کاهش قاچاق پوشاک با اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز/چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان،کاهش قاچاق پوشاک با اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پوشاک در کشورمان سال هاست که از قاچاق، لطمه می‌بیند، چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۶ مهر شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان رسید

امروز (دوشنبه ۲۶ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۴۱۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۵۷ درصد افت به ۱,۷۶۷.۶۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۶,۷۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۱۲,۰۲۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۹,۷۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۴,۸۸۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۱,۸۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۲۶ مهر) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۱,۸۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۱۵,۳۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۳,۷۵۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه ۲۵ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۳۲ درصد رشد به ۱۱,۴۵۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۵۷ درصد افت به ۱,۷۶۷.۶۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۷۷ درصد رشد به ۱۱۸,۰۶۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۰۱ درصد افت به قیمت ۱۱۳,۰۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۳۳ درصد افت به قیمت ۵۹,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۳ درصد افت به قیمت ۳۴,۹۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۲۳ درصد افت به قیمت ۲۱,۹۷۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (یکشنبه ۲۵ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۷۳ درصد رشد به ۲۷۲,۸۵۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۷۷ درصد رشد به ۳۱۶,۴۵۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۰۷ درصد رشد به ۳۷۵,۰۶۰ ریال رسید.

 

ممنوعیت واردات پوشاک به دلیل مشکلات کرونا، ارز و تحریم میزان قاچاق را کاهش داد

مجید نامی، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک شب گذشته (دوشنبه 25 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه اتفاقی که طی دو سال اخیر در ممنوعیت واردات پوشاک به دلیل مشکلات کرونا، ارز و تحریم افتاد مقداری میزان قاچاق را کاهش داد، گفت: ولی امسال در سطح عرضه و در بازارهای مختلف پوشاک قاچاق افزایش پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد با قاچاق به صورت جدی و عملی مبارزه نشود تمام سرمایه گذاری های چند سال اخیر در این بخش به هدر می رود.

 

بنابراین گزارش، جواد حسین پور حجار، تولید کننده پوشاک هم درباره عدم دریافت شناسه کالا توسط تولید کننده های پوشاک گفت: اتحادیه های صنفی در این زمینه عملکرد ضعیفی داشتند و هر استانی یک قانون در اتحادیه های صنفی دارد مثلاً تهران یک اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک اما مشهد چهار اتحادیه موازی در حوزه پوشاک دارد.

 

وی ادامه داد: پوشاک به نوعی متولی ندارد و به پوشاک به چشم صنعت نگاه نمی کنند.

 

کاهش قاچاق پوشاک با اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مصطفی پورکاظم شایسته، معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شب گذشته (دوشنبه 25 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه با رویکردی که در سال ۱۳۹۷ داشتیم موفق شدیم طرحی را در سراسر کشور اجرا کنیم و قاچاق پوشاک را از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و شاید کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ کاهش دادیم، گفت: طرح را از مهر امسال آغاز کردیم و فقط در ۸ روز گذشته در تهران سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پوشاک برند را جمع آوری و ویترین‌ها را در مجتمع‌های تجاری بزرگ تهران اصلاح کردیم.

 

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق، طرح جامع مبارزه با قاچاق پوشاک را در سطح عرضه و در مرز‌ها تهیه و ابلاغ کرده است، گفت: علاوه بر آن جمع آوری و برخورد در سطح عرضه، آغاز کرده است و آثار آن را خواهیم دید.

 

پورکاظم شایسته با اشاره به اینکه ۱۲۰ نشان خارجی را به ما ابلاغ کردند که قاچاق محرز است، گفت: در طرح جمع آوری باید از سطح عرضه جمع آوری شود، اما به رغم استعلام از وزارت صمت که با صراحت ۳ نشان خارجی دیگر را هم جزو این ۱۲۰ نشان قرار دهند، اما هنوز تا کنون این موضوع را به ما ابلاغ نکرده اند. در رابطه با جمع آوری این برند‌ها آمادگی داریم و فقط منتظر اعلام سیاست وزارت صمت هستیم.

 

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره دریافت شناسه کالا توسط تولید کنندگان گفت: ما در این سه سال همه راه های تشویقی را رفتیم ولی متأسفانه تعداد شناسه و کد رهگیری پوشاک اصلاً قابل دفاع نیست. پیشنهاد عملیاتی ما به وزارت صمت این است که پوشاک را ذیل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق ببریم یعنی با ابزار تبصره 4 بتوانیم برندها و صاحب نام های داخلی را شناسنامه دار کنیم تا با قاچاق پوشاک راحت تر مبارزه کنیم.

 

پوشاک در کشورمان سال هاست که از قاچاق، لطمه می‌بیند

افسانه محرابی، مدیرکل دفترصنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (دوشنبه 25 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه پوشاک در کشورمان، سال هاست که از قاچاق، لطمه می‌بیند، گفت: در سال ۱۳۹۷، طرح مقابله با واردات غیر رسمی پوشاک را با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کارگروه نظارت بر پیگیری دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک را داشتیم که به مقابله کمک کرد و قاچاق پوشاک کم شد.

 

محرابی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۲ میلیون دلار به شکل رسمی، واردات پوشاک داشتیم، اما آن را ممنوع کردیم تا بتوانیم قاچاق را کنترل کنیم، اضافه کرد: ممنوعیت واردات پوشاک و شناسه دار کردن کالا‌ها را انجام دادیم و از دی سال ۱۳۹۷ باید همه پوشاک وارداتی و داخلی، شناسه دار می‌شد و از این طریق، بستر مقابله با قاچاق فراهم شد.

 

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره لزوم شناسه کالا گفت: بسترسازی لازم برای شناسه کالا در زمان مشخص انجام شده است و در کل زنجیره کاری، شناسه را بسترسازی کردیم، ابلاغ هم انجام شده و همچنین آموزش های لازم را انجام می دهیم. ما از ابتدای کار پیگیر موضوع شناسه بودیم ولی نظر تولید کننده ها این بود که اول باید با کالای قاچاق مقابله و صندوق های پست گذاشته شود چون این شرایط منوط به کد رهگیری توسط صندوق های پست است تا شناسه، کارآیی لازم را داشته باشد.

 

چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است

هادی قوامی، معاون وزیر اقتصاد شب گذشته (یکشنبه 25 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که به موضوع ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داشت درباره پیامد‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقتصاد کشور گفت: میانگین شاخص تورم در سه سال اخیر (پس از شوک ارزی) بیش از ۱۲۰ درصد بود، در حالی که در اقلام مهم سبد خانواده مانند گوشت گوسفند، ۱۸۶ درصد افزایش قیمت داشتیم که نشان دهنده آن است که چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است.

 

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: تخصیص این ارز، خسارات متعدد دیگری مانند هدر رفت منابع ارزشمند ارزی به بی ثمر‌ترین شکل و توزیع وسیع رانت شده است.

 

قوامی تاکید کرد: باید در برخی از کالا‌ها که به واردات وابستگی شدید دارد، ثمره ارز ترجیحی با نظارت دقیق به تولید کننده برسد و در کالا‌هایی که وابستگی چندانی به واردات ندارد با اعطای کارت اعتباری به مصرف کننده، موضوع را مدیریت کرد.

 

کد خبر 1105864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha