داوران کودک و نوجوان شیرازی به داوری جشنواره بین ‌المللی فیلم کودک و نوجوان پرداختند

این دوره جشنواره بین ‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، در۱۰ شهرستان از هفت استان کشور برگزار شد و در شیراز داوران کودک و نوجوان شیرازی برای سومین بار پیاپی، به داوری فیلم ‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، این دوره از جشنواره بین ‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، در10 شهرستان از هفت استان کشور برگزار شد و یکی از این شهرها شیراز بود که برای سومین بار پیاپی، داوران کودک و نوجوان شیرازی، به داوری فیلم ‌ها پرداختند.

در این دوره، کودکان و نوجوانان می ‌توانستند پس از ثبت ‌نام در سامانه جشنواره، کارت داوری دریافت کنند و 33 کودک و نوجوان شیرازی 6 تا 16 سال، پس از ثبت ‌نام به شکل حضوری و مجازی، به تماشا و داوری فیلم ‌ها از روز 16 مهر پرداختند که تا 20 مهرماه ادامه خواهد داشت.

معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، توانست امسال با پیروی از شیوه‌نامه‌های بهداشتی، سالن سبز تالار «حافظ» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را برای پخش فیلم‌ های این دوره با یک دهم گنجایش، آماده پذیرایی از داوران و دیگر کودکان و نوجوانان دوستدار فیلم کند.

برخی از داوران که برای تماشای فیلم به تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس آمده بودند، ارزیابی‌ های خود را از فیلم‌ های این دوره مطرح کرده اند:

«اسرا نوروزی»، نوجوان داور این جشنواره در شیراز گفت: فیلم، در جایگاه ابزاری برای فرهنگ ‌سازی می‌ تواند ما را با سبک زندگی و چگونگی زیستن رهنمون سازد و یکی از فیلم‌ های این جشنواره رسیدن به آرزوها و اهداف ‌ها را در داستانی پرکشش و آموزنده به ما نشان می‌داد.

وی ادامه داد: از دیگر آموزه‌ هایی که در این فیلم ‌ها به ویژه برای دختران به همراه داشت، شناختن و توانمندسازی بود تا بتوانیم پویایی بیشتری داشته باشیم.

این نوجوان 14 ساله شیرازی اضافه کرد: بهتر است فیلم ‌سازان به ویژه فیلم‌ سازان کودک و نوجوان، پویایی، توانایی، هیجانات و شور کودکان و نوجوانان را در ساخت فیلم‌ ها ببیند.

«امیرحسین اسدی»، دانش‌آموز رشته ریاضی و فیزیک و از دیگر داوران این جشنواره نیز بیان کرد: یکی از ویژگی ‌های مهم این رویداد داوری کودکان و نوجوانانی است که برای آنها فیلم ساخته شده است.

این نوجوان 15 ساله شیرازی افزود: اگر فیلمی خوب باشد این کشش را برای تماشاچی به همراه خواهد داشت که او را دوباره به سینما بکشاند و گاهی در برخی فیلم‌ ها، داستان‌ های زیاد و پیچیده یا بدون هیچ پیوندی، دنبال می‌ شود که زمینه خستگی و از کشش افتادن فیلم می ‌شود.

وی اضافه کرد: فیلم ‌های بخش نوجوان خوب و آموزنده و فیلم‌ های بخش کودک بسیار ضعیف بود اما در برخی از کشورهای دیگر سرمایه ‌گذاری ‌های ویژه‌ ای برای فیلم‌ ها و پویانمایی‌ های کودکان و نوجوانان انجام می‌ شود.

«شقایق زارعی»، نوجوان 16 ساله شیرازی که در جایگاه داوری این جشنواره بود، نیز گفت: در جامعه ما، بیشتر دانش‌ آموزان از سوی خانواده، مدرسه و ... به سوی رشته‌ های پزشکی، مهندسی و... راهنمایی می‌ شوند و به توانایی‌ ها و خواسته های دیگر نوجوانان همچون هنر کمتر نگاه می شود که باعث سرکوب آن توانایی ‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: بهتر است فیلم‌ های کودک و نوجوان با درک و پیوند بیشتری با کودکان و نوجوانان هر روزگار ساخته شود و فیلم‌ هایی که لهجه دارند، نیاز است که به ویژه برای ما کودکان و نوجوانان، زیرنویس داشته باشند تا بتوانیم بهتر با فیلم پیوند بگیریم.

«تینا گندمکار»، بازیگر هنرهای نمایشی شیراز و دانش ‌آموز کلاس پنجمی شیراز با انتقاد از برخی فیلم‌ ها گفت: برخی از فیلم‌ ها بیشتر برای بزرگسالان ساخته شده ‌اند و به نادرستی در بسته کودکان و نوجوانان جای گرفته‌ اند.

«آرسان هاشمی»، کودک هشت ساله و داور این جشنواره نیز گفت: برخی از کارها مانند خشونت یا سیگار کشیدن در فیلم‌ هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می ‌شود مناسب نیست.

کد خبر 1103892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha