انسان با تقوا، بردبار و سخاوتمند مورد دعای خیر مومنین است

آیت‌الله شبستری انصاف را شاخصه یک مسلمان واقعی دانست و گفت: انسان با تقوا و بردباری که کرم و سخاوت دارد به طور قطع مورد دعای مومنین و مومنات قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند سخت ترین اموری که خداوند بر بندگانش واجب کرده سه چیز است.

وی در ادامه روایت افزود: یکی از آنها انصاف با مردم است، انصاف یعنی واقع بینی و در تمام شئون زندگی از حب و بغض ها به دور بودن به خصوص در قضاوت‌ها و مقام داوری است. شاخصه های یک مسلمان واقعی است که منصف باشد. انصاف صفت بسیار پسندیده است که اگر در کسی باشد سایر صفات پسندیده را هم به دنبال خود خواهد آورد.

آیت‌الله شبستری با اشاره به دومین امر، بیان کرد: دومین چیزی که خداوند بر بندگانش واجب کرده مواسات و هم دردی با برادران دینی است که در غم و شادی یکدیگر شریک باشند و در گرفتاری ها به یاری همدیگر بپردازند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره امر سومی که خداوند بر بندگان خود واجب کرده است، گفت: یاد پروردگار در خلوت و جلوت است یعنی در راحتی و ناراحتی و همه جا به یاد خدا بودن است. منظور از ذکر الله صرفا تسبیحات اربعه نیست اگرچه این خوب است اما منظور این است که به هنگام طاعت یا ترک معصیت تنها رضای خدا را طلب کنید.

وی با استناد به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: هر انسانی با‌تقوا، بزرگوار و صبور باشد دوستان زیادی پیدا می کند و مردم به او علاقه‌مند می شوند و برای او دعا می‌کنند. انسان با تقوا و بردباری که کرم و سخاوت دارد به طور قطع مورد دعای مومنین و مومنات قرار می‌گیرد. کسی که این سه صف‌ را دارد بر دشمنان خود پیروز می شود و می‌تواند از آنها انتقام بگیرد.

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی در تبیین حکمت ۴۲۹ نهج البلاغه گفت: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند فضیلت عدالت بر سخاوت بیشتر است چراکه دادگری و عدالت امور را در جایگاه خود قرار می دهد اما بخشش از جایگاه خود خارج می‌کند. عدالت نگهدارنده عموم مردم است و آثار نیک آن به همه می رسد و تبعیض نیست اما بخشش برای اشخاص خاصی است.

آیت‌الله شبستری ادامه داد: عدالت ریشه در فطرت انسان دارد و انبیاء الهی و قرآن سعی کردند که فطرت بشری را احیا کنندو  قسط و عدالت را در جامعه برقرار کنند.

 

 

کد خبر 1105939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha