بازی های رایانه ای و فراز و فرودهای ناشی از آن

بازی های رایانه ای به عنوان یکی از مهمترین بسترهای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان فراز و فرودهایی با بررسی پیامدها و فرصت ها داشته که به هدف گذاری و برنامه ریزی موثر نیاز دارد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: با توسعه فناوری اطلاعات و به روز رسانی و جذابیت تولیدات چندرسانه ای و فناورانه‏‌، تغییراتی در زندگی بشر ایجاد شده که موجی بر پیکره ابعاد مختلف نیازها زده که تغییرات در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و جوانان نمونه از آن است.

جامعه بشری برای دست یابی به اهداف بلند خود یعنی انسان سازی و حفظ سرمایه انسانی نباید فرصت ها را از دست بدهد و بدون کارشناسی پای به عرصه های جدید بگذارد.

جامعه امروز ما که به دلیل تغییرات سریع فناوری اطلاعات در حال فراز و فرودهای زیادی قرار گرفته، امروز به عنوان مهمترین موضوع در عرصه اجتماعی، مقوله اوقات فراغت و غنی سازی آن را همواره تاکید و مورد توجه قرار می دهد.

این موضوع در گذشته با نوعی دیگر از برنامه ریزی ها همراه بود که بیشتر در عرصه حرفه آموزی، اشتغال و کار حرکت کرده و با مروز زمان در عرصه رشد استعدادها و امروز عرصه فناوری اطلاعات حالت سنتی را در نوردیده و جایگاه های دیگری رسیده است.

نسل جوان از بازی های رایانه ای به عنوان مهمترین مقوله در زمان اوقات فراغت نام می برند و این موضوع نیز دغدغه هایی را برای خانواده ها ایجاد کرده که آسیب های ناشی از آن جامعه متاثر شرایط مختلفی کرده است.

 بازی های رایانه ای به عنوان یکی از مهمترین بسترهای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان فراز و فرودهایی با بررسی پیامدها و فرصت ها داشته که به هدف گذاری و برنامه ریزی موثر نیاز دارد.

 

آثار سازنده و کارآمد این بازی ها

بسیاری از پژوهش ها و تحقیقات نشان داده که استفاده از بازی های کامپیوتری در رشد شخصیت‏، استعدادیابی و انجام فعالیت های خلاقانه نقش داشته و توانسته تمرکز و هماهنگی بین چشم و دست را افزایش دهد.

پژوهشگران این عرصه معتقدند که بسیاری از مهارت ها را به واسطه بازی های رایانه ای می توان تقویت کرد و به کودکان و نوجوانان آموخت و همین موضوع کار تربیت را تسهیل کرده است.

«فرزاد قادری« از اساتید روانشناسی اصفهان که در خصوص نقش و ابعاد بازی های رایانه ای پژوهش کرده است، در تحقیقات خود به نکات مثبت و سازنده این دسته از فناوری های نوین و برنامه های فراغت دست پیدا کرده است.

این پژوهشگر گفت: رشد مهارتی و استعدادی کودکان و نوجوانان با استفاده از بازی های رایانه ای و روان درمانی کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بازی های مکمل های خوبی برای درمانگری بوده و قابلیت استفاده در مهارت افزایی دارند.

 

دغدغه ها و چالش های بازی رایانه ای

 

آن سوی نکات ارزشمند و کارآمد بازی های رایانه ای، موضوع دغدغه ها و چالش های این عرصه است که بسیاری از خانواده ها را درگیر کرده و کارشناسان علوم اجتماعی هم به آن پرداخته اند.

تولید خشم، وابستگی، دوری از اجتماع و آسیب های جسمی از جمله این موارد که در ذهن بسیاری از مردم دغدغه به وجود آورده و پیامدهای زیادی را نیز داشته است.

«سهیلا طالبی« با اشاره به آثار سازنده بازی های رایانه ای گفت: برخی از آسیب های این حوزه را نمی تواند فراموش کرد چرا که کاهش روابط اجتماعی و وابستگی به رایانه تهدید جدی برای کودکان و نوجوانان است.

این رونشناس ابعاد مختلف بازی های خشن را مورد بررسی قرار داد و گفت: بازی بدون توجه به گروه سنی و وابستگی های زیادی به آن روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار داده و بد آموزی و ترس وحشت و خشم را نیز افزایش می دهد.

 

تعامل زندگی با بازی های رایانه ای

 

بررسی های همه پژوهشگران و اهالی فعال در این حوزه نشان می دهد که نیازمند هدف گذاری وبرنامه ریزی هدفمندی برای دست یابی به نقطه سازنده در بهره برداری از این فناوری های نوین است.

اگر گروه سنی مخاطب را مورد توجه قرار دهیم و از طرفی از وابستگی ها جلوگیری کنیم چه بسا بازی های رایانه ای نه تنها در حوزه اوقات فراغت بلکه در نظام آموزشی برای ارتقا سطح آگاهی ودانش و ماندگاری آن نیز موثر و هدفمند است.

جامعه بشری برای رسیدن به واقعیت های موثر این بازی ها باید تعامل سازنده ای را بین استفاده ها و کارکردهای مثبت و نتایج منفی ناشی از آن به گونه ای برقرار سازد که نقاط منفی کاهش و بر حوزه اثرگذار افزوده شود.

کد خبر 1109048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha