مهم‌ترین مشکل شهرداری جهرم دسترسی به درآمد پایدار است

رحیمی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل شهرداری جهرم در حال حاضر دسترسی به درآمد پایدار است، گفت: اوراق مشارکت، حلقه مفقوده تامین مالی در شهرداری جهرم است.

«محمد کاظم رحیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به ایکه تامین مالی پروژه‌های شهری با کمک اوراق مشارکت، در بسیاری از شهرداری های دنیا سابقه‌ای بالای یکصد سال دارد، گفت: نزدیک به پنج هزار شهرداری بزرگ و کوچک در آمریکا، درصد بالایی از منابع خود را از رهگذر انتشار اوراق مشارکت تامین می‌کنند.

 

عضو شورای اسلامی شهرستان جهرم افزود: در ایران، اوراق مشارکت برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ توسط شهرداری تهران برای اجرای پروژه بزرگراه «نواب» به کار گرفته شد؛ همچنین شهرداری تهران پروژه ۳۵ کیلومتری بزرگراه «امام علی (ع)» و بسیاری از برنامه‌های عمرانی دیگر خود را نیز از همین مسیر به سرانجام رسانده‌ است.

 

وی با اشاره به اینکه شاید در نگاه اول اینطور تداعی شود که شهرداری جهرم در حد و اندازه شهرداری  کلان شهرها نیست و بنابراین تامین مالی از این مسیر امری غیرممکن به نظر برسد، تصریح کرد: این ادعا بیراه بوده و می‌توان بسیاری از شهرداری‌های در طراز جهرم را نام برد که در سال‌های گذشته با تامین منابع مالی قابل توجه، اقدامات بزرگی را به سرانجام رسانده اند.

 

رحیمی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل شهرداری جهرم در حال حاضر دسترسی به درآمد پایدار است، عنوان کرد: وضعیت دولت مرکزی نیز آنقدر وخیم است که چشم امیدی به آن نیست، بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که با کمک پتانسیل‌های موجود در آن، بتوان درآمد پایداری ایجاد کرد.

 

وی ادامه داد: یکی از این پتانسیل‌ها، ۱۷۰ هکتار بافت فرسوده شهری است که بازآرایی آن می‌تواند، درآمدی پایدار برای شهرداری جهرم طی سالیان سال ایجاد کند.

 

رحیمی خاطرنشان کرد: مجموعه شهری باید اقتصادی‌ترین و بهینه‌ترین منطقه برای بازآرایی انتخاب و با نگارش طرح توجیهی و تهیه پیش امکان سنجی فنی-مالی، طی پیش‌نویسی لایحه آن را با هماهنگی شورای عالی شهرسازی به وزارت کشور ارسال کنند تا اقدامات لازم برای تامین مالی از محل انتشار اوراق فراهم شود.

 

وی در پایان گفت: پیش بینی می شود، اگر مکان مناسبی انتخاب شود، امکان تامین مالی حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی فراهم شده که با اجرای آن می‌توان ضمن بازپرداخت اصل و سود اوراق، درآمد پایداری برای همیشه ایجاد کرد.

کد خبر 1104825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha