تقریب و عقلانیت پیش شرط تمدن نوین اسلامی است

آیت الله نورمفیدی گفت: عقلانیت و تقریب از مسائل مهمی است که باعث شکل گیری و گستردگی تمدن نوین اسلامی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، آیت الله «سیدکاظمنورمفیدی» امروز در نخستین همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» در جامعه المصطفی العالمیه واحد گرگان گفت: امروز باید مبانی و تفکر تقریبی را در جهان اسلام گسترش دهیم و در همین راستا، تقریب و عقلانیت پیش شرط رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه، ریشه تمدن نوین اسلامی ریشه اخلاقی و معنوی دارد، افزود: مسئله تقریب مساله جدید و تازه ای نیست و از دیرباز مطرح بوده است، اما مساله ای است که جا دارد متخصصان به آن توجه کنند و در خصوص آن کار کنند، مساله وحدت و تقریب است که نهادینه نشده است و باید آنقدر در این زمینه کار و تکرار شود تا به صورت یک فرهنگ نهادینه و همگانی شود.


وی اشاره به اینکه، در اصل و مبنا هیچ اختلافی وجود ندارد، افزود: همه مسلمانان و فرق اسلامی چه شیعه و چه سنی همه می خوایم به مقصد یعنی همان رسیدن به امر و رضای الهی برسیم و همه ما می خواهیم از راه هایی که داریم، به خدا برسیم.

 

آیت الله نورمفیدی با تاکید بر این که عقلانیت ریشه همدلی و تقریب  بوده است، اظهارداشت: تمدن اسلامی زمانی می تواند پا گرفته، رشد کند و گسترده و فراگیر شود که خود را آراسته به این مفاهیم نماید.

 

وی با بیان اینکه، مسئله تقریب، باید از نظر علمی در زمینه های مختلف فقهی، کلامی، حدیثی و ... بررسی و مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: معارف و مبانی اسلامی، زمینه‌های بسیار گسترده‌ای را برای تمدن اسلامی و بشری در جهان به وجود آورده است که نمود تاریخی آن در زمینه‌های مختلف قابل مشاهده است.

 


نماینده ولی فقیه در گلستان به مقوله اجماع که مورد اتفاق علمای اسلامی است، اشاره و اظهار کرد: هیچ مسلمانی نمی‌تواند عقل را که در آیات الهی تاکیدات فراوانی بدان صورت گرفته، مورد مناقشه قرار دهد.

 

آیت الله نورمفیدی با اشاره به اینکه، کسی که در توطئه دشمن قسم خورده مسلمانان نقشی را ایفا می کند، در اصل از اسلام خارج شده است، خاطر نشان کرد: به گوش باشید و به هوش باشید، زیرا اگر مسلمانی به هوش نباشد و در این جریان قرار بگیرد، خارج از دین است.

 

کد خبر 1104635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha