هویت و جایگاه فراموش شده هنر خوشنویسی در عصر ارتباطات

ارتباطات و فناوری‌های امروز موجب گم شدن هویت و جایگاه اصلی هنر خوشنویسی و خط نستعلیق ملی ایران شده است.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ ارتباطات و فناوری‌های امروز موجب گم شدن هویت و جایگاه اصلی هنر خوشنویسی و خط نستعلیق ملی ایران شده است ولی بهتر است ادارات، به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی با توجه بیشتر به خط ملی، دست‌کم تابلو سردر ساختمان خود را به خط نستعلیق بنویسند. در گام دیگر برای جا انداختن خط ملی، حتی ادارات می توانند مکاتبات اداری و نامه نگاری های خود را با استفاده از نرم افزار نستعلیق صورت دهند.

 

 

اسناد معتبر و با ارزش در گذشته با خط نستعلیق نوشته می شد، اما امروزه به دلیل بی توجهی به این هنر و به بهانه شتاب در کار با خطوط دیگر نوشته می شود در صورتی که با نرم افزار نستعلیق به راحتی می توان کارها را با همان سرعت انجام داد. با بیان اینکه دیگران نسبت به خط ما نگاه ویژه دارند و انتظار می رود که ما خود نیز حساسیت و تلاش بیشتری برای حفظ و گسترش آن داشته باشیم، باید به ویژه برای دانش آموزان، نوجوانان و جوانان برنامه های انگیزشی متنوعی داشته باشیم تا در آنان گرایش بیشتری نسبت به این هنر اسلامی ایجاد شود.

 

 

یکی از برنامه هایی که انجمن خوشنویسان در صدد اجرای آن است برگزاری جشنواره و نمایشگاه خط تحریری است و برپایی دوره های آموزش خط در طول سال است که از کلاس های حضوری گرفته تا ارائه بسته های آموزش خوشنویسی در منزل، می تواند راهی برای ترویج دامنه خط زیبای نستعلیق به عنوان عروس خطوط فارسی شود.

 

 

همچنین دستگاه های فرهنگی باید به گونه‌ای عمل کنند که خط نستعلیق به عنوان خط ملی ایرانی جایگاه شایسته خود را بازیابد چرا که بسیاری از کاربردهای روزمره و تبلیغات محیطی ناآگاهانه امروز از خط ملی فاصله گرفته است.

 

 

مدیر انجمن خوشنویسان شیروان گفت: اینک گسترش و تنوع امکانات نرم افزاری گرایش افراد به هنر خوشنویسی را نسبت به دو دهه گذشته کاهش داده است زیرا که اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را ناصحیح پر کرده است.

 

 

«علی رحیمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه جایگاه این هنر ملی در ادارات فرهنگی هنری نیازمند توجه بیشتر است اظهار کرد: همچنین کم رنگ شدن و تا حدودی حذف درس هنر و خوشنویسی از واحد های درسی دانش آموزان، کاهش برگزاری کلاس ضمن خدمت فرهنگیان برای این رشته و حذف پست های خطاطی ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی و کاهش کاربردهای تبلیغاتی دراستفاده از خط ملی از جمله آسیب هایی است که منجر به کاهش گرایش به این رشته هنری است.

 

 

مدیر انجمن خوشنویسان شیروان با بیان اینکه در کار نرم افزاری هیچ گونه لطافت و ظرافت خطاطی مشاهده نمی شود خاطرنشان کرد: متصدیان امورچاپ در فعالیت های تبلیغاتی و گرافیکی به علت عدم شناخت لازم از لطایف خوشنویسی صرفا با استفاده از نرم افزارهای خوشنویسی اقدام به چاپ سفارشات تبلیغاتی و خوشنویسی می کنند که این امر به هویت هنر خوشنویسی ضربه می زند و از نگاه یک هنرمند خوشنویس به یک آلودگی بصری نیز تبدیل می شود و این بی توجهی در کاربردهای تبلیغاتی در محیط تجاری، اقتصادی و فرهنگی دست به دست هم داده و شان و قداست خوشنویسی و نگاه به این هنر را ضعیف کرده است.

 

 

رحیمی با اشاره به اینکه اینک گرایش دانش آموزان به خط تحریری بیش تر از قلم نی شده است، اضافه کرد: یک کار کوچک آموزش و پرورش در تدوین کتب درسی که با خط تحریری نستعلیق انجام شده چقدر بچه ها را در روی آوری به خوش خطی افزایش داده است حال اگر در سایر دستگاه‌های دولتی نیز توجه به خط ایرانی یعنی نستعلیق بیشتر شود در مجموع یک جریان ترویج خوش خطی در جامعه ایجاد خواهد شد.

 

استاد خوشنویسی شیروان با ابراز گلایه از اینکه تابلوی سردرب ادارات فرهنگی که باید با خط ملی باشد اینک با خط نسخ است، گفت: دیوار نویسی های غیر اصولی بر پیکره شهر به گونه ای است که در برخی موارد شهر دچار آلودگی بصری شده، در صورتیکه محیط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید متاثر از این خط و هنر ایرانی باشد تا روح و روان انسان با مشاهده لطافت خط نستعلیق مشمول حظ بصری شود.

 

 

رحیمی با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله این انجمن افزود: انجمن خوشنویسان به تنهایی قادر به تغییر وضعیت خوش خطی مردم نیست و برای ترویج و ترغیب هنر خوشنویسی سایر دستگاه‌های فرهنگی بایستی پای کار باشند با این حال انجمن خوشنویسان علاوه بر برگزاری کلاس ها ی آموزشی، همایش، کارگاه های خوشنویسی، نمایشگاه و جشنواره ها تلاش می کند تا خوش خطی در فرهنگ عمومی رایج شود و انتظار می رود دستگاه های فرهنگی نسبت به خط ملی که بخش اعظمی از هویت ایرانی را تشکیل می دهد ضمن  حمایت لازم انجمن خوشنویسان را در آنجام رسالت خود که ترویج خط خوش در جامعه است یاری نمایند.

 

 

وی خواستار توجه بیشتر خانواده ها نسبت به خوش خطی فرزندان خود شد و گفت: همچنین در تبلیغات محیطی  باید از ظرفیت هنر خوشنویسی به‌شکل صحیح استفاده شود.

 

 

به گفته وی اینک قریب به ۵۰ نفر فارغ التحصیل ممتاز خوشنویسی عضو این انجمن هستند، تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر در این رشته دوره های عالی خوشنویسی را گذرانده اند و موفق به اخذ گواهینامه شده و طی سه دهه فعالیت این انجمن بیش از ۱۰ هزار نفر آموزش های خوشنویسی را در دوره های مختلف سپری کرده اند.

 

 


برگزاری نمایشگاه خوشنویسی وخط تحریری، تقدیر از برگزیدگان جشنواره خط تحریری ستارگان نامیرا، تجلیل از خردسال ترین عضو انجمن و پیشکسوت خوشنویسی در شهرستان، برنامه دورهمی خوشنویسی باحضور اعضای انجمن شهرستان و نشست هنرمندان خوشنویسی با مسولان شهرستان، غبار روبی گلزار شهدای هنرمند شهرستان، برگزاری کارگاه تخصصی هنرهای تجسمی و خوشنویسیی و  پیاده روی اعضای انجمن خوشنویسان شیروان از جمله برنامه های هفته خوشنویسی امسال است.

 

 


۲۱ مهرماه یادآور برگزاری اولین دوره کلاس های خوشنویسی درسال ۱۳۲۹ به همت اساتید فن وقت است که همزمان با سالروز بنیانگذاری انجمن خوشنویسان ایران با هدف شناساندن هنر خوشنویسی به عنوان برجسته ترین معیارهای هویت ایرانی در جهان کنونی طرح شده است.

 

 

 

کد خبر 1105616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha