کارگاه کوچک اما پررونق/خانواده نوری مشتریانی با کفش‌های گلی دارد

آقای نوری یکی از اهالی روستای تیرتاش شهرستان گلوگاه است که توانسته با همراهی خانواده و فروش محصولات تولیدی در فضای مجازی و بهره گیری مناسب از شبکه های اجتماعی منبعی برای کسب درآمد و راهی برای اشتغالزایی ایجاد کند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ این روزها بحث بیکاری یکی از مهم‌ترین معضلات در کشور است، شاید در نگاه اول اینطور به‌نظر برسد که افراد فاقد اشتغال تلاشگر نیستند اما برعکس، اشتغال وابسته به مسائل مختلفی است.

 

در سال‌های اخیر به‌خصوص پس از شیوع گسترده ویروس کرونا، معیشت و اشتغال مردم از دو مباحث اصلی ای بود که دستخوش تغییرات زیادی شد و به نوعی منجر به افزایش و بروز مشکلات در این زمینه شد.

 

برخی از مردم به هر طریقی که بود گلیم خود را از آب به بیرون کشیدند و پس از گذران روزهای سخت امروز اوضاع خوبی را تجربه می‌کنند، کشور ما از این دست مردم تلاشگر و زحمتکش کم ندارد، کسانی که اگر یک روز کار نکنند در معیشت دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

 

خانواده آقای نوری در گلوگاه نمونه بارزی از یک جامعه کوچک تلاشگر است که امروز پس از تحمل روزهای سخت، با مدیریت صحیح توانسته علاوه بر ایجاد توسعه در بحث اشتغال خانگی بساط کار برای سایرین را نیز فراهم کند. 

 

خوداشتغالی در کنار خانواده

«مهدی نوری گلوگاهی» ۴۴ ساله در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان، با اشاره به جزییاتی از نحوه خوداشتغالی در خانه در حوزه تهیه و بسته‌بندی مواد غذایی، می‌گوید؛ در سال ۱۳۹۵ بود که به دلیل بیکاری به‌همراه همسرم تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار خانگی گرفتیم.

 

وی اضافه می‌کند؛ در این راستا از صفر شروع کرده و اکنون مجهز به دستگاه‌های انار دون‌کنی، گردو پوست‌کنی، سبزی خردکنی، آب گوجه‌گیری، آبغوره‌گیری، آبلیمو‌گیری و غیره هستیم.

روبرو شدن با مشکلات مالی

نوری با تاکید بر اینکه بعد از شروع کار با هدف تامین و گذران معاش به تامین رفاه برای مشتریان فکر کردیم، ادامه می‌دهد؛ اوایل با مشکلات مادی روبرو بودیم که با دریافت وام‌های متعدد از صندوق‌های خانوادگی و بانک صندوق قرض الحسنه، مشکلمان برطرف شد.

 

این کارآفرین گلوگاهی ادامه می‌دهد؛ به مرور زمان با کار کردن، اقدام به پرداخت اقساط کردیم و با اندک پس‌انداز شخصی دامنه کاری خود را در منزل گسترش دادیم، ولی در حال حاضر مشکلاتی از قبیل؛ نبود فضای بیشتر و آزادتر برای گسترش بیشتر کارگاه، مشکلات مالی در مواقعی که دستگاه معیوب شده و به تعمیرات اساسی و موتوری نیاز پیدا می‌کند، داریم.

کار را از صفر شروع کردیم/ مشارکت فرزندان

این فعال حوزه خوداشتغالی یادآور می‌شود؛ جالب است بدانید که ما کار را از صفر شروع کردیم، نه پشتوانه‌ای و نه کمکی! سرانجام با پشت سر گذاشتن بسیاری از موانع و مشکلات توانستیم یک کارگاه خانگی راه‌اندازی کنیم.

 

وی اظهار می‌کند؛ اگر حمایت مالی نهادهای دولت باشد دلمان می خواهد کارگاه را توسعه بدهیم تا زمینه اشتغال برای جوانان و افراد جویای کار فراهم شود، گر چه الان پسر ۱۶ ساله و دختر ۹ ساله‌مان پا به پای ما در کارگاه کار می کنند.

نوری با بیان اینکه پس از شیوع کرونا بحث سفارش و فروش از طریق فضای مجازی مهیا شد، ادامه می‌دهد؛ با شیوع کرونا در ابتدا کمی ترسیدیم ولی پس از آن در فضای مجازی تبلیغات به‌راه انداختیم، با آنکه در روستای «تیرتاش» شهر گلوگاه زندگی می‌کنیم اوضاع کسب و کار خوب است.

 

۲ سال تمام مشتری نداشتیم

این کارآفرین گلوگاهی با بیان اینکه ما روزهای تلخ و شیرینی در همین مدت شروع کار تجربه کردیم، می‌گوید؛ با اینکه دو سال مشتری نداشتیم ولی ناامید نشدیم، خدا را شکر الان من و همسرم هر دو از کار های قبلی خود انصراف دادیم و خیلی هم راضی هستیم، صبر و بردباری لازمه پیروزی است.

کوچه منتهی به کارگاه آسفالت نیست

وی با اشاره به اینکه کوچه منتهی به خانه ما هنوز آسفالته نیست و مشتری ها برای ورود و خروج در روزهای بارانی با کفش های گلی تردد می‌کنند، اضافه کرد؛ اگر دهیار یا شورا فکری به حال این مشکل بکنند لطف بزرگی در حقمان کردند، چرا که با این وضعیت کار برای ما سخت است، البته با کمک دوستان از صندوق برکت حدود ۲۵ میلیون تومان وام توسعه دریافت کردیم ولی برای ما کم بود، حالا قرار است وام دیگری بدهند که البته پیداکردن ضامن برایمان سخت است، اگر جواز کسب داشتیم شاید بهتر بود.

 

به گزارش شبستان؛ این کارگاه نسبتا کوچک به روستاهای تیرتاش، لمراسک، سراج، تیله نو، خورشید کلا، قلعه پایان، ولمازو، ریحان‌آباد، مهدیرجه، خلیل شهر، بهشهر و گلوگاه، خدمات‌رسانی می‌کند، از این رو آقای نوری و خانواده‌اش از بزرگان روستا درخواست ترمیم کوچه منتهی به کارگاه را دارند تا چهره خوبی برای مشتریان از راه‌های دور و نزدیک به نمایش بگذارد.

کد خبر 1105973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha