دیدار سرلشکر باقری با فرمانده ارتش پاکستان/کمپین ضد واکسن برخلاف منویات رهبری است

تعیین تراز قبولی خانواده ایثارگران در آزمون وکالت و سردفتری، کمپین ضد واکسن برخلاف منویات رهبری است، دیدار سرلشکر باقری با فرمانده ارتش پاکستان، انتقال یک محکوم ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، تعیین تراز قبولی خانواده ایثارگران در آزمون وکالت و سردفتری، کمپین ضد واکسن برخلاف منویات رهبری است،  دیدار سرلشکر باقری با فرمانده ارتش پاکستان،  انتقال یک محکوم ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۱ مهر است.

کمپین ضد واکسن برخلاف منویات رهبری است

عبدالحسین روح الامینی در ادامه جلسه علنی امروز  چهارشنبه (۲۱مهر) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی  گفت: در رابطه با واکسیناسیون در مجلس شورای اسلامی کمیسیون تخصصی وجود دارد و در بخشی از آن بنده مسئولیت دارم، به نظر می رسد با سخنانی که امروز مطرح شد، افکار عمومی را دچار پاردوکس می کنیم. زدن واکسن در کشور اجباری نیست، فردی می تواند خود را در روستا یا خانه ای دور از جامعه، قرنطینه کند و واکسن هم نزند؛ وقتی نظامات و سیاست هایی در جامعه وضع می شود برای حفظ اجتماع و سلامت عموم باید دقت کافی صورت گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه ممکن است زدن واکسن عارضه هایی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد:  قطعاً عوارض واکسن کرونا از عوارض آلودگی هوا در تهران بسیار کمتر است. آیا خطرات ناشی از انتشار مواد لنت ترمز در هوا و گازهای سمی که میلیون ها انسان را در معرض خطر قرار می دهد، کمتر از عوارض یک واکسن است؟ من همه این موارد را به یکی از واعظانی که با من تماس گرفته بود، بیان کردم، لذا نباید اینچنین در جامعه نگرانی ایجاد کرد.

وی تاکیدکرد: رهبر معظم انقلاب نظامات واکسیناسیون در کشور را دنبال می کند و خود به شدت پروتکل های بهداشتی را رعایت می فرماید؛ حتی مراسماتی که در حسینیه به آن بزرگی برگزار می شود، ایشان به تنهایی در آنجا حاضر می شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  اگر می خواهیم کسب و کار مردم از سر گرفته شود و هزینه ها کاهش یابد، چرا باید عملاً یک کمپین ضدواکسیناسیون در کشور راه بیندازیم!؟ وقتی قانونی در کشور وضع می شود همه باید به آن عمل کنند، در غیر این صورت فردی می تواند ادعا کند چرا باید پشت چراغ قرمز منتظر بمانم، این حق من است که عبور کنم! لذا کمپین ضد واکسن برخلاف سیاست های کلی نظام، قوانین عقلانی بهداشتی درمانی و منویات مقام معظم رهبری است.

 

تراز قبولی خانواده ایثارگران در آزمون وکالت و سردفتری ۶۰ درصد تعیین شد

نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (۲۱مهر)مجلس شورای اسلامی در تبصره ذیل ماده (4) طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار مصوب کردند، تراز قبولی کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه 70 درصد در نظر گرفته شده است که این عدد برای ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا 60 درصد تعیین شده است بنابراین در این آزمون تراز قبولی خانواده ایثارگران 10 درصد نسبت به سایر آزمون دهندگان این حوزه کمتر در نظر گرفته شده است.

طبق این مصوبه ، برای مشمولین بند (چ) ماده (88) قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 اسفند ماه سال 95 با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده تا پایان دوره قانون مذکور حداقل 60 درصد است.

در بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور آمده است؛ متن زیر به عنوان ماده ۵۹ مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود:

قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مکلفند ۳۰ درصد از سهمیه صدور دفاترخدمات قضایی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ۱۰ درصد، آزادگان با داشتن حداقل ۳ ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل ۶ ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه بدون رعایت شرط سنی در صورت واجدالشرایط بودن اختصاص دهند.

نمایندگان مجلس در ماده ۳این طرح مقرر کردند،متن زیر به عنوان ماده (31) به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب   16/    11/  1390 الحاق می‌شود:

ماده 31- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداکثر سه ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی را تهیه کند و به تصویب شورای پول و اعتبار برساند. بانک ها و مؤسسات  اعتباری موظف اند در چارچوب دستورالعمل مذکور و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، سامانه الکترونیکی قراردادهای تسهیلات را با امکان دسترسی هر تسهیلات گیرنده به اطلاعات تسهیلات خود ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون ایجاد نمایند و نسبت به ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات و قراردادهای وابسته از جمله ضمانت، ارزیابی وثایق ، امهال مطالبات، اقرار به دین، تهاتر، صلح و توافق، رضایت‌نامه و هرگونه توافق مرتبط با تسهیلات اقدام نمایند. یک سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، دریافت هرگونه وجه قانونی مرتبط با تسهیلات توسط بانکها و مؤسسات اعتباری (از قبیل کارمزد ، هزینه کارشناسی، اصل، سود، وجه التزام و غیره) در قالب قرارداد درج شده در سامانه مذکور انجام خواهد پذیرفت.

 

مجلس شرایط پذیرش در آزمون وکالت را تعیین کرد

نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (۲۱مهر) مجلس شورای اسلامی  و در  ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار مصوب کردند،تبصره ماده (1) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 1376/1/17 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (2) به آن اضافه می شود:

 

در تبصره 1 این ماده آمده است؛ ‌کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده اند قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده وزیر دادگستری است و وزارت مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند. سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود.

 

براساس تبصره 2 این ماده؛ ‌برای مشمولین بند چ ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400 -1396) مصوب 1395/12/14 با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در تبصره (1) حداقل شصت درصد (60%) می باشد.

 

همچنین بر اساس اصلاحیه تبصره 2 ماده 6؛  ‌برای مشمولین بند «چ» ماده (88) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (1) حداقل شصت درصد (60%) می‌باشد.

 

دیدار سرلشکر باقری با فرمانده ارتش پاکستان

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» به همراه هیأت بلندپایه نظامی کشورمان با حضور در مقر فرماندهی ارتش پاکستان در شهر «راولپندی» با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش کشور میزبان دیدار کرد. پیش از شروع نشست رسمی، سردار باقری با حضور در جایگاه نمادین شهدا در مقر فرماندهی ارتش ضمن ادای احترام به فداکاری‌های نیروهای مسلح پاکستان در مبارزه با تروریسم، دسته گلی را نثار جایگاه شهدا کرد.

پس از مراسم استقبال، هیأت‌های بلندپایه نظامی ایران و پاکستان وارد مذاکرات رسمی شدند.

سرلشکر باقری و ژنرال باجوا تازه‌ترین تحولات روابط دوجانبه ایران و پاکستان، مناسبات دفاعی، تحولات منطقه‌ای از جمله افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

آنان با ابراز اطمینان نسبت به روند رو به رشد تعاملات نظامی، امنیتی و مرزی دو کشور همسایه طی سال‌های اخیر، مصمم به پیشبرد این تعاملات شدند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان همچنین قرار است با ژنرال «ندیم رضا» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار کند.

توسعه همکاری‌های مشترک علیه تروریسم، تبادل هیات‌های آموزشی، تقویت مدیریت مرزی، تبادل اطلاعات و گسترش رایزنی‌های دفاعی از دیگر موضوعاتی است که توسط هیأت بلندپایه نظامی کشورمان و مقام‌های ارتش پاکستان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی شب گذشته به‌منظور توسعه همکاری مشترک با پاکستان وارد اسلام‌آباد شد و مورد استقبال مقامات ارشد ارتش پاکستان و سفیر ایران در این کشور قرار گرفت.

 

انتقال یک محکوم ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور

محمود عباسی، در این باره گفت:  این محکوم ایرانی که در زندان های نخجوان بسر می برد با رایزنی مقامات دو کشور روز جاری از مرز مشترک تحویل مقامات قضایی و انتظامی کشورمان شد و باید باقیمانده محکومیت خود را در زندان های کشور بگذراند.

دو ماه قبل نیز بیست نفر از محکومان ایرانی که نه تن از آنها زن بودند به کشور منتقل شدند.

 

اتمام قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه/ تمدید قرارداد تا سال ۲۰۲۶

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص توسعه روابط راهبردی بلند مدت با روسیه مثل توافق راهبردی با چین با دکتر کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

کاظم جلالی با بیان اینکه ایران با فدراسیون روسیه یک توافق نامه ای داریم که در سال 2001 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، گفت: این توافق نامه 20 ساله بود که سال 2021 به اتمام می رسد اما در خود توافق نامه مکانیزم تمدید دیده شده است.

وی درباره شیوه تمدید توافق با روسیه اظهار کرد: اگر یکی از کشورهای ایران یا روسیه یک سال قبل از توافق نامه نقطه نظری نداشت، خود به خود برای دوره های پنج ساله تمدید می شود. بر اساس مکانیزم تعیین شده در توافق نامه، این توافق به صورت خودکار تا سال 2026 تمدید شده است.

* ضرورت روزآمد کردن توافق راهبردی میان ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه با تأکید بر ضرورت روزآمد کردن توافق راهبردی میان ایران و روسیه بیان کرد: بر این اساس یک پیش نویس اولیه ای تهیه شد و با طرف روس توافق شد که این پیش نویس توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شود، سپس در اختیار روسیه قرار گیرد و پس از اعلام نظرات و مذاکرات، توافق مربوطه در سطح دولت نهایی شود و در پارلمان های ایران و روسیه به تصویب برسد.

* عضویت ایران در شانگهای نشان داد ایران اسلامی انزوا پذیر نیست

وی در ادامه با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای درباره اهمیت این عضویت عنوان کرد: در موضوع برجام و هسته ای، تلاش آمریکایی ها و برخی از کشورهای غربی این بود که بگویند جمهوری اسلامی ایران در کنج انزوا قرار گرفته است. طبیعتاً عضویت ایران در سازمان مؤثری مانند شانگهای نشان داد اساساً ایران اسلامی انزوا پذیر نیست.

جلالی افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در حوزه های سیاسی و امنیتی نیز اهمیت دارد. همچنین در حوزه اقتصاد، عضویت کشورمان در این سازمان می تواند کمک کننده و مؤثر باشد زیرا کشورهای عضو این سازمان از نظر اقتصادی، سهم مناسبی از تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارند. جمهوری اسلامی ایران نیز از ابعاد مختلف به ویژه در حوزه انرژی جایگاه ویژه ای دارد.

سفیر ایران در روسیه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به موقعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: ایران در منطقه ای قرار دارد که بسیاری از کریدورها و رفت و آمدها به عنوان مثال شمال به جنوب و شرق به غرب می توانند مورد توجه قرار گیرند.

 

 

کد خبر 1104406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha