نمایش توانمندی‌های علمی ایران در نمایشگاه تجارت تانزانیا

به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و مشارکت فعالانه رایزنی فرهنگی کشورمان، توانمندی‌های علمی ایران در چهل و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تجارت تانزانیا به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و مشارکت فعالانه رایزنی فرهنگی کشورمان، «روز ایران» در چهل و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تجارت تانزانیا برگزار شد.

نمایشگاه بین‌المللی تجارت تانزانیا با نام «سبعه سبعه» مهمترین رخداد سالانه تانزانیا و بزرگترین نمایشگاه تجاری در حوزه کشورهای شرق آفریقا است که همه ساله توسط سازمان توسعه تجارت تانزانیا برگزار ‌می‌شود.

الوندی و هیأت همراه در روز ایران، از محصولات دانش بنیان تولید تانزانیا در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی، ساختمان و ... بازدید و با تولید کنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه گفت‌وگو کردند.

سپس به همراه خانم لطیفه خمیس، مدیرکل سازمان تجارت تانزانیا و دیگر مهمانان در برنامه «روز ایران» شرکت کردند.

خانم لطیفه خمیس از همکاری خوب ایران برای حضور در نمایشگاه تشکر کرد و اظهار داشت: ایران کشور پیشرفته‌ای در زمینه‌های مختلف علمی و محصولات دانش بنیان است و چنانچه در نمایشگاه روز ایران می‌توانید ببینید، ایران حتی در زمان کرونا به سرعت توانست خودش واکسن کرونا را بسازد و استفاده کند.

وی اظهار امیدواری کرد که تانزانیا و ایران در زمینه تجارت محصولات دانش بنیان بتوانند همکاری خوبی داشته باشند.

الوندی، سفیر کشورمان در سخنانی، گفت: حضور در این نمایشگاه فرصت عالی برای معرفی توانمندی های ایران به شرکت های تانزانیایی است.

وی روابط تجاری دو کشور ایران و تانزانیا را دارای سابقه هزار ساله دانست که با ورود بازرگانان شیرازی به شرق آفریقا به ویژه زنگبار و دارالسلام و با حضور سایر اقوام ایرانی مانند بلوچ‌ها آغاز شده است.

سفیر کشورمان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل روابط تجاری بین دو کشور اقدامات متعددی انجام داده است که لغو روادید برای گردشگران تانزانیا و نیز اعزام هیأت های متعدد بین دو کشور از جمله این اقدامات بوده است.

الوندی در پایان سخنانش، اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیاد بین دو کشور، همکاری‌های دو کشور به خصوص در حوزه محصولات دانش بنیان، فنی و مهندسی، نفت و گاز و پتروشیمی، مخابرات و ICT، کشاورزی، شیلات، دامپروری، صنایع بهداشتی و گردشگری افزایش یابد.

اسکار کیسانگا، مدیر اجرایی خانه تجاری صنعتی و کشاورزی تانزانیا به عنوان مهمان ویژه برنامه روز ایران، جمهوری اسلامی ایران را دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه های فناوری و تکنولوژی دانست و افزود: باید از تجار تانزانیایی بخواهیم که بیشتر با این ظرفیت‌ها آشنا شوند تا در مسیر رشد تانزانیا از آن بهره ببریم.

نمایش توانمندی‌های علمی ایران در نمایشگاه تجارت تانزانیا

معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان از همدردی دولت و مردم تانزانیا در حادثه دردناک شهادت رئیس جمهور کشورمان قدردانی و کتاب الهام بخش «خدمتگزار امت» که خاطراتی از شهید رئیسی به زبان انگلیسی است، را معرفی کرد.

وی درباه نمایشگاه رایزنی فرهنگی ایران در خصوص توانمندی‌های علمی و فرهنگی در برنامه «روز ایران» توضیحاتی ارائه داد و با معرفی گزارش دستاوردهای علمی و فناوری ایران در سال ۲۰۲۴، بیان کرد: کشور ایران از نظر انتشار مقالات علمی در سال ۲۰۲۴ رتبه ی ۱۴ جهانی و رتبه ی اول کشورهای اسلامی را کسب کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: ایران امسال دهها بورس تحصیلی به جوانان مستعد تانزانی اختصاص داده است و ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است.

نماینده شرکت داروسازی رازی، نماینده بخش خصوصی شرکت‌های ایرانی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در نمایشگاه روز ایران، محصولات مختلف دانش بنیان ایران و نیز برخی از توانمندیهای ایران در زمینه‌های فناوری نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، فضاهوا، برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شد.

همچنین در حاشیه نمایشگاه، برخی از صنایع دستی ایران در حوزه قلم زنی، میناکاری و خاتم کاری به نمایش درآمد.

نمایش توانمندی‌های علمی ایران در نمایشگاه تجارت تانزانیا

کد خبر 1772240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha