اجرای برنامه های مدون فرهنگی با رویکرد جدید در جذب جوانان به مساجد موثر است

حجت الاسلام اکبر حسینی گفت: کانون های فرهنگی مساجد به هدف، برنامه و ساختار نیاز دارند و این امر مستلزم برخورداری از برنامه‌ای مدون، ریشه دار و با رویکرد جدید و بهره گیری از افراد متبحر و توانمند است.

حجت الاسلام «میر شمس اکبر حسینی » به خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی گفت: از ویژگی‌های مهم و ساختاری مساجد ایجاد مبانی فرهنگ اسلام، گسترش و نشر آن در بین آحاد مختلف جامعه است.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج بندرانزلی اظهار داشت: بدون توجه به نام و اسامی کانون‌ها، نتیجه و بازخورد اقدامات انجام شده را می توان نشانه‌ای از موفقیت کانون‌ها دانست.

 

وی با اشاره به تاکید به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کانون های مساجد و همکاری با آنان، تصریح کرد: هدف از تشکیل این کانون‌ها اصلاح ساختار فرهنگی در همه ابعاد بود. با شیوع پاندومی کرونا فعالیت این کانون ها از کارکردهای میدانی و عملی از نشست های مختلف و حضور سخنران به فعالیت در فضای مجازی تغییر رویه داد.

 

اکبرحسینی افزود: شیوع ویروس کرونا آسیب های بسیاری به فعالیت مساجد و کانون های فرهنگی وارد کرد و اکنون با گذشت حدود ۲ سال تعداد کمی فعالیت‌های فیزیکی خود را از سر گرفته اند.

 

وی متذکر شد: با تغییر عرصه فعالیت حضوری به مجازی باید موفقیت کانون های فرهنگی مساجد امروز در فضای مجازی مورد ارزیابی قرار گیرد که تا چه میزان توانسته اند از تکنولوژی در پیشبرد اهداف فرهنگی مذهبی بهره گیرند.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه مقاومت بسیج بندرانزلی با بیان اینکه متاسفانه هرگاه سخن از سنجش میزان عملکرد به میان می آید جنبه آماری مورد توجه قرار می گیرد، متذکر شد: بررسی حجم کار انجام شده اقدام خوبی است اما تنها پرداختن به جنبه آماری و بررسی های کمی نباید موجب غفلت از بعد کیفی فعالیت های فرهنگی باشد.

 

وی افزود: برای ارزیابی میزان تاثیر گذاری عملکرد این کانون های فرهنگی باید چگونگی سطح رفتار و نگاه افراد به موضوعات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، ارزش‌های انقلاب اسلامی و ... را مورد بررسی قرار داد.  

 

اکبرحسینی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید علاوه بر کیفیت بخشی فعالیت‌های میدانی انجام شده نسبت به بازخوردگیری اقدام کنند گفت: اگرچه افزایش کمی اقدامات فرهنگی ارزشمند است اما نباید از آسیب شناسی غافل بود. فعالیت در امور فرهنگی مساجد نیازمند آگاهی‌های اولیه و زیربنایی است به این معنا که مربی امور فرهنگی با مطالعه تعاریف مختلف بسته‌های فرهنگی با آسیب‌های جامعه آشنا باشد و زیرساخت‌ها را بشناسد.

 

وی تصریح کرد: باید از مربیان مجرب و توانمند در کانون‌های فرهنگی بهره گرفت چرا که امور تربیتی موضوعات و فعالیت‌های متعددی در خود مستتر دارد و نیازمند بهره‌گیری از افراد توانمند و مطلع است.

 

اکبرحسینی با تقدیر از اقدامات ارزشمند برخی کانون‌های فرهنگی هنری موفق استان گیلان اظهار داشت: با وجود کارهای انجام شده این نقد بر آنها وارد است که در برخی موارد نتوانستند به طور زیربنایی در قواره‌های فرهنگی ظاهر شوند اگرچه با گذشت زمان تجربه بیشتری کسب کرده و فعالیت‌های باکیفیت‌تری ارائه کرده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه امور فرهنگی مختص زمان و مکان خاصی نیست افزود: نباید فعالیت‌های کانون‌های مساجد را معطوف به زمان خاصی مانند ایام تابستان کرد و توقع داشت نوجوانان و جوانان به مساجد جذب شوند. مگر می‌شود کار فرهنگی را محدود به زمان کرد؟ امور فرهنگی باید پیوسته و دائمی باشد و شامل برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای اقشار و سنین مختلف با جاذبه‌های متفاوت است لذا راهکار آن استفاده از افراد متبحر برای شکوفایی استعدادهای این جوانان در کانون‌های مساجد است. 

 

اکبرحسینی خاطر نشان کرد: این بدان معنا نیست که کاری انجام نشده با نگاهی به فعالیت‌هایی که در زمان شیوع ویروس کرونا در استان در بخش کمک‌های مومنانه انجام شد این موارد را می‌توان نمونه‌های موفقی از اقدامات کانون‌های فرهنگی مساجد عنوان کرد. پایگاه‌های بسیج، هیئت امنا و کانون‌های فرهنگی که عملکرد خوبی داشتند نشان می‌دهد در آن کانون به زیرساخت توجه شده است. کانون های مساجد باید با هدف، برنامه و ساختار ادامه مسیر دهند که این امر مستلزم برنامه‌ای مدون ریشه دار با بهره‌گیری از افراد متبحر و توانمند است.

کد خبر 1105676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha