«شیوه‌های مختلف نقد هنری» به چاپ چهارم رسید

کتاب «شیوه‌های مختلف نقد هنری» به قلم حبیب‌الله آیت‌اللهی و از آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، انسان موجود هوشمندی است. می‌اندیشد و بر اساس معیارهای پذیرفتنی خود تصمیم می‌گیرد و اراده و اقدام می‌کند. اما همیشه این معیارها که زاده اندیشه او هستند، به طور مطلق درست و پذیرفتنی نیست، بلکه بر اثر مقایسه داده‌های متفاوت و آگاهی‌های گوناگون مغز اندیشمند، احتمال خطا می‌رود و چه‌بسا که شخص نیاز به راهنما و پیر و مراد داشته باشد.

این راهنما و پیر و مراد در عالی‌ترین درجه خود، پیامبران و اولیای خداونداند، که از سوی او مبعوث و مأمور راهنمایی انسان‌ها می‌شوند و کارهای خوب و بد و تمیز میان آن‌ها و نیز، راه رستگاری را از جانب خداوند به انسان می‌آموزند. با این حال، در قلمرو وحی و ولایت الهی، همه انسان‌ها موظف‌اند که بر اساس معیارهای درست و علمی و تجربی، درست و نادرست و راه راست و پرهیز از کج را به یکدیگر نشان دهند. همین امر است که در کلام خداوند امر به معروف و نهی از منکر تلقی شده است و در قلمرو هنر ما آن را نقد و نقادی و انتقاد گوییم. هنر بدون نقد به درک همگان نمی‌رسد و هنرمند بدون انتقاد و نقادی پیشرفت نمی‌کند و به درجات کمال نایل نمی‌شود.

کتاب سه بخش و چهارده فصل دارد که در بخش اول به کلیات نقد هنری پرداخته می‌شود. بخش دوم به الزامات علمی یک نقد خوب می‌پردازد و بخش سوم برخی از واژه‌ها و اصطلاحات هنری را بررسی می‌کند.

در فصل اول این کتاب معنای نقد و نقادی و منتقد را مرور می‌کنید. فصل دوم اهمیت نقد هنری و منتقد و تأثیرهای سودمند آن‌ها می‌پردازد. پیشینه و تاریخچه نقد هنر موضوع فصل سوم است. فصل چهارم به تحلیلی تاریخی نقد هنری می‌پردازد. نظام‌های مختلف بررسی و تحلیل نقد هنری را در فصل پنجم خواهید خواند و در فصل ششم با انواع نقد آشنا خواهید شد. فصل هفتم شیوه‌های مختلف نقد هنری را بررسی می‌کند.

فصل هشتم به چیستی هنر می‌پردازد. فصل نهم مفهوم زیبایی و هنرهای زیبا را بررسی می‌کند. موضوع فصل دهم خلق و افرینش است. فصل یازدهم درباره جوهر یا گوهر سخن می‌گوید. فصل دوازدهم درباره ترکیب و ترکیب‌بندی سخن می‌گوید. فصل سیزدهم به نقد از منظر زیبایی‌شناسی می‌نگرد.

فصل چهاردهم نیز رایج‌ترین واژگان بیگانه در مکالمات روزمره هنری را معرفی می‌کند.

کد خبر 1105988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha