکار گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی، هنری دارای نقاط مثبتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری وجود دارد، ایجاد بستر مناسب برای جذب جوانان به مساجد است.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از هنر امروز یک نیاز ضروری در دنیای ارتباطات است، گفت: هر کسی هنرمندانه بتواند مطالب خود ارائه دهد، قطعا خریدار بیشتری نیز پیدا می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: در دنیای امروز آنقدر تعالیم و معارف مختلف عرضه شده که بشر حیرت زده، در مقابل این همه اندیشه نمی‌داند چه کاری انجام دهد و کدام را انتخاب کند.

 

آیت الله  شعبانی موثقی با بیان اینکه اندیشه‌هایی که در قالب هنر ارائه می‌شود دارای جذابیت بیشتری است، مطرح کرد: اگر آنچنان که باید به بحث هنر و ارائه مطالب درست در قالب هنر توجه نشود، آن زمان تفکرات باطل در قالب هنر در جامعه ارائه و گسترش پیدا می‌کند و دیگران باطل را در قالب تزیین شده، به خورد جوانان می‌دهند.

 

وی با تأکید بر اینکه استفاده از هنر برای معرفی معارف حقیقی، خود یک هنر است، اظهار داشت: مجموعه‌های هنری خوبی در برخی از مساجد ایجاد شده است و توانسته با استفاده از هنر، مخاطب‌های خود را که اکثرا جوان هم هستند به مسجد جذب کند.

 

آیت الله شعبانی ارتباط با محلات و مردم محلات را از دیگر اقدامات ضروری برای کانون‌های فرهنگی مساجد برشمرد و عنوان کرد: توسعه مسائل فرهنگی در هر محله با استفاده از ظرفیت اهالی همان محل قابل دسترس است که در این راستا نیز اعضا کانون می‌توانند در شورای محلات حاضر شوند و بستر تقویت ارتباطات را فراهم کنند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1103765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha