برنامه بهزیستی برای غربالگری چشم ۵۷ هزار کودک گیلانی

طوفانی برنامه بهزیستی برای غربالگری چشم ۵۷ هزار کودک گیلانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: والدینی که کودک سه تا شش سال دارند می‌توانند جهت غربالگری چشم به پایگاه‌های بهزیستی گیلان مراجعه کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «آریا طوفانی» شامگاه شنبه(۱، آبان) در گفت‌وگوی خبری از انجام غربالگری چشم در پایگاه‌های ثابت و دائمی بهزیستی گیلان خبر داد و اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش سال، همه ساله توسط بهزیستی آغاز شده و به دو صورت انجام می‌شود.

 

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان از انجام امر غربالگری چشم کودکان در 90 پایگاه ثابت و دائمی بهزیستی استان و مراکز مثبت زندگی خبر داد و عنوان کرد: خانواده‌ها می‌توانند به همراه کودکان خود در پایگاه‌ها حضور پیدا کرده و نسبت به غربالگری چشم آن‌ها تحت نظارت بهزیستی گیلان اقدام کنند.

 

طوفانی با بیان اینکه غربالگری چشم کودکان در سه سطح انجام می‌شود تصریح کرد: این مراحل شامل غربالگری بینایی، بینایی سنجی و چشم پزشک است از طرفی کودکان مشمول این طرح در سه مرحله شامل غربالگری اولیه و بینایی‌ سنجی شرکت و در صورت حاد بودن به چشم پزشک ارجاع داده می‌ شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا چهار سال با دستگاه و چهار تا شش سال توسط ای چارت انجام می‌شود اذعان کرد: از خانواده‌ها می‌خواهیم نسبت به تحت پوشش قرار دادن کودکان سه تا شش سال خود در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم اقدام کنند.

 

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان اینکه غربالگری به موقع می‌تواند منجر به تشخیص تنبلی چشم یا (آمبلیوپی) شود را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم ، سنین زیر پنج سالگی است و برنامه غربالگری بهزیستی هم در همین راستا عملیاتی می‌شود.

 

طوفانی با بیان اینکه تنبلی چشم یک بیماری پنهان است و امکان دارد خانواده‌ها و اطرافیان متوجه این اختلال نشوند تصریح کرد: در سال گذشته 55 هزار و 694 نفر کودکان زیر شش سال سن توسط بهزیستی استان گیلان مورد غربالگری قرار گرفتند که دو درصدشان دچار اختلالات بینایی بودند که به چشم پزشک ارجاع شدند.

 

وی با تاکید بر اینکه 155 نفر از کودکانی که غربالگری در سال قبل روی آن‌ها انجام شد تنبلی چشم داشتند عنوان کرد: برای این دسته از کودکان هم سعی کردیم اقداماتی را برای درمانشان انجام دهیم البته خانواده‌ها نباید در مورد درمان تنبلی چشم نگران باشند.

 

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز بهزیستی استان سخن گفت و اضافه کرد: امسال با توجه به وضعیت قرمز کرونایی که در اکثر شهرستان‌های گیلان شاهد بودیم و با توجه به اهمیت بالای حفظ سلامتی خانواده‌ها، سعی کردیم در خیلی از شهرها غربالگری را اجرا نکنیم. 

 

طوفانی با اشاره به اینکه تا به امروز غربالگری چشم 15 هزار کودک در گیلان توسط بهزیستی انجام شده است خاطرنشان کرد: امیدواریم طبق برنامه‌ای که برای خود ترسیم کرده‌ایم بتوانیم تا پایان سال غربالگری چشم 57 هزار کودک را در استان گیلان اجرایی کنیم.

کد خبر 1107943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha