​حل مشکلات روستاهای مرزی گیلان با استان‌های همجوار/ جاده ابریشم  بازگشایی می‌شود

بازگشایی جاده ابریشم موضوعی است که اخیرا در دستور کار مسئولان رده بالای دو استان گیلان و قزوین قرار گرفته موضوعی که به غیر از آثار و تبعات اقتصادی می‌تواند در جهت حل مشکلات و رفع محرومیت روستاهای مرزی گیلان مفید واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، جاده ابریشم قرار است از مسیر کوهستانی قزوین به دیلمان سیاهکل عبور کرده و شاهد کوتاه شدن مسیر عبور کالا‌ها باشیم اما بدون شک یکی دیگر از آثار چشمگیر چنین اقدامی، حل مشکلات و محرومیت‌های روستاهای مرزی گیلان است که از امکانات رفاهی و راه دسترسی بی‌بهره‌ مانده‌اند و با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

 

راه و مسیر دسترسی یکی از اولویت‌های اساسی، زیرساختی مهم و پایه‌ای ترین مؤلفه توسعه در هر کشور، استان و منطقه محسوب می‌شود، زیرا بدون داشتن راه دسترسی مناسب که این بار قرار است با بازگشایی جاده ابریشم شامل حال مناطق مرزی گیلان شود سایر ابعاد توسعه به ثمر نمی‌نشیند و محرومیت‌ها به حال خود باقی خواهند ماند.

 

بزرگراه ابریشم، جاده‌ای است که استان قزوین را به دیلمان در استان گیلان متصل می‌سازد و از روستاهای انبوه به کمنی و گیلارکش عبور می‌کند و سمت دیگر آن باید به سمت اشکورات کشیده می‌شود که اعلام شده کار آن با جدیت در حال پیگیری است.قرار است دو استان گیلان و قزوین برای حل مشکلات منطقه دیلمان و سایر مناطقی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد از اعتبارات ملی استفاده کنند.

 

از سویی چند روز قبل نیز نمایندگان و مسئولان دو  استان‌ گیلان و قزوین در مسیر جاده کوهستانی قزوین به دیلمان سیاهکل جمع شدند تا راهکارهای بازگشایی راه ابریشم را از این محور دنبال کنند. در این بازدید میدانی که به عمل آمد راهکارهای تسطیح و گسترش جاده ابریشم و حل مشکلات مناطقی مانند دیلمان با حضور نمایندگان دو استان گیلان و قزوین در مجلس و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط جمع‌بندی شده است تا در اختیار مسئولان کشور قرار بگیرد.

 

همچنین به گفته «عباس صابر» معاون امور عمرانی استاندار گیلان، مشکلات مناطق در مسیر جاده ابریشم احصاء و موضوعات آن صورتجلسه شده است و همچنین در این صورتجلسه یکسری تکالیف برای هر دو استان گیلان و قزوین در نظر گرفته گرفته شد که ادارات مرتبط باید آن اقدامات را برای روستاهای مورد نظر انجام دهند.

 

* رفع موانع بازگشایی جاده ابریشم با کمک دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط

«رسول فرخی میکال» در همین رابطه و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، موضوع جاده ابریشم و تلاش نمایندگان و مسئولان دو استان گیلان و قزوین برای بازگشایی این جاده را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: احیاء جاده ابریشم از این مسیر در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، منابع طبیعی و در حوزه راه که مؤلفه اول توسعه است تغییرات شگرفی ایجاد می‌کند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه با حضور نمایندگان و مدیران رده اول هر دو استان گیلان و قزوین در مورد بازگشایی جاده ابریشم رایزنی‌ها و توافقات خوبی به عمل آمد عنوان کرد: ما در جلسه مشترکی که داشتیم مصوبات خوبی تدوین شد و موانع آن هم از طریق وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط پیگیری می‌شود.


*منطقه دیلمان دچار محرومیت‌های بسیار زیادی است

«محمد صفری ملک میان» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: منطقه دیلمان دارای روستاهای بسیار زیاد با پیشینه و قدمت طولانی است.

 

رییس مجمع نمایندگان گیلان افزود: مردم این مناطق نظیر دیلمان از حیث برخورداری از امکانات رفاهی دچار یکسری محدودیت‌ها هستند و تلاش داریم بتوانیم از ظرفیت‌های ملی برای آن استفاده کنیم.


* توسعه اقتصادی و اجتماعی از کارکردهای مثبت بازگشایی جاده ابریشم 

«مهرداد گودرزوند چگینی»نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی و اجتماعی از کارکردهای مثبت بازگشایی راه ابریشم محسوب می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر بخش‌های دیلمان و اشکورات دو محور محصولات کشاورزی برای کشور به شمار می‌روند.

 

نماینده مردم شهرستان‌ رودبار در مجلس با بیان اینکه بازگشایی جاده ابریشم تاثیر شگرفی در وضعیت مناطقی مانند دیلمان و اشکورات و کل مناطق همجوار بر جای می‌گذارد اذعان کرد: نمایندگان دو استان گیلان و مازندران در تلاشند مهم‌ترین موانع بازگشایی این جاده را شناسایی و سپس برای رفع آن اقدام کنند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، جاده ابریشم پروژه‌ای است که از شهرستان‌های لاهیجان، سیاهکل و بخش دیلمان عبور می‌کند و به واسطه آن مناطق شرقی گیلان به شکل مستقیم به استان قزوین متصل می‌شوند و اجرای این طرح علاوه بر مواردی که ذکر شد در کوتاه شدن مسیر هم نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

 

گفتنی است بر اساس بررسی‌ها و برآوردهایی که به عمل آمده در صورت راه‌اندازی محور مواصلاتی قزوین به دیلمان، راه ارتباطی بین این دو منطقه به یک سوم کاهش پیدا می‌کند.از طرفی امیدواریم با استمرار همکاری‌ها و رایزنی‌های مسئولان دو استان گیلان و مازندران، جاده ابریشم در کوتاه‌ترین زمان بازگشایی شود که مطمئنا این هدف در گرو تعامل و همکاری چند جانبه دستگاه‌های متولی و وزارتخانه‌های دولتی است.

کد خبر 1104846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha