امر به معروف و نهی از منکر نوعی صدقه است

آیت‌الله شبستری گفت: امر به معروف و نهی از منکر هم نوعی صدقه است که اگر توانستید انجام بدهید چراکه خدمت رسانی به اسلام و مسلمین و سبب حفظ شریعت است و موجب می‌شود منکرات از بین برود و معروف ترویج پیدا کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن مجتهدی شبستری، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، تبریک میلاد رسول اکرم(ص) و امام صادق (ع) گفت: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند برای هر مسلمان هر روز صدقه دادن لازم است.

وی افزود: مسلمانان صدر اسلام که فقیر بودند و نمی‌توانستند هر روز صدقه بدهند گفتند ما طاقت انجام آن را نداریم. حضرت فرمودند که چند چیز دیگر را جایگزین آن کنید.

آیت‌الله شبستری در ادامه روایت بیان کرد: اگر مسیر مردم ناهموار است آن را هموار کنید جزو صدقه دادن است، یا اگر مانعی بر مسیر مردم قرار گرفته آن را بردارید که کسی آسیب نبیند آن هم صدقه دادن است، در مرحله  بالاتر با سازی مسیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: روزی حضرت عیسی(ع) از جایی عبور می کردند دیدند قبری آتش گرفته است اما زمانی دیگر که از همان جا عبور می‌کردند دیدند که آتش خاموش شده است، سوال کردند که خدایا چه شده است خداوند پاسخ دادند که آن فرد گناهکار بود که قبر او آتش گرفته بود اما او فرزندی داشت که وقتی بزرگ شده و به سن بلوغ رسید راهی هموار برای مردم ساخت و همین امر سبب شد که آتش از قبر پدر او برطرف شود.

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی در ادامه فرمایش پیامبر(ص) بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر هم نوعی صدقه است که اگر توانستید انجام بدهید چراکه خدمت رسانی به اسلام و مسلمین و سبب حفظ شریعت است و موجب می‌شود منکرات از بین برود و معروف ترویج پیدا کند.

وی در ادامه روایت با بیان اینکه سلام دادن به دیگران خود صدقه است، گفت: درباره سلام دادن بسیار تاکید شده است که سعی کنید شما در ابتدا سلام کنید که بسیار مستحب است و جواب سلام واجب است.

آیت‌الله شبستری افزود: راهنمایی کردن مردم  در مسیر درست برای کسی که مقصدی بلد نیست صدقه است. پیامبر اکرم(ص) این موارد را که فرمود مردم خوشحال شدند که به جای صدقه دادن این اقدامات هم ثواب صدقه دادن را دارد امید که ما بتوانیم به مضامین روایت عمل کنیم.

 

کد خبر 1109269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha