باید زیرساخت ‌ها و تجهیزات لازم برای آموزش تلفیقی نابینایان فراهم شود

علیزاده گفت: ما به عنوان تسهیلگر امور نابینایان تأکید داریم که هیچ‌گونه جداسازی در مورد معلولین و از جمله نابینایان نباید صورت گیرد و همه‌ باید بتوانند در کلاس ‌های عادی و همراه با سایر دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کنند و تحصیل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حمیدرضا علیزاده» در حاشیه‌ مراسم روز جهانی عصای سفید و در جمع خبرنگاران بیان اینکه بهزیستی استان خراسان رضوی، مشکلاتی را که درحوزه نابینایان اولویت ‌دار است در مکاتبه با بهزیستی کشور مطرح کرده‌ایم و امیدواریم با پیگیری سازمان و سایر مسئولین کشور این چالش‌ها پیگیری و مرتفع شود، گفت:یکی از چالش‌های مهم در حال حاضر این است که مناسب ‌سازی تنها به مناسب‌ سازی فیزیکی معابر محدود شده است در حالی که دسترس ‌پذیری، حوزه فراگیری دارد و تمام امکانات زندگی اجتماعی را شامل می‌شود.

 

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: نابینایان همچون سایر شهروندان می‌خواهند مطالعه کنند، مکتوبات و آثار منتشره را بخوانند، از ادعیه و کتب مختلف معارفی استفاده کنند و با نشریات و انتشارات جدید از تمام زبان‌های دنیا آشنا شوند.

 

وی ادامه داد: ما به عنوان تسهیلگر امور نابینایان تأکید داریم که هیچ‌گونه جداسازی در مورد معلولین و از جمله نابینایان نباید صورت گیرد و همه‌ این عزیزان باید بتوانند در کلاس ‌های عادی و همراه با سایر دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کنند و تحصیل داشته باشند.

 

علیزاده ادامه داد: یکی از درخواست ‌های ما از سازمان بهزیستی همین بود که از وزارت آموزش و پرورش خواسته شود زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای آموزش تلفیقی نابینایان را فراهم کند.

 

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: همچنین در خصوص بیمه درمانی و بازنشستگی افراد دارای معلولیت با سازمان مکاتبه شده و امیدواریم این موضوع نیز در دولت جدید پیگیری و به نتیجه برسد تا رفاه و معیشت آینده‌ خانواده‌ آنان تأمین گردد.

 

وی همچنین اشتغال نابینایان طبق قانون ۳ درصد و ۳۰ درصد، ایجاد مراکز خانواده و کودک نابینا در شهرهای بزرگ و مرکز استان، خرید تجهیزات کمک توانبخشی و آموزشی برای حضور فعال نابینایان در جامعه و اصلاح قوانین برای تسهیل و تسریع در اشتغال، ازدواج و مسکن معلولین را از دیگر مواردی برشمرد که در مکاتبه بهزیستی استان با مدیر کل توانمندسازی بهزیستی کشور مطرح کرده است.

 

علیزاده با بیان اینکه متأسفانه برخی دستگاه‌ها به خاطر ناآگاهی و یا تبعیض عامدانه، فرصت‌های شغلی نابینایان را می‌سوزانند و آنها را از حقوق طبیعی خود محروم می‌سازند، گفت:به عنوان مثال شیوه‌نامه‌های استخدامی برخی سازمان‌ها، رسما و صراحتا برای افراد دارای معلولیت، محدویت قائل می‌شود که مخالف صریح قانون است و عجیب است که هیچ نهادی با این دستگاه‌ها برخورد نمی‌کند.

 

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: پیام اصلی روز جهانی نابینایان، شنیدن صدای آنان و درک مطالبات‌شان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است.

کد خبر 1105408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha