گواهینامه درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی نواحی خراسان جنوبی اعطا شد

گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به استاد ابراهیم و محمد سلم آبادی از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی خراسان جنوبی اعطا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «ناصر نبی زاده» امروز (۱ آبان) در مراسم اعطای گواهینامه درجه یک هنری به هنرمندان موسیقی نواحی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در محل مکتب‌خانه موسیقی نواحی واقع در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند برگزار شد، گفت: استاد ابراهیم و استاد محمد سلم آبادی سالیان طولانی است که برای حفظ نواهای سنتی منطقه تلاش دارند و در مراسم ها و مناسبت های رسمی و غیر رسمی این سنت کهن را به آیندگان منتقل می کنند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه افزود: در شرایط فعلی جامعه که موسیقی های غربی و شرقی به جای موسیقی های سنتی در بین جوانان رواج پیدا یافته است اهمیت کار این اساتید بیشتر مشخص می شود.

 

وی موسیقی نواحی را اقتباسی از آیین ها، جنگ ها، نبردها، لحظات غم و شادی مردم منطقه دانست که به توجه ویژه تری نیاز دارد و گفت: از اداره کل میراث فرهنگی استان برای اختصاص دادن بخشی از باغ تاریخی اکبریه به فعالیت های مکتبخانه موسیقی نواحی استان قدردانی می کنم.

 

نبی زاده بیان کرد: امیدواریم در این بستر برای حفظ و گسترش موسیقی نواحی و این سنت های اصیل تلاش کرده و ظرفیتی را برای قدردانی از تلاشگران این عرصه فراهم کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: تا پیش از این مراسم، تنها دو استاد «محمدعلی کیانی نژاد» نوازنده ساز نی و «مهدی اسماعیلی مود» هنرمند خوشنویس، در استان دارای درجه یک هنری بودند و امروز گواهینامه درجه یک هنری به دو استاد حوزه موسیقی اهدا شد..

 

وی خاطر نشان کرد: پرونده تعدادی از اساتید هنرمند دیگر استان نیز در حال پیگیری است تا منتج به اهدای درجه یک هنری شود.

 

گفتنی است؛ استاد ابراهیم سلم آبادی متولد ۱۳۳۶ است که در زمینه نوازندگی دهل و دایره ۵۰ سال سابقه دارد. وی مدرس دهل، دایره، رقص‌های محلی و آیینی است و کسب مقام برتر در جشنواره های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین و داور جشنواره منطقه ای شرق کشور در بیرجند، تنها بخشی از موفقیت های استاد ابراهیم سلم آبادی است.


همچنین استاد محمد سلم آبادی متولد ۱۳۲۴ است که در زمینه نوازندگی سرنا ۶۰ سال سابقه دارد و از نوازندگان برتر ساز سرنا در ایران است. کسب مقام برتر در جشنواره های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین نیز بخشی از توفیقات وی می باشد.

کد خبر 1107829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha