نقطه عطف اضمحلال پهلوی دوم آتش زدن مسجد جامع کرمان است

حجت الاسلام عارفی گفت: پهلوی دوم از رضاخان قلدر عبرت نگرفت و با به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان در واقع دامن خبیث خود را آتش زد و تاج او در شعله های برآمده از جسارت به قرآن سوزی مسجد کرمان سوخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام دکتر علی عارفی، شنبه شب(۲۴ مهر) در مراسم گرامیداشت سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط رژیم ستمشاهی در سال ۵۷ در سخنانی با موضوع " کارکرد مسجد" مطالبی بیان کرد و گفت: از وقتی حضور آدم بر کره زمین قرار گرفت مسجد بود و انسان با مسجد زندگی کرد زیرا « "إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ‌/ ۶۹ آل عمران)




مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ائمه همه فعالیت های خود را در مرکزی به نام مسجد انجام دادند که هم حالت قدسی و هم کارکردهای اجتماعی و سیاسی دارد؛ در بیان عظمت مسجدالحرام گفت: برخی معتقدند مسجد الاقصی مقدم است در حالیکه مسجد الحرام، بیت العتیق است که توسط حضرت آدم بنیان گذاری و توسط حضرت ابراهیم تجدید بنا شد و اولین بیت محترم کعبه شریف بود و بعد قدس شریف است.

 

 

وی افزود: پس اولین مسجد در روی زمین مسجد الحرام است که خداوند برای این مسجد باعظمت دو کارکرد را بیان  می کند؛ یکی کارکرد اخروی است که همان هدی للعالمین و خانه توحید است که «لاتدعوا مع الله احدا» و مسجد سه چیز است؛ مکان سجده، زمان سجده( اوقات نماز) و آلت عبادت و صلواة که مواضع سبعه -هفت گانه- سجده است‌؛ در مساجد ذکر غیر خدا نباید باشد و این همان توحید اعظم است یعنی مکان نماز لله است و کسی حق تصرف در آن ندارد و زمان نماز هم مال خدا است و تصرف در زمان خدا ممنوع است و آلت عبادت نیز مال خدا است.
 



حجت الاسلام عارفی درباره کارکرد دنیوی مسجد گفت: از آیه فوق استفاده می شود که «للناس» اصلاً برای مردم است زیرا خدا متافیزیک است اما خداوند به جهت عظمت مسجد، آن را به خود نسبت می دهد و از کارکردهای دنیوی مسجد این است مکان حل مشکلات مردم در تاریخ اسلام بوده است.

 

 

وی در همین رابطه اظهار کرد: مسجد النبی به عنوان دومین مسجدی که رسول اکرم در مدینه بنیان نهادند، چند کارکرد داشت از جمله اینکه مرکز حکومت بود، یعنی ولی امر مسلمین، وجود نازنین خاتم الانبیا در این مسجد استاندار و  فرماندار تعیین می کرد، جلسات هیئت دولت را تشکیل می داد، فرماندهان را به حضور می پذیرفت و محل تعیین سیاست بود.

 


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: مسجدی که خود را از مسائل مردم و مسائل انقلابی دور نگه دارد و بر سجده کردن و تسبیح شمردن قناعت کند، مسجد نبوی نیست؛ کنیسه و کلیسا است و از دخالت در سرنوشت انسان ها بیگانه است.

 

 

وی کارکرد دیگر مسجد را کارکرد رسانه ای دانست و تصریح کرد: مسجد در زمان خودش بهترین رسانه بود که نیازهای اطلاع رسانی مردم را میسور می کرد لذا مناره های مسجد بر اخبار مهم اذان می گفتند که یعنی خبر مهمی است که رسول خدا انها را به مسجد می خواند و از این رو یک رسانه قوی و در زمان خودش بهترین رسانه بود.

 

 

حجت الاسلام عارفی با افزودن این مطلب که مسجد همچنین محل تعلیم و دروس فقهی و اخلاقی و سیاسی و حتی صنعتی و امثال آن بود و محل تدریس امام باقر و امام صادق علیهما السلام؛ گفت: مسجد دانشگاه و مدرسه بود و و جای بی بُخارها و چرت زدن نیست جای رشد اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و... بود که امروز هم مسجد باید جای مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ها نه در فضای مجازی بلکه در فضای متاحقیقی باشد.

 

 

وی به نقش مسجد در کمک به محرومان هم اشاره و تصریح کرد: نقش مسجد در انقلاب اسلامی نقش عجیب و برای تحلیل گران عالم شوک آور است؛ آنها می گویند از مهمترین ارکان انقلاب اسلامی ایران این است مکانی داشتند که به آن مسجد می گویند و مسجد پایگاه انقلاب و محل نظم و انضباط گروه ها و چریک های انقلابی برای مبارزه با طاغوتیان بود.

 

 

حجت الاسلام عارفی ادامه داد: رضاخان قلدر وقتی نقش مسجد را متوجه می شود به گوهرشاد حمله می کند و تیر خلاص بر پیکر پهلوی اول وقتی نواخته شد که به سوی گنبد مسجد گوهرشاد تیر رها کرد و پهلوی دوم عبرت نگرفت و در جریان انقلاب مردم کرمان به مسجد جامع حمله کرد و همان روز کبریت آتش بر دامن خبیث شاه کشیدند و در شعله های مسجد جامع کرمان و قرآن هایی که به آن جسارت شد تاج شاه سوخت و در قعر زمین فرو رفت‌ لذا نقطه عطف اضمحلال پهلوی دوم آتش زدن مسجد جامع کرمان است و به این دلیل این حادثه کمتر از قیام مردم تبریز و مشهد و جاهای دیگر نیست.

 

 


وی با تأکید بر اینکه این نماد مقاومت مردم کرمان باید نشان داده شود که از همین مسجد سرداران بزرگی چون حاج قاسم تربیت شد؛ نقش مسجد در تأمین نیروهای دفاعی جبهه و در کمک های پشت جبهه را هم مرود توجه قرار داد و با بیان اینکه در جمع کردن نیرو برای جبهه ها مساجد نقش اول را داشتند؛ افزود: امروز هم بیشترین نقش را برای مبارزه با بیماری خطرناک کرونا، مساجد داشتند؛ هم نقش آرامش دهنده به مردم و هم الگوسازی در رعایت مسائل بهداشتی و روحانیت چنان همراهی کردند که مردم به عنوان تکلیف دینی پذیرفتند که باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

 

 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان تصریح کرد: مسجد همیشه حلال مشکلات مردم بوده است.

کد خبر 1105493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha