خصوصیات اخلاقی و رفتاری پیامبر (ص) الگوی دانش آموزان جامعه اسلامی باشد

حجت الاسلام لطفیان گفت: ویژگی های شخصیت ممتاز پیامبر گرامی اسلام (ص) باید الگو و اسوه دانش آموزان و عموم مردم جامعه اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین «کاظم لطفیان» امروز (چهارشنبه ٢٧ مهر) در آئین زنگ وحدت اسلامی در هنرستان کارودانش نبی اکرم (ص) شهرستان آق قلا ضمن تبریک میلاد رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) و تبریک هفته وحدت با اشاره به روایت امیرالمومنین (ع) درخصوص شخصیت ممتاز پیامبر (ص) در جمع دانش آموزان گفت: پیامبر گرامی اسلام ویژگی هایی را از خودش دور کرده و مسائلی را هم در ارتباط و برخورد با مردم در جامعه رعایت می کرده است.

 

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت درخصوص شخصیت ممتاز پیامبر (ص) در روایتی از امیرالمومنین (ع) افزود: اولین ویژگی رفتاری پیامبر (ص) در خصوص خودش این بود که پیامبر (ص) اهل بگو مگو و بحث و جدل نبود و به تعبیر امروزی پیامبر(ص) اهل کل کل کردن با مردم نبود.

 

حجت الاسلام لطفیان ادامه داد: امروز یکی از اشکالات مهم زندگی ما که منجر به درگیری و اختلاف می شود، بگو مگو و بحث و جدل های بیهوده است.

 

وی، دوری از اکثار و پرگویی را دومین خصلت رفتاری پیامبر (ص) عنوان کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام کم حرف بود و امروزه هم اگر انسان در برخی مواقع سکوت کند باعث نجاتش خواهد شد، زیرا خیلی از اوقات حرف زدن های زیاد انسان را به باد می دهد.

 

حجت الاسلام لطفیان گفت: سومین ویژگی رفتاری پیامبر (ص) این بود که در امور و کارهایی که به او مربوط نمی شد دخالتی نمی کرد، یعنی از دخالت بیهوده صرف نظر می کردند.

 

وی در ادامه سخنان خود درخصوص ویژگی های رفتاری پیامبر (ص) در ارتباط با مردم در جامعه نیز به سه خصلت اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) هیچگاه کسی را سرزنش نمی کرد اما همانطور که شاهد هستیم امروزه برخی از زبان ها نیش دار است و باید در این زمینه از خصوصیات رفتاری پیامبر (ص) الگو بگیریم.

 

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با اشاره به دومین خصلت پیامبر (ص) با مردم گفت: پیامبر گرامی اسلام در زندگی دیرگان سرک نمی کشید و به تعبیر امروزی سرش به کار خودش بود اما امروز برخی از ماها پیوسته دوست داریم در زندگی دیگران جستجو کرده و عیب های آن را بازگو نماییم.

 

وی لطفیان، حرف زدن به موقع را سومین ویژگی اخلاقی پیامبر (ص) در جامعه عنوان کرد و گفت: پیامبر (ص) حرفی نمی زد تا مگر اینکه مطمئن می شد که حرف زدنش موثر واقع می شود و به تعبیر امروزی پیامبر (ص) اول حرف خود را می سنجیدند و بعد در صورت موثر و مفید بودن بر زبان می آوردند.

 

حجت الاسلام لطفیان در ادامه سخنان خود درخصوص ویژگی های زندگانی و رفتاری شخصیت امام صادق (ع) در ارتباط با برادری و برابری گفت: کسی که نسبت به برادر دینی خودش با نیرنگ و حیله و فریب رفتار کند خداوند متعال جایگاهش را در دوزخ قرار خواهد داد.
امروز وقتی مشاهده می کنیم، می بینیم که بعضی از انسان ها مبنای زندگی شان بر حیله گری، دورویی، غش و ناخالصی است و به دیگران به دید تحقیر و خود بزرگ بینی نگاه می کنند و اینگونه افراد همش درصدد درگیری و دشمنی هستند.

 

وی، حسادت را یکی از بدترین آسیب های جامعه بشری دانشت و افزود: رقابت خوب است اما نباید حسادت کرد و باید به جای اینکه حسادت بورزیم به هم غبطه بخوریم و آرزوی موفقیت و سربلندی برای هم نوع خود داشته باشیم.

 

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور افزود: کسی که نسبت به برادر و یا خواهر دینی خود حسادت بورزد، خدای متعال ایمان او را در وجودش آب خواهد کرد و به تعبیر این است که مثلا نمک یا شکری را در آب بریزی و چند لحظه بعد هیچ اثری از آن باقی نمی ماند.

 

وی با تاکید برالگو قرار دادن زندگی انبای الهی افزود: فرد مومن و مسلمان باید نسبت به برادر دینی خودش با الفت و مهربانی رفتار کرده و از حیله و حسادت دوری کند.

کد خبر 1106562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha