رواج ادبیات محاوره ای در کتاب ها زبان فارسی را تهدید می کند/ مواجهه با ژانر وحشت در ادبیات مذهبی

قصاع با بیان اینکه در داستان های مذهبی با به تصویر کشیدن شیاطین و جهنم با نوعی ادبیات ترسناک روبرو هستیم، گفت: برخی از داستان های جنایی و علمی و تخیلی نیز ترسناک هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمد قصاع امروز دوشنبه 19 مهر در نشست فراز و فرودهای ادبیات وحشت برای کودک و نوجوان که به مناسبت هفته کودک به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد، گفت: یکی از بزرگترین معضلات در حوزه ترجمه آسیب زبانی است. متاسفانه بسیاری از ناشران، مترجمان و ویراستاران به خصوص در ادبیات ژانری به این باور رسیدند که کتاب ها به زبان محاوره ای و شکسته باشد در صورتی که این مسئله باعث تخریب زبان و ادبیات فارسی می شود. آمریکایی ها و انگلیسی ها هیچ وقت با ادبیات خود چنین کاری نمی کنند.

 

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: کار به جایی رسیده است که در کتاب های بزرگسال نیز از ادبیات محاوره ای استفاده می شود. ادبیات در ژانرهای مختلف اعم از ژانر وحشت باید با جملات صحیح و با دقت برای کودکان و نوجوانان بیان شود تا کودک از ابتدا زبان فارسی را درست یاد بگیرد. گاهی بنده به درستی کتابی را ترجمه کردم اما در ویراستاری ادبیات کتاب به شکل محاوره ای تبدیل شده است. نکته حائز اهمیت این است که بین ادبیات و زبان تهرانی تفاوت قایل شویم و زبان تهرانی را مکتوب نکنیم.

 

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور باید در انتخاب و گزینش کتاب ها دقت کند، عنوان کرد: نهاد کتابخانه ها توجه کند کتاب هایی بخرد و تهیه کند که ادبیات شکسته و محاوره ای نداشته باشد، این ادبیات به زبان فارسی لطمه می زند.

 

این مترجم و پژوهشگر با اشاره به اینکه ژانر وحشت زیرشاخه هایی دارد، بیان کرد: این ژانر نیز مانند ژانرهای دیگر به شاخه هایی تقسیم می شود. داستان های گوتیک به عنوان نمونه ای از زیرشاخه های ژانر وحشت مربوط به قرن 18 و 19 می شود. برخی از آثار شکسپیر نیز جزو زیرشاخه های ادبیات وحشت قرار می گیرند.

 

قصاع با بیان اینکه در داستان های مذهبی نیز با ژانر وحشت روبرو هستیم، اظهار داشت: به ویژه در داستان هایی که شیاطین و جهنم به تصویر کشیده می شود با ادبیات ترسناک روبرو هستیم. زیرشاخه دیگر ادبیات وحشت داستان های ماوراءالطبیعه است، داستان هایی که از شیاطین و جادوگرها می گوید. برخی از داستان های جنایی و علمی تخیلی نیز ترسناک هستند. کتاب های ژانر وحشت صرفا کتاب هایی نیستند که بر روی آنها کلمه وحشت نوشته شده باشد. برخی از کتاب های جنایی، علمی تخیلی و داستان های مذهبی نیز در این ژانر قرار می گیرد.

 

این نویسنده و مترجم خاطرنشان کرد: وظیفه سنگینی بر عهده نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار دارد و آن این است که با توجه به سن مخاطب کتاب مناسبی را در اختیار او قرار دهد. در واقع کتابداران بر اساس شناخت کتاب و مخاطب باید کتاب مناسب را در اختیار مخاطبان قرار دهند و اجازه ندهند بچه ها از کتابی که مناسب سن و آگاهی آنها نیست، استفاده کنند.

 

 

کد خبر 1103850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha