اجرای طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان باید بومی شود

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: با توجه به کاهش ۴۷ درصدی بارندگی این شهرستان و دمای گرم هوای امسال، طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان باید بومی شده اجرا شود.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: اینک منابع آبی محدود است و حجم ذخیره آب سد بارزو شیروان ۱۷.۵ میلیون مترمکعب است که با توجه به مصارف آن در بخش شُرب، صنعت و کشاورزی باید مدیریت بهینه داشت تا دچار مشکل خاصی نشویم.

 

مدیر امور منابع آب شیروان با اشاره به کشت پاییزه کشاورزان خاطرنشان کرد: در این شهرستان محصولات پرآب طلب مانند چغندر و ذرت علوفه ای کشت می شود و سال گذشته به دلیل قرارداد کارخانه قند با کشاورزان تحویل آب صورت گرفت، برخی کشاورزان هنوز از روش های آبیاری غرقابی استفاده می کنند و با توجه به وضعیت کنونی باید روش های نوین آبیاری را جایگزین کنند.

 

خسروپناه اضافه کرد: با توجه به روند ادامه خشکسالی نمی توان با آن مقابله کرد بلکه باید با آن سازگار بود و برای استفاده بهینه مصرف آب، مدیریت مصرف به نحو صحیح صورت گیرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان هم گفت: امسال ۳۰ درصد باغ های این شهرستان متاثر از خشکسالی بوده و در شهر زیارت ۷۰۰ هکتار تاکستان به ۳۰۰ هکتار کاهش یافت و خسارت های بسیاری برآورده شده است.

 

«حسن ایزانلو» اظهارکرد: بیمه کشاورزی پاسخگوی تمام خسارت وارده به کشاورزان نیست بلکه باید مدیریت بهینه و کار زیرساختی و تحویل حجمی آب صورت گیرد که این استان در این زمینه عقب است.

 

وی با اشاره به تاثیرگذاری مشارکت تشکل ها و کشاورزان افزود: اینک ۱۲ شرکت تعاونی آب بر در این شهرستان فعالیت دارند که در صورت تجمیع آن به دو شرکت غرب و شرق مدیریت تحویل آب راحت تر صورت می گیرد.

 

ایزانلو گفت: همچنین کشت ها باید به سمت آبیاری نوین برود و جایگزین محصولات پرآب طلب مانند چغندر و ذرت علوفه ای محصول کم آب طلب کشت شود.

 

میزان بارندگی ۶ماهه نخست امسال در این شهرستان، ۶۴.۵ میلی متر ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، ۱۴۵.۹ میلی متر و در درازمدت، ۱۰۴.۳ میلی متر بوده است.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شُرب با مشکل مواجه شده اند.

 

 

کد خبر 1107055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha