پروین بهمنی درگذشت

پروین بهمنی هنرمند شناخته شده موسیقی اقوام ایران، پژوهشگر موسیقی نواحی و مادر لالایی ایران زمین پس از یک دوره بیماری قلبی و ریوی درگذشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  پروین بهمنی هنرمند شناخته شده موسیقی اقوام ایران و پژوهشگر موسیقی نواحی پس از یک دوره بیماری قلبی و ریوی  عصر امروز پنج شنبه ۲۹ مهرماه درگذشت.

«پروین بهمنی»   به مادر لالایی ایران  زمین شهرت دارد، وی پژوهشگر شناخته شده ایران در زمینه موسیقی اقوام بود، این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران‌زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود. 

پروین بهمنی، متولد ۱۳۲۸ در شیراز، خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی بود؛ او فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است. 

وی به واسطهٔ مادر و دایه‌اش با موسیقی قشقایی آشنا شد. پدرش، غلامرضا بهمنی بهمن بیگلو، از صاحب‌سبک‌های موسیقی قشقایی و از علاقه‌مندان و موسیقی‌دانان ایل قشقایی بود. بهمنی دوران تحصیلی خود را در مدرسه تربیت معلم شیراز گذراند واز دانش‌سرای عشایری فارغ‌التحصیل شد. بعد از آن ۱۶ سال به عنوان آموزگار مشغول بود. او همزمان با آموزگاری به فعالیت‌های هنری برای توسعه و دوام موسیقی ایلیاتی مشغول بود.

پروین بهمنی ردیف موسیقی ایرانی را فراگرفت کرد و پس از آن به موسیقی قشقایی روی آورد. در کودکی شاگرد نورعلی برومند بود و سپس و آواز و موسیقی ایرانی را از هنگامه اخوان و مرتضی شریف آموخت. موسیقی قشقایی را از موسیقیدانانی همچون محمدحسین کیانی، حبیب گرگین‌پور، غلامرضا بهمنی و محمدقلی خورشیدی آموخت.

در سال ۱۳۸۰ گروه «حاوا» به سرپرستی خود را در مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رساند و با آن گروه موسیقی قشقایی و دیگر مناطق عشایری فارس و همچنین موسیقی شیرازی را اجرا می‌کند. از آثار پژوهشی او پژوهش در موسیقی مقامی به همراه پسرش دامون شش‌بلوکی، بوده‌است.

 

کد خبر 1107303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha