ضرورت آموزش صحیح  استفاده از فضای مجازی به نوجوانان

اینکه بتوانیم نوجوان را در معرض تجربیات قرار دهیم اتفاق خوبی است که نتایج بسیار مطلوبی را برای جامعه در پی خواهد داشت اما پیش از آن با توجه به روند سریع توسعه شبکه های اینترنتی باید آموزش های لازم برای استفاده صحیح از این فضا ارائه شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: این جمله حکیمانه برکسی پوشیده نیست که از امروز باید به فکر فردا بود، مزرعه داری که امروز به فردای خود نیندیشد قطعا در روزهای پیش رو چیزی برای درو کردن نخواهد داشت، این مثال کوتاه برای جامعه امروزی ما نیز بسیار کاربرد داشته و ضرورت دارد در عرصه های مختلف به آن توجه کرد.

 

نسل نوجوان امروز همان آینده سازان ایران هستند که باید به عنوان برداشت های مزرعه ایران به آنها نگاه کرد و اگر امروز به آنها توجه نکنیم قطعا در آینده با مشکلات مختلفی مواجه خواهند شد، باید از هم اکنون برای آنها برنامه ریزی کرد تا بر اساس روش صحیح در آینده حضور پیدا کنند.

 

محدود کردن نوجوان تنها وی را حریص تر می کند

یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: باید این موضوع را قبول کنیم که معیارهای رفتاری امروز با 20 سال گذشته تفاوت پیدا کرده است هر چند که معیارهای اخلاقی یک جامعه خوب هیچ گاه تغییر نمی کند منتهی شکل اجرایی آن تغییر می کند.

 

«علی اکبر کاکانژاد» ادامه می دهد: توسعه تکنولوژی و پدید آمدن ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی باعث شده تا جوان امروز با جوان دهه 40 و 50 تفاوت بسیاری داشته باشد زیرا جوان امروز در کمتر از یک ثانیه می تواند اطلاعات بسیاری را از فضای اینترنت به دست آورد و از آنها استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه مراکز آموزشی از جمله مدارس باید آموزش صحیح استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان ارائه دهند اضافه می کند: شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از رفتارهای اجتماعی تغییر یابد؛ در گذشته دانش آموز اجازه حمل تلفن همراه به مدرسه را نداشت اما امروز مدرسه در تلفن همراه دانش آموز قرار گرفته است که باید روش استفاده از فضای مجازی که یک تیغ دولبه است را آموزش دهیم.

 

این روانشناس ابراز می کند: با محدود کردن نوجوان از فضای مجازی فقط وی را حریص تر به استفاده از آن می کنیم چه بسا این اتفاق باعث می شود که نوجوان از کنترل والدین خارج شده و از فضای نامناسب فضای مجازی استفاده کند که همه از خطرات این بخش آگاه هستیم.

 

وی تصریح می کند: در شرایط حاضر با توجه به سرعت بالای توسعه تکنولوژی مجبور هستیم که نوجوانان را بیشتر با رفتارهای فضای آشنا کنیم، اگر این آموزش کنترل شده همراه با پاسخ به سوالات چالش ها و سوالات نوجوانان باشد قطعا نوجوانی سالم با اهداف واقعی را تحویل جامعه خواهیم داد.

 

سرزنش کردن عامل مهم گرایش نوجوان به سمت بزهکاری

یک کارشناس تربیتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: والدین و مسئولان تربیتی باید شناخت بیشتری از رفتارهای روحی نوجوانان داشته باشند زیرا در هر رده سنی نوجوان و جوان نیازمند نوعی برخورد است، بسیاری از ناهنجاری هایی که در نوجوانان مشاهده می شود به دلیل نبود رفتار درست با آنها بوده است.

 

«حجت الاسلام ابراهیم سعیدی نیا» می افزاید: تضاد بین نسل ها از گذشته تاکنون وجود داشته و حتی در آینده نیز ادامه خواهد داشت هر چند که امروز شکل پیچیده تری را به خود گرفته است، وجود نسلی که اصلا با فضای اینترنت آشنا نیست در برابر نسلی که بیشتر کارهای خود را در فضای مجازی خلاصه کرده است؛ در عصر حاضر اهمیت آموزش رفتاری به والدین کمتر از آموزش به نوجوانان نیست.

 

وی با بیان اینکه سرزنش کردن نوجوان مهمترین عامل گرایش به سمت بزهکاری ها است عنوان می کند: همه بزرگترها باید این موضوع را دریابند که هیچ کس در هیچ سطح و سنی بابت یک شکست نباید مورد سرزنش قرار گیرد، متاسفانه شاهد هستیم که برای دریافت نمره کم یا باخت در مسابقات ورزشی نوجوان را سرزنش می کنند که این آسیب روحی جدی به وی وارد می آورد.

 

این کارشناس تربیتی یاد آور می شود: جوان امروز با توجه به استعدادهایی که دارد بیشتر نیازمند حمایت و انگیزه دادن است، خانواده ها و مراکز تربیتی باید این خلاء را برطرف کنند تا بتوانیم با نسل جوانی روبه‌رو شویم که از تجربه و شکست هراسی ندارد که این اتفاق قطعا موفقیت را برای جوان در پی خواهد داشت.

 

اینکه بتوانیم نوجوان را در معرض تجربیات قرار دهیم اتفاق خوبی است و نتایج بسیار مطلوبی را برای جامعه در پی خواهد داشت اما پیش از آن با توجه به روند سریع توسعه شبکه های اینترنتی باید آموزش های لازم برای استفاده صحیح از این فضا را ارائه دهیم.

 

کد خبر 1104405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha