نخستین جشنواره‌‌ داستانی حافظ به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌‌ داستانی حافظ همزمان ‌با ویژه‌ برنامه‌ های مرکز حافظ‌ شناسی به‌ مناسبت بیست ‌و پنجمین یادروز حافظ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیین اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌‌ داستانی حافظ همزمان ‌با ویژه‌ برنامه‌ های مرکز حافظ‌ شناسی، به‌ مناسبت بیست ‌و پنجمین یادروز حافظ برگزار شد و با سخنرانی «سعید حسام ‌پور»، استاد دانشگاه شیراز آغاز و با قرائت بیانیه‌ هیئت داوران جشنواره،‌ توسط «منیژه عبداللهی»، نماینده‌ هیئت داوران و معرفی آثار شایسته‌ تقدیر، ادامه یافت و با سخنرانی «اصغر دادبه»، استاد دانشگاه «علامه‌ طباطبایی» به پایان رسید.

سعید حسام ‌پور»، استاد دانشگاه شیراز در این مراسم گفت: یکی از مهم ترین و بزرگ‌ ترین مواردی که حافظ در اشعار خود به تصویر کشیده قصه‌ عشق است.

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: عنصر برجسته‌ دیگر شعر حافظ، بحران و کشمکش است و حافظ به ‌زیبایی، شخصیت هایی آفریده که تضاد موجود در پرداختشان به ماندگاری‌ آنها کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: کشمکش تند و خشنِ «رند و زاهد»، «پیرمغان و صوفی» و «حافظ و محتسب» و کشمکش خفیف ‌تر بین «عاشق و معشوق» و «حافظ و باد صبا» در شعر حافظ مشهود است و تضاد شخصیت ها با هم، از یک سو و تضاد آنها با پیشینه خودشان از سوی دیگر به این پرداخت کمک زیادی کرده است.

«منیژه عبداللهی»، عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی و نماینده‌ هیئت داوران جشنواره نیز گفت: حافظ از بزرگ ‌ترین گویندگانی است که در ساخت و پرداخت معنای جهان، نقش‌ آفرینی کرده است و دیوان وی برآیند ادب، فرهنگ و اندیشه‌ اقوام ایرانی است.

عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی و نماینده‌ هیئت داوران جشنواره افزود: هیئت داوران جشنواره‌ داستان حافظ، کوشش مرکز حافظ ‌شناسی را ارج می‌نهد که زمینه‌ مناسبی فراهم آورده تا نویسندگان و داستان ‌نویسان با زبان آشنای خود، یعنی زبان داستان و بهره‌ گیری از تجربه‌های هنری جدید، پیوند خود را با هویت هنری و فرهنگی حافظ تداوم بخشند و  مجموعا 320 نفر با ارسال داستان‌ های خود به دبیرخانه، در این جشنواره شرکت کردند.

وی اضافه کرد: داوران، داستان ‌ها را بدون نام نویسنده طی سه مرحله، ارزیابی کردند و نخست، تمام داستان ‌ها بررسی شد و از میان آنها، ۶۳ داستان به مرحله‌ دوم راه یافت و سرانجام، هیئت داوران توافق کردند که در این دوره، اثری به ‌عنوان داستان برگزیده و برنده‌ جایزه‌ نخست تا سوم، معرفی نشود اما در نهایت پنج اثر به‌عنوان آثار شایسته‌ سپاس معرفی شدند که شامل داستان «فضای سینه‌ حافظ، هنوز، پر ز صداست» نوشته‌ مژگان شادفر از شیراز، داستان «در میان خطوط»، به قلم صدیقه محمودی بهلولی از زرقان، داستان «زیر بوته گل سرخ» از مرتضی فرجی از همدان، داستان «سر دار بلند»، اثر هادی طیطه از مهاباد و داستان «۲۵۵» از مصطفی محمدی تمنایی از تهران منتخب شدند.

«اصغر دادبه»، نیز در این مراسم گفت: هنرمندی حافظ جمع و معنای مصراعِ «تا بدانی که به چندین هنر آراسته‌ام» را روشن کرد و از نگاه حافظ، رندی از عشق و عشق از رندی جدا نیست و هنر از نگاه وی به معنای عشق است.

استاد دانشگاه علامه ‌طباطبایی تاکید کرد: از نظر حافظ، هنر عشق در همه‌ زمینه‌ها کارساز است و هر نغمه ‌ای که مطرب عشق بزند، راه به جایی دارد.

خاطر نشان می شود، اعطای نشان درجه یک علمی حافظ‌شناسی به حافظ ‌پژوه برتر در ساعت 16 و 30 دقیقه ۲۰مهر و سخنرانی ‌های علمی‌هنری با موضوع «حافظ و هنر» از ۲۱ تا ۲۳ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۲۰ از دیگر ویژه‌ برنامه‌ های مرکز حافظ ‌شناسی با همکاری ستاد یادروز حافظ که به ‌صورت مجازی ارائه خواهد شد.

کد خبر 1103912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha