عدم پرداخت حق بیمه صیادان توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها

مدبری از عدم پرداخت حق بیمه صیادان توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به علت تنگناهای مالی خبر داد و گفت: سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات گیلان پیگیر رفع مشکل بیمه جامعه صیادن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « عظیم مدبری» شامگاه (سه‌شنبه 20 مهر) در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه از امروز رسما فصل صید ماهیان استخوانی آغاز شده است اظهار داشت: شرکت‌های پره صیادی و صیادان گیلانی سال قبل نیز با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت خود ادامه دادند و این کار امسال هم استمرار دارد.
 
مدیرکل شیلات گیلان میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر را در سال گذشته 11 هزار و 200 تن که نسبت به سال قبل‌تر افزایش 20 درصدی داشته است اعلام کرد و افزود: صید غیرمجاز در تمام دنیا از جمله گیلان وجود دارد و برآورد دقیقی هم از میزان آن وجود ندارد اما بر اساس ارزیابی‌های میدانی میزان صید غیرمجاز ما در گیلان تقریبا برابر صید مجاز است.
 
مدبری پیگیری‌های شیلات کشور و استان گیلان برای بیمه صیادی را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ متاسفانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبلغی را باید بابت بیمه جامعه صیادی به تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد که به علت تنگناهای مالی این کار را نکرد و فقط در سال 97 و بر اساس مصوبه هیئت دولت که به گیلان آمده بود یکبار این پرداخت انجام شد.
 
وی از ادامه پیگیری‌های سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات استان گیلان برای تحقق بیمه صیادان در سال 1400 خبر داد و ابراز داشت: سال 97 حق بیمه سه ماه صیادان گیلانی پرداخت شد اما با توجه به محدودیت اعتباری که در آن سال وجود داشت و هنوز هم ادامه دارد سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز مبلغ سهم دولت را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.
 
مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه افزایش نهاده‌ها در تمام بخش‌های کشاورزی و شیلاتی اتفاق افتاده است ابراز داشت: اگر صیادان برای دریافت تسهیلات ادوات صید، تجهیزات و تورآلات به ما مراجعه کنند ما هیچ مشکلی بابت پرداخت تسهیلات و معرفی متقاضیان به بانک نداریم از طرفی هر ساله به پره‌های صید در این بخش کمک می‌شود.
 
مدبری رهاسازی 177 میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال با سه مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی که در گیلان داریم و با تلاش شبانه‌روزی همه در بخش تکثیر و رهاسازی ذخایر ماهیان در دریای خزر نسبت به سال گذشته یک رشد 20 درصدی را شاهد بودیم.
 
وی تکثیر مصنوعی را جزو وظایف استراتژیک سازمان شیلات اعلام کرد و با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر و با مشارکت جامعه صیادی گیلان 10 میلیون قطعه از انواع بچه ماهیان سفید در رودخانه‌های استان رهاسازی شد افزود: مشارکت جامعه صیادی در این بخش بسیار خوب بوده و می‌تواند نقش ارزنده‌ای در بازسازی ذخایر ماهیان بومی خزر داشته باشد.
 
مدیرکل شیلات گیلان ضمن اعلام خبر رشد صید ماهیان کیلکا از دریای خزر یکی از دلایل این امر را کاهش شناورهای صید کیلکا خواند و اضافه کرد: جامعه صیادی کیلکاگیر هم به این باور رسیده است و در فصل تخم‌ریزی کیلکا ماهیان اصلا هیچ گونه صیدی انجام ندادند از طرفی پیوند خوردن یک گونه شکاری برای از بین بردن ماهیان مهاجم از دیگر دلایل افزایش صید کیلکا محسوب می‌شود.
 
مدبری وضعیت گیلان در بخش آبزی‌پروری را هم مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: گیلان دارای سابقه بیش از یکصدساله در شیلات و صید و صیادی دارد اما سابقه استان در حوزه آبزی‌پروری حدودا 50 سال برآورد می‌شود با این حال گیلان توانسته جزو قطب‌های آبزی‌پروری کشور باشد و سالانه با 50 هزار تن تولید در رتبه دوم کشور قرار بگیرد. 
 
وی رتبه گیلان در بخش پرورش ماهیان گرم‌آبی را از حیث تولید دوم و از نظر تعداد مزارع ماهیان گرم‌آبی اول اعلام کرد و بیان داشت: در بخش ماهیان خاویاری 57 مزرعه از مجموع 126 مزرعه‌ای که در سطح کشور وجود دارد در گیلان استقرار یافته و استان از این حیث هم در رتبه اول کشور جای گرفته است.
 
مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه استان از نظر میزان تولید خاویار در مزارع پرورشی امسال برای نخستین بار رتبه اول کشوری را با تولید شش هزار کیلوگرم کسب کرده است خاطرنشان کرد: به علت شیوع کرونا و بسته شدن مرزها خللی در صادرات و تولید ماهیان گرم‌آبی پدید آمد که امیدواریم این مشکل رفته رفته حل شود.
 
 
 
کد خبر 1104388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha