مهدویت گفتمانی در بعد همه ادیان و مذاهب

اعتقاد به خالی نماندن زمین از وجود حجت خدا، عقیده ای است که بر حسب تفاسیر معتبر از آیات متعدد قرآن و روایات ثابت و مسلم است بنابراین هرچند که امروز امام عصر (عج) از دید انسان ها مخفی است ولی ایشان به روش های مختلفی پیروان راستین خود را هدایت می‌کند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: با توجه به حدیثی از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه اگر یک روز از عمر زمین باقی مانده باشد خداوند ولی خود را برای برپایی حکومت عدالت الهی بر می گزیند، از این حدیث استنباط می شود که زمین هیچ گاه از ولی خدا خالی نمی شود و همین حدیث بر همه شبهات موجود نسبت به عدم موجودیت امام زمان (عج) خط بطلان می کشد.

 

نهم ربیع الاول مصادف با آغاز امامت خورشید تابان جهان بشریت و احیاگری معالم دینی و نابود کننده ظلم و ستم و خار کننده ظالمان جهان، حضرت  مهدی (عج) است، نام اصلی ایشان همانند پیامبر (ص) محمد بوده اما بر اساس روایت های مختلف لقب ایشان مهدی، قائم آل محمد امام زمان و حجت بن الحسن عسکری است.

 

گفتمان مهدویت باید تبدیل به یک رویکرد جهانی شود

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: یکی از مهمترین روزهایی که باید میان همه مسلمانان جهان گرامی داشته شود سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) است، زیرا در این روز شمارش معکوس برای آغاز حکومت عدل الهی آغاز می شود.

 

«حجت الاسلام عبدالرضا رستگاری» می افزاید: نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر (عج) است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید، این روز در میان شیعیان همانند روز غدیر از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) فرزند خود حضرت مهدی (عج) را به خواص معرفی کرده و از آنجایی که بیم توطئه علیه آخرین امام شیعیان را داشت ایشان را حضور عمومی در بین مردم مخفی نگاه داشتند اضافه می کند: با توجه به اینکه تنها امام می تواند بر امام شهید شده نماز میت بخواند، بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان (عج) با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان عنوان می کند: حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله (ص) و امامان معصوم (ع) مبنی بر اینكه مهدی فرزند امام حسن عسكری (ع) است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود، پس از شهادت امام (ع) كم كم خبر فرزندی به نام مهدی در جامعه پیچید و حکومت عباسی بارها برای یافتن فرزند امام حسن عسکری تلاش کرد اما نتیجه نداشت.

 

حجت الاسلام رستگار با اشاره به اینکه گفتمان مهدویت باید تبدیل به یک رویکرد جهانی شود ابراز می کند: مهدویت و ظهور منجی در آخر الزمان نقطه اشتراک همه ادیان مذاهب است، اما بر اساس آن چیزی که با عقل و منطق و همچنین روایت ها در همه ادیان وجود دارد مهدویت آخرالزمان همان مهدی موعود شیعیان است.

 

زندگی جمعی در حیات انسان ها نمی تواند از مسأله رهبری جدا باشد

استاد حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: یکی از مهمترین شبهاتی که در مورد امامت حضرت مهدی (عج) وجود دارد این است که سن امام در زمان شهادت پدرش کمتر از سن بلوغ بوده که باید عنوان کرد پیامبر اكرم (ص) در سال سوم هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، امام علی (ع) را كه نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت منصوب كرد و به قوم خود دستور داد كه از او اطاعت كنند، همچنین در واقعه مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین (ع) را در حالی كه كودك بودند به همراه خویش برد.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» ادامه می دهد: همه ادیان جهان بر ظهور مصلح جهانی اتفاق نظر دارند، بر اساس روایت ها و احادیث ظهور مهدی موعود زمانی رخ خواهد داد که جهان از بی عدالتی مملو می شود و با توجه به شرایط حاضر و علائم ظهوری که در کتب دینی ادیان مختلف تعیین شده پیش بینی می شود که ظهور نزدیک است هرچند که تنها خداوند از روز دقیق آن با خبر است.

 

وی با اشاره به ماهیت و مفهوم مهدویت بیان می کند: خلاصه و حقیقت مهدویت، منتهی شدن سیر جوامع جهان به سوی جامعه واحد و سعادت عمومی، امنیت و رفاه، تعاون و همکاری، همبستگی همگانی حکومت حق و عدل جهانی، غلبه حق بر باطل، نجات مستضعفان و نابودی مستکبران و خلافت مؤمنان و شایستگان به رهبری یک رجل و ابرمرد الهی است که موعود انبیاء و ادیان و دوازدهمین اوصیاء و خلفای پیغمبر آخرالزمان است.

 

استاد حوزه علمیه اهواز خاطر نشان می کند: مهدویت، یک اندیشه و تفکر برگرفته از کتاب های آسمانی است که با فطرت و سنن عالم خلقت موافق است.

 

وی یاد آور شد: قبول زندگی جمعی در حیات انسان ها نمی تواند از مسأله رهبری جدا باشد، چرا که برای مشخص کردن خط اصلی یک جمعیت همیشه نیاز به رهبر و پیشوا است، اصولاً پیمودن راه تکامل بدون استفاده از وجود رهبری ممکن نیست و سرّ ارسال پیامبران و انتخاب اوصیاء برای آنان از طرف خداوند همین است، بنابراین باید اذعان کرد که نبود هدایت کننده در میان انسان موضوعی کاملا غلط و بی پایه و اساس است.

 

اعتقاد به وجود خلیفه الله در هر زمان و خالی نماندن زمین از وجود حجت خدا، عقیده ای است که بر حسب تفاسیر معتبر از آیات متعدد قرآن کریم و روایات ثابت و مسلم است بنابراین هرچند که امروز قائم آل محمد از دید انسان ها مخفی است، ولی ایشان همواره مراقب رفتارهای انسان های پاک طینت است و به روش های مختلفی پیروان راستین خود را هدایت می کند.

 

کد خبر 1105159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha