موسیقی آیینی بخشی از هویت فرهنگی کشور است

فاضلی با بیان اینکه موسیقی آیینی بخشی از فرهنگ کشور است گفت: موسیقی آیینی در واقعه عاشورا دیده می‌شود آنجا که حضرت زینب(س) می‌فرماید:" ما رایت جمیلا..." که با حقیقت پیوند خورده است و در آن جز خیر و زیبایی چیزی نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز(دوشنبه، ۱۹ مهر) در آیین رونمایی از پوستر مستند ساز کرنای در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت با بیان اینکه یک نوع هم آمیزی بین موسیقی و آیین است گفت: هم موسیقی و هم آیین مستند کرنای، علم حال است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه حقیقت، خیر و نیکی و جمال سه اصل برای خود است نه غیر افزود؛ علم و معرفت وسیله حقیقت و اخلاق نیاز خیر و نیکی و هنر برای رسیدن به جمال مورد نیاز است.

 

وی چهار دیدگاه برای هنر به ویژه موسیقی را مورد اشاره قرار داد و تقلید از طبیعت را دیدگاهی برای هنر و دستیابی به جمال دانست و اظهارکرد: هنرمند رمانتیک با عنصر خلاقیت دنیا را به تصویر می‌کشد همانطور که درد و رنج دنیا با عنصر تقلیل التیام می‌بخشد  و با تحول ذوقی دیده می‌شود و در هر چهار دیدگاه، موسیقی به عینه دیده می‌شود.

 

فاضلی با بیان اینکه موسیقی جبران نقایص جهان می‌کند افزود: موسیقی بااین چهار دیدگاه حقیقت را در خود دارد و وقتی در مورد اخلاقی زیستن کمک می‌کند، عنصر سوم را هم پوشش می‌دهد.

 

وی در ادامه با اشاره به موسیقی آیینی که ریشه در ایران باستان دارد تصریح کرد: موسیقی آیینی در واقعه عاشورا دیده می‌شود آنجا که حضرت زینب(س) می‌فرماید:" ما رایت جمیلا..." که با حقیقت پیوند خورده است و در آن جز خیر و زیبایی چیزی نیست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه جمال در اینجا حقیقت است و با نیکی پیوند خورده تصریح کرد: جمال، حقیقت و نیکی با هم پیوند خورده است و حادثه عاشورا این سه مقصد را بهم پیوند می‌زند.

 

وی با تاکید بر حفظ خرده فرهنگ‌ها و موسیقی اصیل ایرانی اسلامی با انتقاد از استفاده از برخی آلات موسیقی در عزاداری‌های امروزی متذکر شد: متاسفانه کرنای برای نسل جوان امروز محسوس نیست در حالیکه در گذشته کرنای یعنی زمان حضور در مسجد و چنان نام حسین(ع) را سنگین می‌خواندند که صلابت این جمال، حقیقت و نیکی در اذهان می‌نشست و این صلابت مقصد است.

 

فاضلی با بیان اینکه جذب مخاطب جوان به موسیقی آیینی با این مثلث همراه است خاطرنشان کرد: اینگونه فعالیت‌ها ضمن دشواری بسیار اما دارای ماندگاری بالاست، ریشه ها را محکم کرده و برای همیشه می ماند.

 

در پایان این مراسم از پوستر «سرای کرنای» رونمایی شد.

 

گفتنی است، کرنا یک نوع ساز است که برای عزاداری امام به‌ویژه امام حسین(ع) و یا یادبود شهدا و برای خانواده‌هایی که داغ جوان دیده‌اند، نواخته می‌شود. این ساز علاوه بر گیلان در خراسان، کردستان و آذربایجان نیز نواخته می‌شود. مستند «سرای کرنای» مراحل ساخت تا نواختن گروهی ساز که بخشی از هویت موسیقی مذهبی ایرانیان است با محوریت جغرافیایی بارکوسرای لاهیجان را به تصویر کشیده است.










کد خبر 1103816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha