افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت/ یارانه نقدی مهرماه امشب واریز می شود

افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت، عرضه ۴ محصول در فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان رسید، یارانه نقدی مهرماه امشب واریز می شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۰ مهر شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت

شب گذشته بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که در آن چارچوب و قواعد کلی حاکم بر تدوین بودجه تعیین می‌شود.

بر این اساس همه دستگاه ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور با اهتمام جدی و مساعی جمعی و با تدوین برنامه ای منظم و تلاشی فراگیر و منضبط، کشور را برای رشد اقتصادی ۸ درصد و تحقق جهش اقتصادی در سال آینده مهیا کنند.

بخش نخست بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ به تحلیل آسیب های اقتصاد کلان کشور پرداخته است، رویکردهای کلان بودجه سال ۱۴۰۱ در بخشنامه عبارت است از رشد اقتصادی با تمرکز برای ارتقای بهره وری، ثبات اقتصادی، عدالت محوری، تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد است.

به گزارش فارس، در حال حاضر ضوابط مالی بودجه ۱۴۰۱ از طرف سازمان برنامه و بودجه نهایی و ابلاغ نشده است. با این وجود در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ تهیه و تنظیم بودجه، افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی علی الحساب ۱۰ درصد تعیین شد که معمولا همه ساله این ضریب با کارمندان دولت یکسان است.

در یکی از بندهای این بخشنامه آمده است:‌ تمامی شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌هایی که دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند، افزایش ضریب ریالی حقوق را به طور علی الحساب ده (۱۰) درصد لحاظ نمایند؛ رقم قطعی ضریب به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید، افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار علی الحساب ده (۱۰) درصد لحاظ شود، رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

بدیهی است ضریب حقوق اعلامی در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱، ابلاغی توسط رئیس‌جمهور، ملاک محاسبه و تنظیم نهایی هزینه پرسنلی تمامی شرکتهای دولتی خواهد بود. در بخش دیگری از این بخشنامه عیدی پایان سال ۱۴۰۱ در بودجه پیشنهادی معادل ۱۶,۵۰۰,۰۰ ریال به طور علی الحساب پیش‌بینی می‌شود، مبلغ قطعی پاداش، پایان سال به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته، سازمان برنامه و بودجه بر مبنای اهداف ترسیمی قرار است رشد حقوق و دستمزد مبتنی بر عدالت، کاهش فاصله‌ها و عملکرد اشخاص تدوین شود به‌نحوی که منجر به کسری بودجه مزمن و فشار تورم به اقشار محروم نشود. سازمان برنامه و بودجه قصد دارد برای حقوق سال آینده همه کارکنان دستگاه‌های دولتی سقف تعیین کند و قرار است همه ضوابط خاص دستگاه‌ها در این زمینه ملغی شود.

 

عرضه ۴ محصول در فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو امروز (سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه) در بیست و چهارمین مرحله از فروش فوق‌العاده محصولات خود چهار محصول را با موعد تحویل حداکثر سه ماهه عرضه کرد. این طرح از امروز به مدت چهار روز به اجرا گذاشته می‌شود و تا پایان روز جمعه (۲۳ مهرماه) امکان ثبت‌نام اولیه برای متقاضیان وجود دارد. 

در این طرح چهار محصول راناپلاس، پژو ۲۰۷ دنده دستی سقف شیشه‌ای، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک و پژو پارس بنزینی عرضه شده است.

مشتریان  نهایی با قرعه‌کشی در حضور نمایندگان نهادهای ناظر در روز شنبه (۲۴ مهرماه) انتخاب خواهند شد. 
مراسم قرعه‌کشی به صورت زنده از سایت ایران‌خودرو به نشانی ikco.ir و همچنین صفحه این شرکت در آپارات به نشانی ikco_ir پخش خواهد شد. 

متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو (اینجا) نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. 

گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۲۴۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه خودرو، بزرگترین خودروساز نیمه ابتدای سال ۱۴۰۰ لقب گرفت.

تولیدات ایران‌خودرو که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ناچیز هفت‌دهم درصدی ثبت کرده، مشتمل بر ۲۳۹ هزار و ۱۳۸ دستگاه سواری، ۴۹ دستگاه وانت، ۵۴ دستگاه ون، ۲۹۸ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس و یک‌هزار و ۸۵۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده است.

مطابق این آمارها، شهریورماه نیز آبی‌پوشان جاده مخصوص ۵۳‌هزار و چهار دستگاه خودرو تولید کردند که حاکی از رشد ۱۰.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

 

خلق پول افسار گسیخته، سطح معیشت مردم را پایین آورده است

«سید مسعود میرکاظمی» با بیان اینکه نگاه ما به بودجه ۱۴۰۱ نگاه تحولی است، تاکید کرد: در سنوات گذشته به دلیل کسری بودجه و عدم تحقق برنامه‌ها خلق پول افسار گسیخته اتفاق افتاده و این مهم تورم بالا بر اقتصاد تحمیل کرده و سطح معیشت مردم پایین آمده است. در مناطق محروم افزایش قیمت کالا از متوسط کشور هم بالاتر است، این درحالی است که درآمد این بخش جامعه از شرایط مطلوب و قابل قبولی برخوردار نیست.

میرکاظمی تصریح کرد: دستاوردهای اقتصادی مطلوب نیست. بهره وری پایین، تورم بالا، سطح درآمد مردم پایین و هزینه‌ها بالا رفته و برون رفت جامعه از این شرایط نیاز به تغییر دارد.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی و دستورات مقام معظم رهبری و خواسته رئیس جمهوری، باید تغییرات ساختاری اتفاق بیفتد که در این راستا سازمان برنامه و بودجه به صورت جدی و کارشناسی از دو ماه پیش کار را آغاز کرده است. همکاری و مشارکت مجلس شورای اسلامی برای به ثمر رسیدن این مهم بسیار حایز اهمیت است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌ها در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها نیمه تمام رها شده است، افزود: با همکاری دولت و مجلس می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد. باید در سطح استان‌ها و شهرستان بسترهای لازم فراهم شود که با استفاده از منابع داخلی و ظرفیت‌های موجود اتمام پروژه ها را در دستور کار قرار داد.

 میرکاظمی با عنوان اینکه تاکید رئیس جمهوری بر تحقق عدالت در کشور است، گفت: برای نهادینه شدن عدالت در بخش‌های مختلف جامعه باید تغییرات اساسی با نگاه کارشناسی شکل بگیرد و بودجه‌ای زیبنده جمهوری اسلامی، تهیه و تنظیم شود.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان رسید

امروز (سه شنبه ۲۰ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۹۶ درصد افت به ۱۱,۳۱۹,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۱۲ درصد افت به ۱,۷۵۵.۲۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۳۴ درصد افت به ۱۱۷,۱۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۴ درصد افت به قیمت ۱۱۲,۵۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۰.۳۳ درصد افت به قیمت ۶۰,۲۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۱۴ درصد افت به قیمت ۳۵,۴۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۹ درصد افت به قیمت ۲۱,۹۸۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۲۰ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۹۱ درصد افت به ۲۷۳,۳۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۹۱ درصد افت به ۳۱۶,۲۴۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۸۸ درصد افت به ۳۷۲,۱۹۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (سه شنبه، ۲۰ مهر ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد. براین اساس نرخ ۱۸ ارز کاهش و ۲۰ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۸ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۲۲۲ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۶۰۳ ریال ارزش‌گذاری شد.  امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۳۱۳ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۰۲ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۱۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۳۳ ریال، روپیه هند ۵۵۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۲۳۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۵۵۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۴۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۱۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۲۲۴ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۰۸ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۶۷۹ ریال، روبل روسیه ۵۸۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۹۴۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۰۸ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۸۵ ریال، کیات میانمار ۲۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۳۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۰۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۷ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۹۷۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۱۳۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۸۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۷۱ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۵۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶  هزار و ۹۹۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۶۲۷ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

یارانه نقدی مهرماه امشب واریز می شود

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یکصد و بیست و هشتمین مرحله یارانه نقدی به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز سه شنبه (۲۰ مهرماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.

همچنین طبق اطلاعیه این سازمان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه شانزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.


طبق آخرین آمار موجود بیش از ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

 

 

 

کد خبر 1104157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha